برخی با لیست امید آمدند و به ما پشت کردند

آرمان: محمدرضا عارف پس از کناره‌گیری در انتخابات سال 92 به‌نفع حسن روحانی جایگاه جدیدی را در میان اصلاح‌طلبان پیدا کرد. او در کنار رئیس دولت اصلاحات تلاش کرد به‌عنوان یکی از رهبران جریان اصلاحات نقش‌آفرینی کند. نقش عارف در انتخابات مجلس در سال 94 بارز‌تر شد. او به‌عنوان رهبر لیست اصلاح‌طلبان موسوم به امید در تهران ظاهر شد و با رأی بالایی به مجلس راه یافت. عارف سودای ریاست مجلس را داشت، اما با توجه به اینکه ترکیب مجلس به‌نفع هیچکدام از گروه‌های سیاسی غلبه پیدا نکرد او نتوانست علی لاریجانی را شکست دهد. به این ترتیب به‌عنوان رئیس فراکسیون امید نقش رهبری نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس را بر عهده گرفت. او ریاست شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را نیز بر عهده گرفت تا به‌عنوان نفر دوم این جریان نقش آفرینی کند. عدم توفیق او در جذب حداکثری نیروهای اصلاح‌طلب و نقش ‌آفرینی تاثیرگذار در مجلس دهم عارف بسیار چالش‌برانگیز شده است. انتشار برخی اخبار پیرامون اینکه محمدرضا عارف به‌عنوان یکی از گزینه شهرداری تهران مطرح شد ، بار دیگر نظرها را به سوی این چهره سیاسی جلب کرد، اما پس از تائید و تکذیب‌های پی‌درپی، عارف حضور خود در شهرداری رد کرد و گفت ترجیح می‌دهد در خانه ملت بماند. در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به موعد انتخاب هیات رئیسه مجلس شورا، باز گمانه‌زنی‌هایی پیرامون عارف در حال شکل‌گیری است برخی از قول او مدعی شدند که او قصد دارد در این انتخابات شرکت کند اما طولی نکشید که این شایعه رنگ خود را از دست داد.
عارف تمایل ندارد
محمدرضا نجفی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال سوم مجلس دهم و برنامه‌های این فراکسیون در این‌باره، گفت: گمانه‌زنی‌ها برای گزینه‌های انتخابات هیات رئیسه مجلس در فراکسیون امید مطرح شده و برخی دوستان برای عضویت در هیات رئیسه مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند، اما اینها فقط در حد گمانه‌زنی است. وی درباره گزینه‌های احتمالی فراکسیون امید برای ریاست مجلس، اظهار کرد: بنده در صحبت‌هایی که با آقای عارف داشته‌ام، چیزی از وی نشنیدم که نشان‌دهنده این باشد که وی تمایلی برای کاندیداتوری در انتخابات هیات رئیسه مجلس داشته باشد، بنده چنین برداشتی ندارم که آقای عارف بخواهد در این مساله ورود کند. برخی می‌گویند نزدیکان او در هدایت فعالیت‌های رسانه‌ای و گسترش اینگونه شایعات نقش دارند. در حال حاضر نیز عملکرد فراکسیون امید که ریاست آن بر عهده عارف است با انتقادهای زیادی مواجه است.
پاسخ عارف به انتقادها


به گزارش ایسنا محمدرضا عارف در نشستی با اعضای ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به انتقاد تعدادی از حاضرین در جلسه از عملکرد فراکسیون امید با بیان اینکه اعضای فراکسیون امید نجیبانه و صبورانه انتقادها را به جان می‌خرند و شخصا هم مسئولیت برخی کوتاهی‌ها را می‌پذیرم، گفت: نمی‌خواهم بگویم عملکرد فراکسیون امید بی‌نقص است، اما بسیاری از فعالیت‌های ما در فراکسیون امید بعضا تحت‌الشعاع برخی مسائل حاشیه‌ای قرار می‌گیرد. عارف با بیان اینکه فراموش نکنیم که مجلس دهم در چه شرایطی شکل گرفت و چه کسانی با لیست امید وارد مجلس شدند و برخی از آنها بعد از ورود به مجلس به ما پشت کردند، یادآور شد: در جریان اولین دور انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم کسانی که مقابل ما ایستادند از اصولگرایان نبودند بلکه برخی از اعضای کابینه عملا در هدایت انتخابات هیات رئیسه در مقابل ما عمل کردند. وی با بیان اینکه فراکسیون امید عامدا نمی‌خواهد برخی طرح‌های مجلس را برای به سرانجام رساندن و تصویب آن به‌صورت انحصاری به نام خود تمام کند، گفت: برای اینکه برخی طرح‌ها به‌خصوص طرح‌های سیاسی یا اجتماعی با رأی حداکثری در مجلس به تصویب برسد، تلاش می‌کنیم این طرح‌ها صرفا به نام فراکسیون امید تمام نشود مانند طرح حذف اعدام درمورد محکومین مواد مخدر که با محوریت فراکسیون امید انجام شده بود. تلاش ما این است که درباره طرح‌های مهم حتی‌الامکان اجماع خوبی در مجلس به‌وجود آید. وی با بیان اینکه هیچگاه موافق تحریم انتخابات نبوده و نخواهم بود تاکید کرد: ما (اصلاح‌طلبان) خود را جزء اصلی نظام می‌دانیم و اجازه نمی‌دهیم سرنوشت کشور به‌خاطر برخی کج سلیقگی‌ها به مخاطره بیفتد برای همین همیشه حضوری فعال در تمامی عرصه‌ها خواهیم داشت و تا زمانی که مردم بخواهند برای پاسخگویی به مطالبات آنها در عرصه خواهیم ماند. عارف با بیان اینکه راهبرد ما در دهه ۹۰ بازگشت به حاکمیت بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه ما گروهی هر روز عده‌ای را به عرش اعلا می‌برند و روز بعد از او عبور می‌کنند. باید مراقب باشیم در زمینی که برای ما طراحی کرده‌اند بازی نکنیم. مطمئنا ارائه لیست‌های مختلف به نام اصلاحات در برابر لیست امید در جریان انتخابات شوراها تصادفی نبود بلکه بازی در زمینی بود که برای ما طراحی کرده بودند.
شرایط پیچیده عارف
منتقدان عارف او را فردی ناتوان در عرصه سیاسی و اجرایی می‌دانند. صادق زیباکلام می‌گوید؛ عارف توانایی اداره یک کمیسیون مجلس را هم ندارد. او درباره عارف و ترکیب اصلاح‌طلبان مجلس می‌گوید: آنها نتوانستند حتی یک کمیسیون را بگیرند؛ نتوانستند یک نطق قبل از دستور بگیرند؛ کسانی که ما این همه دویدیم تا بتوانند وارد مجلس شوند. در همین حال حامیان عارف نیز اتهاماتی به منتقدان اصلاح‌طلب او به‌طور مشخص حزب کارگزارن وارد می‌کنند. آنها می‌گویند بخشی از اصلاح‌طلبان در ماجرای انتخاب رئیس مجلس از علی لاریجانی در مقابل عارف حمایت کرده‌اند. این اتهام به دولت حسن روحانی و برخی اعضای کابینه او نیز وارد شده است. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد محمدرضا عارف در شرایط پیچیده سیاسی قرار گرفته است. او در بزنگاه رقابت‌های درون جناحی قرار دارد و ممکن است موقعیت کنونی‌اش به‌عنوان یکی از رهبران اصلاحات خدشه‌دار شود.