پایانِ كره اتمی

تغییرات آنقدر در شبه جزیره کره، سریع و برق آسا شده که نمی توان پیش بینی کرد قرار است فردا و پس فردا چه اتفاقی بیفتد. در حاضر، دو برنامه اصلی توسط همسایه های شمالی و جنوبی دنبال می شود؛ پیونگ یانگ آماده کنار گذاشتن برنامه اتمی خود است و کره جنوبی هم آماده «یکی شدن» و «اتحاد»
در حال حاضر همه منتظر دیدار دوجانبه رهبران کره شمالی و آمریکا هستند. دونالد ترامپ بدش نمی‌آيد که از دل توافق خود با کیم جونگ اون، یک برجام هسته ای دیگر بیرون بیاورد تا به دنیا نشان دهد که می تواند مثل اوباما به این‌گونه موفقیت ها دست پیدا کند. معلوم نیست پشت پرده قرار است چه امتیازهایی به رهبر جوان کره شمالی بپردازد اما هر چه هست او روی این پروژه، حساب ویژه ای باز کرده است.
اتحاد در راه است؟
ساکنان شمالی و جنوبی شبه جزیره کره که بسیاری از آن‌ها نسبت خویشاوندی و فامیلی دارند، سال های سال است که منتطر روز اتحاد هستند؛حالا و در روز های بهاری سال 2018 بیش از هر زمانی، ترانه اتحاد به گوش آن‌ها می رسد.


شاید همین حالا بسیاری از شهروندان کره جنوبی برای دیدار اقوام خود در سرزمین بالادستی، کلی نقشه کشیده اند و برای یک جشن، خود را آماده کرده اند. در طي این سال ها، هر چقدر سئول به سمت دموکراسی و فناوری پیش رفته، پیونگ یانگ، در یک بن بست دیکتاتوری و سنتی، گیر افتاده است. دو کشور در حال حاضر با هم قابل قیاس نیستند و از لحاظ اقتصادی و سیاسی ، زمین تا آسمان با هم فرق دارند.
پایان اتمی
گویا به هر نحوی هست، کره شمالی برای پایان دادن به برنامه اتمی و موشکی خود به جمع‌بندی رسیده است؛ آن‌ها رسيدن به سطحی از توسعه که شبیه همسایه پایینی باشد، به حصار‌کشی دور کشور خود و ماندن در وضعیت خفقان، کمونیسم و امنیتی ترجیح داده اند. حالا، آن‌ها بیش از هر زمانی برای پایان کره شمالی و برنامه اتمی و رسیدن به کشور متحد کره، آماده اند.
استقبال جهان از تصمیم اون
انتشار خبر تعلیق آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی با استقبال گسترده ای در سطح جهانی مواجه شده است.
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام کرده که کشورش دیگر نیازی به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی ندارد.
کیم جونگ اون گفت كه کشورش در توسعه سلاح‌های هسته‌ای موفق بوده و حالا می‌خواهد بر توسعه اقتصادی تمرکز کند.
چین گفته که این اقدام کره شمالی باعث کاهش تنش‌ در شبه‌جزیره کره شده و روند خلع تسلیحات هسته‌ای را در این منطقه بهبود می‌دهد.لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، شنبه ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت) در پکن گفت که تصمیم چین برای تمرکز بیشتر بر «توسعه اقتصاد و بهبود استانداردهای زندگی مردم» کمکی به «تنش‌زدایی بیشتر در اوضاع شبه‌جزیره کره» است.
او گفت: کیم با این تصمیم «به روند خلع‌سلاح هسته‌ای و جست‌وجوی یک راه حل سیاسی» کمک کرده است.
لو کانگ افزود: چین از کره شمالی در مسیر «گفت‌وگو و تبادل نظر» حمایت خواهد کرد.دونالد ترامپ، ريیس جمهور آمریکا گفته که این خبری بسیار خوب برای کره شمالی و جهان است.
کره جنوبی هم از این تصمیم همسایه‌اش استقبال کرده است اما ژاپن هشدار داده که حالا، زمان کاهش فشار بر پیونگ یانگ نیست.
دیدار اتحادی!
همان طور که می دانید در شروع سال ۲۰۱۸ سرانجام یخ روابط کره شمالی و جنوبی شکسته شده و حالا با تمام اتفاق های خوبی که در این چند هفته اخیر افتاده، این را هم باید اضافه کرد که قرار است مون‌جائه‌این، رییس جمهور کره جنوبی و کیم جون اون هفته آینده در منطقه غیر نظامی بین دو کشور دیداری تاریخی داشته باشند. نشانه ها حاکی از پایان اتمی کره شمالی و ورود این کشور به دوران صلح و آرامش و فناوری است؛ اگر اتفاق خاصی نیفتد!