شرکت‌های غربی: برای همکاری با ایران تابع دستورالعمل‌های آمریکا هستیم

 
 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، خروج آمریکا از برجام موجب توقف فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران می‌شود.
اعلام دونالد ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا مجددا تحریم‌های لغو شده به موجب توافق هسته‌ای را علیه ایران برقرار خواهد کرد، امیدهای دو شرکت هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس برای فروش 40 میلیارد دلار هواپیما به ایران را از بین برده است. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا به خبرنگاران گفت، مجوزهای صادراتی هر دوی این شرکت‌ها برای فروش هواپیما به ایران لغو خواهد شد.
این هواپیماها که ایران برای نوسازی ناوگان هوایی فرسوده خود به آنها نیاز داشت، می‌توانست تهران را به یک قطب هوانوردی منطقه‌ای و رقیبی برای دوبی و قطر تبدیل نماید. گوردون جاندرو، معاون شرکت بوئینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در مورد گام‌های بعدی با دولت آمریکا مشورت خواهیم کرد. در کل این فرآیند ما به تبعیت از دستورالعمل‌های دولت آمریکا ادامه خواهیم داد.»


 خبرگزاری فارس نیز به نقل از رویترز  نوشت: یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری این کشور پس از عقب‌نشینی ترامپ از برجام، مجوز شرکت‌های هواپیمایی مسافربری برای فروش هواپیما به ایران را لغو می‌کند.
بر اساس گفته این مقام ارشد آمریکا که نخواست نامش فاش شود طی 90 روز وزارت خزانه‌داری مجوزهایی را که برای فروش هواپیما به ایران صادر شده بود را لغو می‌کند.گفتنی است، در تیر ماه 95، عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود با رفع مشکلات پرداخت‌های مالی، نخستین هواپیماهای جدید خریداری شده تا پیش از نوروز سال 1396 وارد ناوگان هوایی کشور می‌شود، وی حتی دو ماه بعد به رسیدن خبرهای خوبی در این زمینه‌اشاره کرد؛ با این حال وضعیت خرید هواپیما‌های جدید به موارد اندکی محدود شد و از نوسازی ناوگان هوایی کشور خبری نبود.
ذوق‌زدگی مسئولان برای ورود هواپیماها به قدری بود که وقتی در دی ماه 95 قرار شد هواپیما وارد کشور شود اعلام شد برخی وزرا برای استقبال به فرودگاه می‌روند! موضوعی که این گونه دستمایه انتقاد سایت تابناک شد: «اینکه چندین وزیر ایرانی پیش پای یک فروند هواپیما صف بکشند و مراسم فرش قرمز و استقبال از این شی آهنی را ترتیب دهند هم قابل قبول نیست.»
آخوندی در آذر ماه سال 96 اعلام کرد روند قراردادهای خرید هواپیما در جریان است؛ یک ماه پس از آن هم مدیرعامل ایران‌ایر از ورود 10 فروند هواپیمای جدید در سال آینده خبر داد، ولی آنچه اتفاق افتاد دقیقا برعکس این وعده‌ها بود.
سایر تولیدکنندگان نیز گفته‌اند در حال بررسی تصمیم دولت آمریکا هستند و بر تبعیت از کنترل‌های صادراتی دولت آمریکا تاکید کرده‌اند. شرکت جنرال الکتریک در بیانیه‌ای اعلام کرد «فعالیت‌هایمان را برای تبعیت از تغییرات جدید قوانین آمریکا تعدیل خواهیم کرد.» شرکت زیمنس هم گفته: «ما در انتظار تعیین مقررات از سوی دولت‌ها هستیم و منتظر دستورالعمل‌های جدید از سوی جامعه بین‌المللی می‌مانیم.»پژو نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت دارد، اعلام کرد امید دارد اتحادیه اروپا موضع مشترکی در قبال ایران اتخاذ
 کنند.سخنگوی پژو گفته بود: «همانند دیگر بازیگران اقتصادی، ما در حال پیگیری سیر تدریجی موضوع هستیم و موضع مقامات اتحادیه اروپا در این موضوع را دنبال خواهیم کرد.»