فشار جامعه جهانی به ترامپ برای اجرای تعهدات برجامی

دو هفته پیش از مهلت تعیین شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای رفع نواقص ادعایی توافق هسته‌ای با ایران ، جامعه بین‌المللی و متحدان اروپایی آمریکا یکصدا خواستار حفظ برجام شده و ایران نیز بر اجرای تعهدات آمریکا تاکید کرده است.
با نزدیک شدن 22 اردیبهشت موعد اعلام نظر دولت آمریکا درباره برجام و تمدید تعلیق تحریمها، دور جدیدی از رایزنی‌ها و فشارهای بین‌المللی بر دولت آمریکا و شخص ترامپ رئیس جمهوری این کشور برای پایبندی به توافق هسته‌ای جامعه بین‌المللی با ایران آغاز شده است. جامعه جهانی و متحدان غربی واشنگتن درخواستها از آمریکا برای خارج نشدن از برجام را افزایش داده‌اند و در همین حال، جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید کرده که آمریکا علاوه بر ماندن در برجام باید اجرای کامل تعهدات خود در برجام را با حسن نیت آغاز کند.
نقطه آغازین دور جدید این تلاشها نامه 500 نماینده پارلمانهای فرانسه، انگلیس و آلمان خطاب به کنگره آمریکا بود که در آن خواستار تلاش برای حفظ برجام به عنوان یک دستاورد مهم دیپلماتیک شدند. نمایندگان پارلمان‌های سه کشور اروپایی در این نامه که اواخر هفته گذشته در چند روزنامه معتبر اروپایی و آمریکایی منتشر شد، با بیان اینکه مسائل دیگر باید جدا از برجام رسیدگی شوند، بر لزوم جلوگیری از اشاعه هسته‌ای در منطقه آشفته (خاورمیانه) و حفظ مشارکت فرا آتلانتیک تاکید کردند و هشدار دادند: اگر برجام از بین برود، ایجاد یک ائتلاف بزرگ دیگر حول تحریمها علیه ایران ناممکن خواهد بود بنابراین ما باید توافقی که یک دهه طول کشید تا به آن دست یافتیم و موثر هم هست را حفظ کنیم.
پیش از این نیز، "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اروپایی در لوکزامبورگ، توافق هسته‌ای با ایران را یک عنصر استراتژیک برای امنیت اروپا و منطقه نامید و گفت: از تلاش‌های سه کشور اروپایی "برای پرداختن به برخی نگرانی‌های رئیس جمهوری آمریکا در چهارچوب برجام" حمایت می‌کنیم.


دوشنبه گذشته نقطه اوج صدای واحد جامعه بین‌المللی در دفاع از برجام بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سفر به پکن اعلام کرد که روسیه و چین توافق کرده‌اند که مانع هرگونه اقدام آمریکا برای خرابکاری در برجام شوند.
لاوروف گفت: ما مخالف بازنگری در این توافق هستیم و تلاش برای به صفر رساندن نتیجه سالها تلاش بین‌المللی از طریق مذاکرات شش قدرت بزرگ با ایران را موجب نتیجه عکس می‌دانیم. ما جلوی تلاشها برای خرابکاری در این توافق که مورد تائید قطعنامه شورای امنیت نیز قرار گرفته را خواهیم گرفت.
همزمان در ژنو سوئیس، نشست مقدماتی کمیته بازنگری معاهده منع اشاعه هسته‌ای (ان پی تی) نیز روز دوشنبه به صحنه دفاع جامعه بین‌المللی از برجام تبدیل شد. "ایزومی ناکامیتسو" نماینده سازمان ملل در امور خلع سلاح گفت: توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک همچنان بهترین راه تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، و تحقق مزایای اقتصادی ملموس برای مردم ایران است.
از سوی دیگر، "یاچک بایلیشا" نماینده اتحادیه اروپا در امور خلع سلاح نیز برجام موجب تقویت نظام منع اشاعه بین‌المللی شده و به امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کرده و ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را نیز تضمین کرده است. "کورنل فروتا" از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در ژنو گفت که برجام دسترسی‌های بازرسان آژانس در ایران را به میزان زیادی افزایش داده و ایران اکنون مشمول قوی‌ترین نظام راستی آزمایی هسته‌ای است و تعهدات هسته‌ای خود مطابق برجام را انجام داده است.
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به آمریکا رفت در دیدارهای رسمی با ترامپ موضوع برجام را با او مطرح کرد. مکرون پیش از سفر به آمریکا تاکید کرد که هیچ طرح جایگزینی برای برجام وجود ندارد و تا زمانی که راهکار بهتری نباشد آمریکا باید در این توافق باقی بماند. مکرون درعین حال در اظهار نظری برای راضی کردن ترامپ گفت که خواستار "تکمیل" توافق هسته‌ای از طریق پرداختن به برنامه موشکی بالستیک ایران و مقابله با نفوذ ایران در منطقه است. آخر این هفته نیز آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با همین منظور راهی واشنگتن می‌شود.
هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان هم اعلام کرد که مکرون و مرکل در سفر به واشنگتن تلاش خواهند کرد که ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد سازند. ماس گفت: به اعتقاد ما بسیار مهم است که این توافق را حفظ کنیم زیرا اگر این توافق شکست بخورد یا آمریکا از آن خارج شود بیم داریم که وضعیت بسیار بدتر بشود. وی خاطرنشان کرد که گروه هفت در جست وجوی راه حلهایی برای محافظت از برجام است.
همچنین "بوریس جانسون" وزیر امور خارجه انگلیس نیز با تکرار نظر همتای آلمانی خود گفت که در گروه هفت این دیدگاه غالب وجود دارد که باید توافق هسته‌ای را حفظ کنیم.
*ادامه سردرگمی و مواضع متناقض آمریکا همزمان با انزوای آمریکا و رژیم صهیونیستی
فشارها و درخواستهای بین‌المللی از آمریکا برای حفظ برجام درحالی است که به نظر می‌رسد دولت آمریکا در کنار لفاظی‌های ترامپ و برخی مقامات آمریکایی، هیچ برنامه مشخصی در این خصوص ندارد و همه چیز به تصمیم شخصی ترامپ در آخرین لحظات دارد.
نماینده آمریکا در نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه هسته‌ای (ان پی تی)، بدون اشاره به کارشکنی آمریکا در توافق هسته‌ای برجام، مدعی شد که نظام منع اشاعه هسته‌ای بین‌المللی با چالشی واقعی از سوی ایران رو به رو است.
اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که "مایک پمپئو" رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و نامزد تصدی وزارت خارجه آمریکا بتازگی در جلسه مجلس سنا آمریکا تصریح کرد: ایران نه پیش از برجام و نه پس از برجام در حال حرکت به سمت سلاح هسته‌ای نبوده است.
مواضع متناقض مقامات آمریکایی و ابراز نگرانی برای نظام منع اشاعه جهانی از یک سو و تلاش برای نابود کردن برجام از سوی دیگر در حالی است که "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها از برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ در زمینه راستی آزمایی و منع اشاعه هسته‌ای یاد کرده و در نشست فصلی اسفند ماه (مارس) شورای حکام با تاکید بر اهمیت توافق هسته‌ای با ایران گفت: شکست برجام زیان بزرگی برای راستی آزمایی هسته‌ای و چندجانبه گرایی خواهد بود.
* موگرینی: برجام باید حفظ شود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در واکنش به اظهارات مطرح شده در دیدار روسای جمهوری آمریکا و فرانسه درباره توافق دیگری با ایران گفت: از سخنان پرزیدنت مکرون مشخص است که ما در زمان حاضر تنها یک توافق با ایران داریم که موفق بوده و باید حفظ شود.
فدریکا موگرینی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات روز گذشته امانوئل مکرون و دونالد ترامپ روسای جمهوری آمریکا و فرانسه درباره برجام گفت: در زمان حاضر تنها یک توافق موجود (با ایران) داریم. وی با بیان اینکه از سخنان مکرون و اظهارات و مواضع همه اروپایی‌ها مشخص است که توافق(برجام)با ایران تنها توافق موجود در زمان حاضر بوده و موفق بوده است، ادعا کرد که این توافق از تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران جلوگیری کرده است.این توافق ایران را بدون محدودیت متعهد می‌کند که سلاح هسته‌ای تولید نکند زیرا اگر برجام را با دقت بخوانید، به روشنی بیان می‌کند که ایران سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: این توافق موفق بوده است و پرزیدنت مکرون در کاخ سفید به روشنی گفت که به اعتقاد ما اجرای کامل برجام برای امنیت اروپا و منطقه ضروری است و اروپا به آن پایبند خواهد بود.
وی افزود: در باره اینکه چه اتفاقی ممکن است روی دهد در آینده مشخص میشود اما در زمان حاضر یک توافق موجود است، موفق بوده و باید حفظ شود.
رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با ترامپ برحفظ برجام تاکید کرد اما گفت به دنبال توافقی درباره همه موضوعات ایران همچون مساله فعالیت‌های بلند مدت هسته ای، موشک‌های بالستیک و نفوذ منطقه‌ای ایران هستیم.
مکرون گفت: به جای از بین بردن برجام می‌توانیم چیزهایی به آن اضافه کنیم؛ نمی‌گویم از یک توافق به توافق دیگر برویم بلکه برجام یک جنبه از مشکل است باید روی چهار محور کار کنیم که برجام یکی را پوشش داده است.
در همین حال دونالد ترامپ نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با مکرون اظهار داشت: کسی نمی‌داند 12 می‌(22 اردیبهشت) چه خواهم کرد؛ خواهیم دید که آیا امکان داشتن توافقی بهتر از برجام وجود دارد یا نه؟
برخی کارشناسان سیاسی می‌گویند که مکرون از طریق پیشنهاد یک توافق بزرگتر با ایران قصد دارد از خروج آمریکا از برجام جلوگیری کند. برخی مطبوعات اروپایی نیز نوشته‌اند که مکرون پیشنهاد توافق جدید با ایران را مطرح کرد تا برجام را برای ترامپ شیرین کند.
* مسکو: اکثر کشورها از موضع برجامی روسیه و چین حمایت می‌کنند
در همین حال نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفت که شمار زیادی از کشورها از بیانیه مشترک روسیه و چین در دفاع از برجام حمایت می‌کنند.
میخاییل اولیانوف در گفت وگو با خبرگزاری ریانووستی افزود: پیش نویس بیانیه روسیه و چین در حمایت از برجام مطابق مفاد این توافق و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نوشته شده است. مقام روس تصریح کرد: روسیه برای توجه به اصلاحات احتمالی شرکای علاقه‌مند در این بیانیه آمادگی دارد، اما تلاش‌های نامنصفانه برای تغییر ماهیت متن و اضافه کردن بندهایی به آن که خارج از ملاحظات اولیه حمایت از برجام باشد را نمی‌پذیرد.
وی ادامه داد: در نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان ان.پی.تی، روسیه و چین پیش نویس بیانیه مشترک را در حمایت از برجام اعلام کردند.
اولیانوف افزود: صدور چنین بیانیه‌ای با حمایت گسترده بین‌المللی در دفاع از برجام در شرایط حساس برای این توافق بین‌المللی اهمیت زیادی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: روسیه دائما برای انسجام تلاش‌های بین‌المللی در حمایت از برجام در عرصه علنی و کانال‌های دیپلماتیک تلاش می‌کند.
* معاون دوما:خروج آمریکا از برجام نشانه ناتوانی این کشور است
معاون کمیسیون امور بین‌المللی دوما هم گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود به معنی ناتوانی این کشور از اجرای توافقنامه‌های بین‌المللی خواهد بود که این کشور امضا کرده است.
دیمیتری نوویکوف خاطرنشان کرد: تنظیم برجام مدت طولانی به طول انجامید و در آن دیدگاه‌ها و مواضع متفاوت مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: روند مذاکرات برای عقد برجام پیچیده بود و سرانجام نتیجه مطلوب به دست آمد.
معاون کمیسیون امور بین‌المللی دوما خاطرنشان کرد: اگر آمریکا در برجام نماند یک بار دیگر نشان خواهد داد که آماده نیست اصول مناسبات بین‌المللی که خود در تنظیم آن مشارکت داشته را رعایت کند.
نوویکوف اظهار داشت: بازبینی برجام روند ساده‌ای نیست و باید این واقعیت را درک کرد که اگر برجام مورد بازبینی قرار گیرد و به زیان ایران باشد، سران این کشور آن را نپذیرند.
سایر اخبار این روزنامه
با تصمیم شورای پول و اعتبار؛ نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم کاهش یافت رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران (نکوداشت مرحوم آقاعلی زنوزی): فلسفه و علوم عقلی در حوزه علمیه قم و تهران رواج پیدا کند رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شد؛ دستور رئیس‌جمهور برای حل مشکل تولید کنندگان و حمایت پایدار از کفش تبریز جهانگیری تحولات بازار ارز و سکه مثبت است فشار جامعه جهانی به ترامپ برای اجرای تعهدات برجامی واکنش مقامات کشورمان به ادعای آمریکا و اروپا مبنی بر اصلاح برجام محقق مصری: ریختن خون مسلمانان یمن قابل تحمل نیست تحلیل سیاسی هفته براساس رای دیوان عدالت اداری؛ مصوبه کاهش 25 درصدی تعرفه خدمات بیهوشی تایید شد سازمان غذا و دارو: داروهای وارداتی با ارز 3800 تومان تامین می‌شود در راستای ورود شرکت‌های جدید دانش بنیان برای تولید واکسن انجام شد امضای تفاهم نامه همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری با سازمان دامپزشکی با حضور سه هزار ناشراز 53 کشور سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از هفته آینده در مصلی تهران برگزار می‌شود رئیس قوه قضاییه: نظارت در دستگاه قضایی بیشتر می‌شود رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد