ارمنستان ناآرام

از زمانی که ولادمیر پوتین سعی کرد با فرمول رییس جمهور - نخست وزیر همچنان در رأس قدرت بماند، کشورهای دیگر دنیا نیز از این تکنیک خوش شان آمد و سعی کردند از روی دست پوتین کپی برداری کنند. به‌هر‌حال دل کندن از قدرت بسیار سخت است و همان مردی هم که اینک در ایران از قدرت کنار رفته، خیلی دوست داشت با استفاده از ترکیب چینی مامور سابق کا گ ب، با همان کاپشن معروف خود در قدرت بماند
از زمانی که ولادمیر پوتین سعی کرد با فرمول رییس‌جمهور - نخست وزیر، همچنان در رأس قدرت بماند، کشورهای دیگر دنیا نیز از این تکنیک خوش‌شان آمد و سعی کردند از روی دست پوتین کپی برداری کنند.
به هر حال دل کندن از قدرت بسیار سخت است و همان مردی هم که اینک در ایران از قدرت کنار رفته، خیلی دوست داشت با استفاده از ترکیب چینی مامور سابق کا گ ب، با همان کاپشن معروف خود در قدرت بماند. حالا در تازه ترین تقلیدها، رییس جمهور کنار‌رفته ارمنستان در تلاش است تا با نقش آفرینی جدید در پست نخست وزیری، همچنان قدرت را در دست داشته باشد. موضوعی که باعث بر هم ریختن نظم و آرامش در سرزمین ارمن ها شده است.
سرکیسیان به عنوان یکی از حامیان ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نام برده می‌شود. او 10سال رییس‌جمهوری ارمنستان بوده است. دیروز یکشنبه، همچنان تنور اعتراضات داغ بود و نکته جالب اینکه رهبر مخالفان اعلام کرده که جز برای کنار رفتن سرکیسیان از مقام نخست وزیری برای هیچ موضوع دیگری، گفت‌وگو نخواهد کرد!


اعتراضات گسترده در ایروان
هزاران نفر در ایروان، پایتخت ارمنستان در اعتراض به طرح حزب حاکم این کشور برای ادامه حکومت سرژ سرکیسیان چند روزی هست که دست به تظاهرات زده اند. در بیشتر مواقع، پلیس دخالتی نمی کند و طبق گزارش‌ها مانع از برپایی آن نشده اما تدابیر امنیتی محل سکونت آقای سرکیسیان تشدید شده است. ساختار حکومتی ارمنستان به تازگي دچار تغییر و تحول شده و از سیستم ریاستی به سیستم پارلمانی تغییر کرده است.
با این تغییرات، اختیارات رییس‌جمهوری به نخست‌وزیر منتقل شده است. این به معنای آن است که سرکیسیان خیال آن را دارد که درست با همان اختیارات خود در پست ریاست جمهوری در صحنه قدرت باقی بماند. در واقع فقط نام پست او تغییر می‌کند و او همچون گذشته می تواند نفر اول اجرایی کشور باشد.
واکنش مخالفان
طی چند روز اخیر در اعتراض به این تغییرات هزاران نفر در خیابان‌های اصلی شهر تجمع کرده اند و مانع از رفت و آمدها می شوند. نیکول پاشینیان، از رهبران مخالفان گفته است او و یارانش بدون توقف تا استفعای سرکیسیان از مقام نخست وزیری به اعتراضات خود ادامه خواهند داد . او از مردم خواسته است تا میدان را ترک نکنند. آرمن سرکیسیان، نخست‌وزیر سابق این کشور از ۹ آوریل به عنوان رییس‌جمهوری جدید ارمنستان انتخاب شده و سرژ سرکیسیان، رییس‌جمهوری قبلی از سوی حزب حاکم برای نخست‌وزیری معرفی شده است.
رادیو ملی در اشغال معترضان
مردم ارمنستان چند روز پیش، حتی دست به اشغال رادیو ملی زدند. البته فقط چند ساعتی کنترل را دیو در دست معترضان بود. آن‌ها پس از ناکامی در پخش برنامه از طریق رادیو، مرکز آن را ترک کردند.
ماجرا چیست؟
دولت ارمنستان چند ماه مانده به اتمام دوره زمامداری سرژ سرکیسیان، با برگزاری یک همه پرسی اختیارات ریاست جمهوری را به نفع نخست وزیری کاهش داد. پس از آنکه آرمن سرکیسیان در انتخابات ماه گذشته به پست ریاست جمهوری ارمنستان انتخاب شد، سرژ سرکیسیان را برای تصاحب پست نخست‌وزیری نامزد کرد.تحلیلگران معتقدند که تغییرات اعمال شده در قانون اساسی و افزایش اختیارات پست نخست وزیری برای باقی ماندن سرژ سرکیسیان در قدرت صورت گرفته است. به هر حال، رییس جمهور سابق، محبوبیتی بین مردم ندارد و شهروندان ارمنی به هیچ حاضر نمی شوند که یک رییس جمهور امتحان پس داده را دوباره در رأس قدرت ببینند.
دستگیری رهبر مخالفان
دیروز رسانه ها از بازداشت نیکول پاشینیان، رهبر مخالفان در این کشور خبر دادند. پیشتر گزارش شد که سرژ سرکیسیان، نخست‌وزیر که قرار بود در نشستی تلویزیونی با آقای پاشینیان شرکت کند، تنها چند دقیقه پس از شروع این گفت‌وگو، محل را ترک کرد. آقای پاشینیان گفته بود که او تنها آماده است که درباره استعفای نخست‌وزیر گفت‌وگو کند.
تعداد دستگیرشدگان
پلیس ارمنستان بیش از ۲۳۰ نفر را در هشتمین روز تظاهرات علیه سرژ سرکیسیان، نخست‌وزیر این کشور بازداشت کرده‌ است. در گیومری، دومین شهر بزرگ ارمنستان هم تظاهرات برگزار شده است. معترضان تلاش کردند راه اصلی این شهر به ایروان را مسدود کنند. آن‌ها همچنین قصد بستن جاده‌ها و پل‌های شهر را هم داشتند، اما پلیس با استقرار ماموران پلیس و نیروهای گارد ضد شورش مانع از آن شد.
جاثلیق گارگین دوم، پیشوای مذهبی ارامنه جهان از معترضان خواسته است به تظاهرات پایان دهند و با مقام‌های دولت مذاکره کنند. او گفته است ما برای ثبات تدریجی اوضاع دعا می‌کنیم.