افشانی در‌آستانه ورود به بهشت؟

آرمان- مطهره شفیعی: تنها 4 روز تا مشخص شدن شهردار تهران فرصت باقی است، یکشنبه هفته آینده با رأی اعضای شورای شهر یکی از دو گزینه سمیع‌ا... حسینی مکارم و محمدعلی افشانی بر صندلی شهردار می‌نشینند. در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی قاطعی داشت چرا که هر یک دارای ویژگی‌های مثبت و منفی خاص خود هستند. حسینی مکارم از مدیران شهردار در زمان قالیباف بوده و در امور مالی توانایی خود را نشان داده و همین توانایی بوده که شورای شهر را در رأی بالا به او ترغیب کرد. در اطراف نام حسینی مکارم حاشیه‌هایی درباره املاک نجومی ایجاد شده بود که البته تبرئه شد.
مکارم از خود می‌گوید
حسینی مکارم درباره فعالیت‌های گذشته‌اش سخن گفت. این گزینه شهرداری تهران گفت: «اصلاح‌طلبم و همیشه در کنار دکتر نجفی بوده‌ام. معاون دکتر نجفی بوده‌ام. معاون وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات بودم. معاون سازمان میراث فرهنگی در دولت آقای روحانی بودم و دفاع من از دولت و اصلاح‌طلبان در همین چند ماه گذشته در شهرداری محرز است.» وی درباره همکاری با قالیباف توضیح داد: «هیچ‌گاه با آقای قالیباف ارتباطی نداشته‌ام. در دوران شهرداری قبلی به دعوت دکتر نجفی که عضو شورای شهر بودند از دولت فرار کردم و به شهرداری آمدم. در آن دوران معاون یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری بودم. من معاون آقای کرباسیان بودم که از وزرای موفق دولت است.» حسینی مکارم درباره دوره همکاری با محمدعلی نجفی توضیح داد: «نقش مهمی در انتصاب مدیران دکتر نجفی داشته‌ام و از آنها دفاع می‌کنم». مکارم در بخشی از سخنانش به مشکلات مالی اشاره کرد و گفت: یادتان می‌آید شهردار قبلی چند‌هزار‌میلیارد تومان از بانک شهر وام گرفته بود و حقوق داده بود. ما بدون یک ریال وام اداره کردیم. یادتان می‌آید همان دوستان می‌گفتند تیم اصلاح‌طلب 6 ماه هم نمی‌تواند ادامه دهد و شهر دچار فروپاشی مالی می‌شود؟ یادتان می‌آید که می‌گفتند اینها نمی‌توانند حقوق و پاداش اسفند را بدهند؟ یادتان می‌آید که می‌گفتند در فروردین کارشان تمام است و نمی‌توانند حقوق بدهند چون در این ماه حجم ورودی شهرداری پایین است؟ چه شد؟ من 15 فروردین حقوق فروردین‌ماه را دادم تا کارمندان خیالشان راحت باشد! چطور این کار را کردم؟» او با تاکید بر اینکه «گلوگاه‌های فساد در شهرداری را شناسایی کردم و با برگرداندن این پول‌ها چند‌هزار‌میلیارد تومان نقدینگی شهرداری را بهبود دادم» ادامه داد: «نه‌تنها تمام هزینه اداره شهر را بدون وام پرداخت کردم بلکه بیش از 6‌هزار‌میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری در دوره قبل را هم تصفیه کردم. در این مدت بدون گرفتن یک ریال وام از بانک شهر، هم شهر را اداره کردیم و هم حقوق کارمندان را دادیم.»
افشانی، مدیری باثبات


افشانی نیز از برنامه‌های خود سخن گفت. برخی در جلسه ارائه برنامه افشانی در شورای شهر ادعاهایی را مطرح کردند و افشانی توضیح داد‌: «خوشحالم توفیق پیدا کرده‌ام در خدمت اهالی فرهنگ و رسانه و صاحبنظران هستم. به‌لحاظ سلامت من تا این‌ لحظه سالمم. روزی یک ساعت ورزش می‌کنم. حتی ورزش هیجانی چتربازی را هم انجام داده‌ام.» وی درباره شائبه‌هایی که درباره ارتباط او و چهره‌هایی مانند تاجگردون نماینده مجلس و صفدر حسینی وزیر سابق اقتصاد و حمایت آنان از افشانی برای رسیدن به کرسی شهرداری توضیح داد: «در بحث گردشگری مکتوب در برنامه‌ام ارائه کرده‌ام و می‌دانم فرهنگ محرکه اقتصاد است. در خصوص ارتباط با آقایان وکیلی، تاجگردون و حسینی، هیچ ‌ارتباطی با این عزیزان غیراز آقای وکیلی آن هم‌ صرفا بر اساس ارتباط شغلی و کاری نداشتم.» در روز ارائه برنامه هم الهام فخاری خطاب به نامزد شهرداری تهران گفت:‌ «طرح بین‌الحرمین شیراز در زمان مدیریت شما منجر به از بین رفتن بسیارى از آثار تاریخى این شهر شد، در پایتخت چه برنامه‌اى براى بافت تاریخى دارید؟» وی این ادعا را کذب خواند و گفت:‌ «در دوره مدیریت من اگر یک ساختمان پیدا کردید در بین‌الحرمین از بین رفته باشد، هر چه شما بگویید می‌پذیرم. من بین آدم‌ها و آهن‌ها، آدم‌ها را انتخاب کرده‌ام.» افشانی تاکید دارد: «من معتقدم مردم از ما بهتر می‌فهمند. اگر ما درست عمل کنیم و نیازهایشان را برآورده کنیم آنها خودشان شهرشان را می‌سازند. باید با مردم صادقانه رفتار کرد. قانون، رعایت حقوق انسان‌ها و تعامل منهای تحمیل ۳ اصل کاری من است. هیچ ‌مزیتی برای مسئول نیست غیر از عدالت. اینکه هر فردی سر جای خودش باشد و به جای طناب با پله بالا بیاید عدالت برقرار می‌شود. بدترین خیانت این است که به آدمی بی‌تجربه بخشش بی‌مورد کرد.»