انزواي جهاني ترامپ

آرمان: دونالد ترامپ با صدور فرمان اجرایی از برجام خارج نشد، او محکومیت خود و ایالات متحده را سبب گردید. هرچند همان شب فدریکا موگرینی با عصبانیت به این اقدام ترامپ پاسخ و خواهان حضور ایران در برجام شد و اعلام کرد که سه کشور اتحادیه اروپا به برجام پایبند خواهند بود اما روز گذشته روسیه و چین نیز به عنوان طرفین این توافق از اقدام رئیس جمهور آمریکا اظهار تاسف کردند. باراک اوباما، جان کری و هیلاری کلینتون نیز طی بیانیه‌ای اعلام کردند که این تصمیم ترامپ «اعتبار آمریکا و امنیت این کشور را تضعیف و واشنگتن را منزوی و تضعیف می‌کند،‌ اعتبار ما را از بین می‌برد، ما را در میان متحدان اروپایی‌ خود منزوی می‌کند، اسرائیل را در معرض خطرات بزرگ‌تر قرار می‌دهد،‌ تندروهای ایران را تقویت می‌کند، نفوذ جهانی‌مان برای رسیدگی به رفتار ایران را کاهش می‌دهد و به توانایی دولت‌های آینده برای انجام توافقات بین‌المللی آسیب می‌زند.» به نظر می‌رسد جز نتانیاهو و سران چندکشور عربی سایر کشورها نه تنها با این تصمیم ترامپ موافق نبودند بلکه بر انزوای آمریکا نیز تاکید کردند. از سوی دیگر البته در ایران مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کرد‌ه‌اند «آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید.» ایشان تاکید کردن «بدون تضمین قطعی سه کشور اروپایی نمی‌توان برجام را ادامه داد.» به نظر می‌رسد در روزهای آینده با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور شاهد مذاکراتی از سوی ایران و سران کشورهای اروپایی‌خواهیم بود. وزیر امور خارجه فرانسه حتی پیش‌بینی کرده است نمایندگان شرکت نفتی «شل» نیز در این مذاکرات حضور جدی داشته باشند. با این همه عده‌ای از دلواپسان تندرو در ایران خوشحالی خود را از بهم خوردن برجام پنهان نمی‌‌کنند. در این راستا دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: مخالفان داخلی دولت، مثل نتانیاهو خوشحالی نکنند. حمله به ظریف و روحانی به دلیل برجام، مخالف اسلام و نظر امام زمان است. با همه اینها یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای چندمین بار تاکید کرد برجام ادامه یافته و ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل می‌کند.
سناریوهای 12گانه
پس از اقدام رئیس جمهور آمریکا و حکومیت آن توسط رئیس جمهور ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی به این اقدام خلاف عرف بین‌الملل ترامپ صورت گرفته است. در واکنشی متفاوت، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به طراحی بیش از 12 سناریوی احتمالی در مورد تصمیم ترامپ درباره برجام، گفت: سخنرانی رئیس‌جمهوری که بلافاصله بعد از صحبت‌های ترامپ ارائه شد، مبتنی بر برآوردهای قبلی و دقیق ایران در مورد تصمیمات آمریکا بود. حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیش‌بینی‌های ایران برای مقابله با تصمیمات احتمالی آمریکا نسبت به برجام، افزود: ساماندهی وضعیت ارزی کشور، ساماندهی وضعیت موسسات اعتباری پیش از آن و تقویت بنیه‌های زیرساختی، تامین کالاهای اساسی و امنیت غذایی و تامین منابع لازم برای طرح تحول سلامت را از اقدامات پیشگیرانه ایران برای مواجهه با این مرحله از اقدامات احتمالی ایالات متحده آمریکا است. اعضای‌ کابینه نیز به خروج ترامپ واکنش نشان دادند. عبدالرضا رحمانی فضلی، در این زمینه اعلام کرد: خروج ترامپ از برجام قابل پیش‌بینی بود، برای تمام سناریوهای احتمالی آمریکا از لحاظ سیاسی و اقتصادی آماده بودیم. وی افزود: در جلسات مختلف در حوزه‌های متفاوتی همچون اقتصادی و سیاسی همه تصمیمات با سناریوهای مختلف درباره این موضوع اتخاذ شده است. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای مقابله با اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا، ‌گفت: به ملت عرض می‌کنم که جای هیچ نگرانی وجود ندارد. این موضع‌گیری ترامپ مردم ما را منسجم‌تر، ‌متحدتر و یکپارچه کرد و ما قطعا امروز شاهد انسجام و وحدت بیشتر مردم خواهیم بود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اعلام کرد: دنیا از لحاظ حقوقی و سیاسی با ایران همراه و امروز آمریکا از همیشه تنهاتر است. مشاور رئیس‌جمهوری در امور بین‌الملل نیز در این رابطه گفت: زمان آن فرا رسیده است که اروپا با توانایی دیپلماتیک خود ثابت کند که خواستن توانستن است، چرا که شمارش معکوس دیپلماسی با امضای ترامپ آغاز شده است. حمید ابوطالبی در حساب توئیتری خود نوشت: «با خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا اعلام کرد که مصمم است از توافق هسته‌ای حفاظت کند؛ چرا که شمارش معکوس دیپلماسی با امضای ترامپ آغاز شده است.»
آمریکا آچمز شد


مقائم مقام حزب اتحاد نیز با انتشار توئیتی نسبت به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد. آذر منصوری در این ارتباط نوشت:‏ «آقای ترامپ‌؛ ‏ملت ایران سخنگو نمی‌خواهند. رویارویی تو با توافق بین‌المللی برجام رویارویی با ملت ایران است. ‏ایران در گرداب جنگ روانی ترامپ و هم‌پیمانانش گرفتار نشد و در ‫برجام ماند». یک کارشناس روابط بین‌الملل نیز در این زمینه گفت: ایران همچنان ابتکار عمل را در دست دارد و امشب در شطرنج دیپلماسی آمریکا به ایران کیش داد اما خود در صحنه عمل آچمز شد چرا که فعلا جز اسرائیل همراهی ندارد. امیر محبیان افزود: برجام ثابت کرد که تحلیل تاریخی مقام معظم رهبری از رفتار آمریکا دقیق بوده است اما برای اثبات این تحلیل به دنیا و اقناع جهانی، توافق برجام خدمت بزرگی را انجام داد. وی اظهارکرد: ایران توپ را به زمین اروپا انداخته و برای راستی آزمایی اراده آنها، دو ماه مهلت داده است که این زمان برای طراحی رویکرد جدید هوشمندانه و محکم ایران زمان مناسبی است.
پاسخی 40 ساله
رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در توئیتی نوشت: «پاسخ به اقدام ترامپ همان وحدت و انسجام است که در ۴۰ سال گذشته نیز اینگونه بوده است. به جای اختلاف‌ها و بیان آنها که موجب استفاده دشمن و خالی شدن دل مردم می‌شود، باید موجب وحدت ملی شویم.» فراکسیون امید مجلس نیز در بیانیه‌ای با اشاره به خروج آمریکا از برجام، خواستار تعامل دولت با طرف‌های دیگر برجام برای صیانت از منافع ملت ایران شد و بر ضرورت وحدت و گفت‌وگوی ملی مسئولان نظام، نخبگان، جناح‌های مختلف سیاسی و مردم برای تامین حقوق ملت ایران در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی تاکید کرد. در بیانیه فراکسیون آمده است: اقدام یکجانبه رئیس جمهور آمریکا در اعلام خروج از برجام حاکی از رفتار نامتعادل و لکه ننگی برای دولت ایالات متحده به ویژه جمهوری خواهان به عنوان یک جریان عهدشکن و غیر قابل اعتماد است و رفتار معقول و منطقی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران حاکی از هویت فرهنگی تاریخی و گفت‌وگومحور بوده و پایانی بر شعارهای موهوم ایران‌هراسانه است. کاظم جلالی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس ۵ سناریو درباره رفتارهای آمریکا بعد از خروج از برجام تهیه کردند که مشخص شده آمریکا احتمالا بعد از برجام چه رفتارهایی را از خود نشان خواهد داد. جلالی افزود قرار است این سناریوها به شورای عالی امنیت ملی داده شده است.
نشست هیات دولت
هیات دولت روز چهارشنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهور، شرایط کشور پس از خروج آمریکا از برجام را مورد بررسی قرار داد. در این نشست، اعضای دولت ضمن بررسی شرایط کشور پس از خروج آمریکا از برجام و تبادل نظر درباره آن، تصمیمات لازم را اتخاذ و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کردند.
حضور در مجلس
یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اعلام کرد: احتمالا مجلس از آقای ظریف و صالحی بعد از گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام برای حضور در مجلس دعوت می‌کند. محمدعلی وکیلی اظهار کرد:‌ رئیس مجلس، کمیسیون امنیت ملی را به عنوان کمیسیون ناظر بر فعالیت دستگاه دیپلماسی مامور کرده است که آخرین گزارش از روند اجرای برجام را به مجلس ارائه کند تا بعد از آن تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود. وی درباره احتمال دعوت مجلس از ظریف و صالحی گفت: ممکن است از آقای صالحی و ظریف دعوت شود اما ابتدا کمیسیون امنیت ملی جمع‌بندی اولیه خود را بدهد تا تصمیم‌گیری کنیم. وکیلی در پایان از حضور جهانگیری در جلسه غیر علنی یکشنبه آینده مجلس خبر داد. همچنین‌سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از حضور وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه هفته آینده این کمیسیون خبر داد. نقوی حسینی گفت: یکشنبه هفته آینده کمیسیون امنیت ملی میزبان وزیر امور خارجه و همکارانش برای توضیح درباره برجام و آینده آن است.
اوباما، کری و هیلاری
وزیر امورخارجه پیشین آمریکا نیز ضمن ابراز تأسف نسبت به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام،‌ تأکید کرد که این اقدام اعتبار آمریکا و امنیت این کشور را تضعیف و واشنگتن را منزوی خواهد کرد. به گزارش ایسنا، جان کری، خاطرنشان‌کرد: این تصمیم امنیت ما را تضعیف می‌کند،‌ اعتبار ما را از بین می‌برد، ما را در میان متحدان اروپایی‌ خود منزوی می‌کند، اسرائیل را در معرض خطرات بزرگ‌تر قرار می‌دهد،‌ تندروهای ایران را تقویت می‌کند، نفوذ جهانی‌مان برای رسیدگی به رفتار ایران را کاهش می‌دهد و به توانایی دولت‌های آینده برای انجام توافقات بین‌المللی آسیب می‌زند. میزان خسارتی که این تصمیم به بار می‌آورد، منوط به کاری است که اروپا می‌تواند برای حفظ توافق هسته‌ای انجام دهد و منوط به واکنش ایران است. باید امیدوار باشیم که جهان بتواند توافق هسته‌ای را حفظ کند. هیلاری کلینتون نیز خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ضربه‌ای به اعتبار و امنیت آمریکا دانست. وی افزود: خروج از توافق هسته‌ای اشتباهی بزرگ است. این اقدام آمریکا را ناامن‌تر و غیرقابل اعتمادتر می‌کند. ایران اکنون خطرناک‌تر شده است. برنامه دیگر شما چیست؟ هر آن کس که فکر می‌کند بمباران پاسخ خواهد بود، به طرز تاسف برانگیزی اطلاعات غلط دریافت کرده است. وی همچنین گفت که تصمیم ترامپ یک ضربه جدی به اعتبار آمریکا است و آغاز مذاکرات برای تحریم‌های جدید علیه ایران به مراتب سخت‌تر شده است. وی تصریح کرد: من به مذاکرات برای اعمال این تحریم‌های بین‌المللی سخت علیه ایران کمک کردم. اما انجام آن برای یکبار دیگر در شرایطی که اعتبار ما ضربه خورده است، به مراتب سخت‌تر خواهد بود. باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در این رابطه گفت: خروج از توافق هسته‌ای به این معنی است که آمریکا به نزدیک‌ترین متحدان خود پشت کرده است. وی همچنین خاطر نشان کرد: در یک دموکراسی همواره تفاوت‌هایی در سیاست‌ها و اولویت‌های یک دولت با دولت بعدی وجود دارد. اما بی‌احترامی به توافقی که کشور ما عضوی از آن است اعتبار آمریکا را به خطر می‌اندازد و ما را در مقابل قدرت‌های بزرگ جهان قرار می‌دهد.
آمریکا؛ بازنده خروج
دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از برجام از تمام کشورهای عضو خواست تا به رغم این اتفاق همچنان از توافق هسته‌ای حمایت کنند. آنتونیو گوترش ادامه داد: من عمیقا از تصمیم آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک و بازگرداندن تحریم‌های آمریکا بسیار متاسفم. به طور قوی تاکید کرده‌ام که برجام یک دستاور بزرگ منع اشاعه هسته‌ای و دیپلماسی است و به ارتقای امنیت و صلح منطقه و بین‌الملل کمک کرده است. گوترش تصریح کرد: من از طرف‌های برجام می‌خواهم به طور کامل به تعهدات خود پایبند باشند و خواستار آن هستم که تمام کشورهای عضو سازمان ملل کماکان از این توافق حمایت کنند. رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: آمریکا بازنده خروج از برجام است. مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام انتقاد کرد.، خاویر سولانا در توئیتی با اشاره به تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، تصریح کرد: این تصمیم در حالی اتخاذ شده که این توافق تا این لحظه بر اساس گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی ایران نقض نشده است. وزیر امور خارجه فرانسه نیز با اعلام اینکه رئیس‌جمهور این کشور قرار است با همتای ایرانی خود گفت‌وگو داشته باشد، تاکید کرد: توافق هسته‌ای با ایران از بین نرفته است. ژان ایو لودریان با این حال خطر واقعی یک تقابل وجود دارد. من امیدوارم که این تصمیم آمریکا موجب از بین رفتن صلح نشود. وی تاکید کرد: هفته آینده دیدارهایی نیز با حضور همتایان ایرانی و اروپایی از فرانسه، انگلیس و آلمان برگزار شود. وزیر امور خارجه فرانسه خاطرنشان کرد که این دیدارها ممکن است با حضور نمایندگانی از توتال و دیگر شرکت‌های اقتصادی و تجاری بزرگ در منطقه انجام شود. وزارت خارجه سوریه با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام نشان دهنده عدم پایبندی آنها به توافقات هسته‌ای است، این اقدام ترامپ را محکوم کرد. یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که جمهوری عربی سوریه خروج رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران را به شدت محکوم می‌کند و این امر بار دیگر ثابت کرد که آمریکا به توافقات و معاهدات بین‌المللی پایبند نیست. این منبع افزود: واکنش‌ها و محکومیت‌های بین‌المللی نسبت به تصمیم ترامپ نشان دهنده منزوی شدن آمریکا و خطای سیاسی آن‌هاست که این امر باعث افزایش تنش‌ها در جهان می‌شود. وزیر امورخارجه ژاپن نیز از خروج آمریکا از برجام ابراز تاسف کرد و گفت: ما امیدواریم که تمام کشورهای حاضر در این توافق به گونه‌ای سازنده با این مساله مواجه شوند. وی با ابراز تاسف نسبت به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران درباره پیامدهای احتمالی این اقدام هشدار داد. وزیر امور خارجه ژاپن با بیان اینکه توکیو پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت، تاکید کرد که ژاپن آماده است تا با دیگر طرف‌های توافق برای حفظ آن همکاری کند. وزارت امور خارجه چین نیز با ابراز تاسف نسبت به تصمیم آمریکا برای خروج از برجام تاکید کرد: پکن به همکاری اقتصادی و تجاری با ایران ادامه خواهد داد. وزارت امور خارجه چین در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: چین از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران متاسف است و از همکاری کامل با این توافق حمایت می‌کند. وزارت امور خارجه چین در ادامه آورده است: چین به همکاری تجاری و اقتصادی با ایران بدون نقض تعهدات بین‌المللی ادامه خواهد داد. وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به خروج آمریکا از برجام بیانیه‌ای منتشر و تاکید کرد که تصمیم آمریکا آشکارا نقض حقوق بین‌الملل است.
اعراب و ترامپ
به فاصله چند دقیقه از سخنرانی و صدور دستور اجرایی ترامپ، نتانیاهو از این اقدام ترامپ با شعف استقبال کرد. در کنار نتانیاهو اعراب نیر بر این تصمیم مهر تایید زدند. سفیر عربستان در واشنگتن از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد. به روزنامه سعودی عکاظ، خالد بن سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن در واکنش به خروج دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در صفحه توئیتر خود مدعی شد: همان‌طور که پیش از این گفتم این توافق ما را به سمت یک فاجعه می‌برد، توافق هسته‌ای این امکان را به ایران داد تا نفوذ خصمانه خود را گسترش دهد. خالد بن سلمان در اظهاراتی زیاده‌خواهانه نوشت: عربستان بر این باور است که جامعه بین‌المللی نباید توافقی با ایران در رابطه با سلاح کشتار دسته جمعی امضا کند بدون اینکه به کشتارهای ایران در منطقه بی‌توجه باشد. وزرات خارجه سعودی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان از تصمیم آمریکا برای ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کند. عربستان در ابتدا به این دلیل از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد که قرار بود این توافق از انتشار سلاح کشتار دسته جمعی در خاورمیانه و جهان ممانعت کند. ایران از طریق برداشتن تحریم‌ها به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه ادامه داد و موشک‌های بالستیک خود را گسترش داد، از حزب‌ا... و حوثی‌ها (انصارا...) که از سلاح‌های ایران برای هدف قرار دادن شهروندان یمنی و تعرض به کشتیرانی استفاده کردند، حمایت کرد. وزارت خارجه امارات نیز در بیانیه‌ای با حمایت از خروج دونالد ترامپ، از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد: از جامعه بین‌المللی و کشورهای شریک در برجام می‌خواهیم تا به منظور ریشه کن کردن سلاح هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار دسته جمعی و برای حفظ ثبات و امنیت بین‌المللی موضع رئیس جمهور آمریکا را بپذیرند. بحرین نیز با حمایت کامل از این تصمیم ترامپ مدعی شد: این تصمیم نشان‌دهنده پایبندی آمریکا برای مقابله با سیاست‌های ایران و تلاش مداوم آن است. وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشور مصر از تلاش آمریکا و جامعه بین‌المللی برای حل تمام مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با توافق هسته‌ای ایران و دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه تقدیر می‌کند. برخلاف اظهارنظر جانبدارانه کشورهای چسبیده به عربستان، کویت استقلال رأی و بینش روشن بین‌المللی خود را نشان داد. معاون وزیر خارجه کویت در حاشیه شرکت در جشن ملی ایتالیا در کویت در واکنش به خروج آمریکا از برجام با تاکید بر اهمیت توافق هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: ما از همان ابتدا از توافق هسته‌ای ایران استقبال کردیم زیرا این توافق می‌تواند در تحقق امنیت و ثبات در منطقه سهیم باشد بنابراین وجود چنین توافقی بهتر از نبود آن است.
اظهار نظر علما
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با اشاره به اقدام ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام و توافق هسته‌ای با ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی به حمد‌ا... به جایگاهی رسیده است که از این نوع دشمنی‌های دشمنان تأثیر پذیر نیست. مرتضی مقتدایی، در ارتباط با حمله مخالفان داخلی دولت آقای روحانی به شخص رئیس جمهور و آقای دکتر ظریف وزیر خارجه به بهانه برجام و خروج آمریکا از آن گفت: قطعا حمله به دولت آقای دکتر روحانی، در شرایط فعلی، یک حرکت مخالف اسلام، مخالف رضای پروردگار و مخالف نظر امام زمان (عج) است. در پی بدعهدی آمریکا‌یی‌ها و خروج از برجام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیانه‌ای منتشر کرد که در آن آمده‌ است. اقدام خصمانه اخیر رژیم مستکبر آمریکا در خروج از تعهد بین‌المللی برجام و ادبیات اهانت‌آمیز رئیس جمهورهتاک آمریکا در مقابل ملت غیور و بزرگ ایران نمونه‌ی بارز دیگری از خباثت‌ها و دشمنی‌های دولت بد عهد آمریکا را آشکار نمود. امروز ملت‌های جهان می‌دانند؛ ایران و ایرانی مفتخر است که انقلاب اسلامی ایران، شکل گرفته بر پایه یک نهضت دینی و الهی با پیامی جهانی است.
جمعه؛ حضور مردم
 در پی عهدشکنی دولت آمریکا و خروج این کشور از برجام،تظاهرات مردمی ضد استکباری ملت ایران جمعه این هفته به دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در سراسر کشور برگزار می‌شود. همچنین تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به خروج آمریکا از برجام در برابر ساختمان سابق سفارت آمریکا در خیابان طالقانی برگزار شد. در این مراسم که با آتش زدن پرچم آمریکا و سر دادن شعارهایی چون «مطالبه یک کلام آتش بزن به برجام»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر منافق»، «مرگ بر سازشکار»، «اروپا آمریکای دیگر است» و... برگزار شد، دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون تحریم مجدد ایران از سوی آمریکا و مطالبه پاسخگویی از سوی مسئولان در این زمینه اعتراض خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام اعلام کردند. طلاب و حوزویان قم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در محکومیت عهدشکنی و خروج ترامپ از توافق برجام در مدرسه علمیه فیضیه قم تجمع کردند و آیت‌ا... محسن اراکی عضو خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در جمع معترضین به ایراد سخن پرداخت.