قاليباف و تحقيق و تفحص مجلس؛ شايد!

آرمان- شاهین شکوهی: اواخر تابستان 95 بود که زمزمه‌های تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس دهم به گوش رسید. قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون شوراها در این‌باره گفته بود: این طرح تحقیق و تفحص شامل سه محور صدور مجوز و پروانه‌های ساخت بی‌حساب و کتاب، انتصاب ناصحیح در شهرداری تهران و واگذاری بی‌حساب و کتاب املاک به اعضای شورای شهر است. ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ سرپرست هیات بازرسی سازمان بازرسی کشور در نامه‌ای به مدیر کل دفتر شهردار وقت مواردی از تخلفات شهرداری تهران را مطرح و خواستار توضیح درباره آنها شد. در این نامه آمده بود که شهرداری تهران بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار متر مربع زمین، خانه ویلایی و آپارتمان را به ارزش دو‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان را با اعمال تخفیف‌های قابل توجه و البته شرایط پرداخت تقسیطی به ۱۰۰ شخص حقوقی و ۱۵۰ شخص حقیقی ارائه کرده است. سازمان بازرسی نتیجه‌گیری کرد که شهرداری به‌دلیل اعطای این امتیازات ناعادلانه و تبعیض‌آمیز، ۱۵۰‌میلیارد تومان متضرر شده است. محمدمهدی تندگویان، عضو شورای چهارم شهر تهران در این‌باره گفت: «اعضای شورا گزارش مستند سازمان بازرسی را ندیده‌اند، متاسفانه معلوم نیست به چه دلیلی آقای چمران گزارش رسمی سازمان بازرسی را در اختیار اعضا قرار نداده است. با این همه باید گفت که هر نوع واگذاری به‌ویژه آنکه واگذاری به اعضای شورای شهر باشد، قطع به یقین تخلف محسوب می‌شود و ۱۰۰‌درصد غیرقانونی است، حال با هر توجیه و توضیحی که انجام شود.» این در حالی است که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با تاکید بر اینکه این واگذاری‌ها قانونی بوده گفت: واگذاری امتیازات پروانه و زمین بر اساس مقررات انجام شده و تخفیف‌ها بر این اساس بوده است و حتی در برخی موارد برخی تعاونی‌هایی که برای شهرداری تهران و کارکنان نیز نبودند مورد کمک شهرداری قرار گرفته‌اند؛ همچون تعاونی قوه قضائیه که با کمک شهرداری مشکلاتش مرتفع شد.
طرح موضوع و تاثیر لابی!
در همین راستا بود که 21 تن از نمایندگان مجلس دهم خواهان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران شدند. محمود صادقی در جلسه علنی مجلس در این‌باره گفت: «شهرداری تهران از ابتدای طرح تحقیق وتفحص، واکنش غیرمتعارفی از خود نشان داد و لابی‌ها و مذاکراتی را با نمایندگان آغاز کرد که عزم ما را برای دنبال کردن این تحقیق و تفحص راسخ‌تر کرد، زیرا اگر مساله‌ای وجود نداشت قطعا شهرداری باید از این شفافیت استقبال می‌کرد. رویکرد طرح تحقیق و تفحص سیاسی نیست و ما به‌علت وکالتی که از مردم تهران داریم، بر خود وظیفه دانستیم عملکرد شهرداری را شفاف‌سازی کنیم.» اما لابی‌های قالیباف اثر کرد و نمایندگان در 24 اسفند 95 با ۱۳۲ رأی مخالف با اجرای این طرح موافقت نکردند. دلیل مخالفان این طرح در کمیسیون عمران مجلس هزینه‌ میلیاردی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری عنوان شده بود. چنان که در «خبرآنلاین» انعکاس یافت، پس از رأی نیاوردن این طرح در مجلس؛ رحمت‌ا... حافظی عضو شورای شهر تهران نیز در واکنشی اعتراضی با اشاره به رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: «متاسفم و به‌عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار‌بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم. وقتی برادر عضو کمیسیون عمران مجلس ۱۰‌میلیارد تومان تراکم از شهرداری می‌گیرد، انتظار بیشتری نباید داشته باشیم. برای مجلس که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را رد کرده متاسفم و به‌عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار‌ بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم.»
طرح مجدد؛ مستقل از لابی؟


آبان‌ماه سال پیش بود مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش از احتمال بررسی مجدد موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران توسط نمایندگان مجلس خبر داد. در دی‌ماه نیز متقاضیان تفحص از شهرداری دوباره کوشیدند این طرح را به جریان بیندازند. هشت نماینده مجلس شورای اسلامی تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری را تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند. البته طرح مذکور به دلایلی که هنوز روشن نیست و برخی آن را تاثیر و سایه سنگین قالیباف در کمیسیون عمران می‌دانند، در شرایط برابر 8 به 8 رأی موافق و مخالف است. بنابراین قرار است هیات رئیسه مجلس درباره موافقت یا مخالفت کمیسیون عمران با توجه به رأی برابر اعضا نظر نهایی را بدهد. صفدر بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در این‌باره گفته است: «کمیسیون عمران این نتیجه را به هیات رئیسه مجلس ارجاع داد و در نهایت نظر نهایی در مورد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گرفته می‌شود.» البته در همان ایام محمدعلی نجفی در آستانه 140روزگی نشستنش بر کرسی شهرداری تهران در گزارشی با نام سند تحویل و تحول شهرداری تهران به شورای شهر از تخلف‌های اداری و تخریب‌های شهر تهران در یک دهه گذشته پرده برداشت. حسابرسی نشدن قریب به 54درصد دارایی‌های شهرداری، قرارداد مشکوک و حاشیه‌دار یک‌میلیارد و 730‌میلیون تومانی شهرداری گذشته که ظاهرا با نظر به انتخابات ریاست‌جمهوری اردیبهشت 96 اتفاق افتاده بود، بدهی 52‌هزار میلیاردتومانی شهرداری تهران، در اختیار قرار دادن 674 ملک شهرداری به‌صورت سلیقه‌ای به اشخاص و نهادها، مغایرت 32‌درصدی پروانه‌ها با طرح‌های تفصیلی، عدم‌مدیریت شهرداری تهران بر سازمان فرهنگی هنری شهرداری و دفن بیش از 66‌درصد از کل پسماند شهر تهران به روش سنتی از مهم‌ترین سرفصل‌های گزارش 500 صفحه‌ای نجفی به مردم پایتخت بود که به‌گفته نجفی موارد کلی میراث قالیباف برای تهرانی‌هاست.
عزم جدی؛ فراتر از لابی؟
سرانجام در پی تلاش‌های نمایندگان، روز گذشته مصطفی کواکبیان از کلیدزدن دوباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران خبر داد و گفت: طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران یک بار به مجلس آمد، اما رأی نیاورد و دوباره آن را کلید زدیم و به‌نظر می‌رسد در دو سه هفته آینده در مجلس مجددا مطرح می‌شود. اگر نمایندگان رأی دهند حتما به‌صورت جدی این موضوع را بررسی می‌کنیم. حفظ بیت‌المال برای ما مهم است و مهم نیست که این اتفاقات در دوره چه کسی رخ داده باشد. او در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رأی بیاورد، گفت: «الان زمینه بیشتر فراهم است چرا که در آن دوره برخی‌ها سودای رئیس‌جمهور شدن داشتند.» بنابراین حالا که هیچ ‌شائبه و احتمال سیاسی‌کاری در این تفحص وجود ندارد، باید منتظر بود و دید نمایندگان برای دومین بار چگونه با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری 12‌ساله اصولگرایان تهران رفتار خواهند کرد و آیا این قفل بسته، باز خواهد شد یا همچنان برخی از ترس شفاف‌سازی مانع بازشدن آن می‌شوند؟