بازار در گرانی از خودروسازان پیشی گرفته است

آفتاب اقتصادی- گروه خبر: در چند روز گذشته بازار خودرو شاهد گران شدن دوباره قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی بود. این موضوع علاوه بر اینکه کاهش بیش از پیش قدرت خرید مردم در بازار خودرو را به دنبال داشته موجب شده که هم عرضه و هم تقاضا کاهش پیدا کند. قرار است فردا جلسه‌ای در مجلس با حضور وزیر صنعت و مدیران کارخانه‌های خودروسازی برگزار شود.
آفتاب اقتصادی درباره گرانی خودرو با ولی
ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که عضو ناظر مجلس در شورای رقابت نیز هست
گفت و گویی انجام داده است. ملکی در ابتدای این گفت و گو تصریح کرد: «باید توجه داشت در چند روز اخیر شاهد بالا رفتن تورم و افزایش قیمت در همه


بخش‌ها هستیم یعنی از بخش کالا و ارزاق عمومی گرفته تا بخش خدمات همه افزایش قیمت
داشته اند. مثلا یک نوشابه 300 سی سی که قبلا 800 تومان قیمت داشت اکنون 1150 تومان آن هم برای مغازه دار شده است.در ارزاق عمومی مردم شاهد افزایش قیمت 30 تا 40 درصدی هستیم.» ملکی درباره گرانی خودرو هم گفت: «عمده بحث ما در مدت اخیر درباره واردات خودرو و افزایش تعرفه خودروهای وارداتی بود. ولی در هر صورت خودروهای داخلی هم متاثر از خودروهای خارجی گران شده‌اند و این گرانی برای خودروهای بالای 40 میلیون تومان رخ داده است.» وی افزود: «خودروسازان این استدلال را مطرح می‌کنند که ما یا مونتاژکاریم یا اینکه بخش عمده‌ای از قطعات ما از خارج وارد می‌شود. اصولا خودروهای مونتاژی که داخلی‌سازی نشده‌اند و شاید حداکثر 10 درصد از قطعات آن در داخل ساخته شود. خب معلوم است که بالارفتن نرخ ارز در قیمت این خودروها اثر می‌گذارد. بنابراین نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل گرانی و التهاب در بازار همه صنایع کشور به خصوص آنهایی که وابسته به واردات مواد اولیه باشند هست.» ملکی گفت: «هفته گذشته در شورای رقابت افزایش قیمت آهن‌آلات و فولاد تصویب شد. یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان فولاد در کشور خودروسازان هستند. از طرف دیگر افزایش دستمزدها هم که در ابتدای سال صورت گرفت هزینه‌های صنایع را بالا برده است. بنابراین در کل هزینه تمام شده تولید برای صنایع کشور از جمله خودروسازان افزایش یافته است.» وی افزود: «آنچه باید به آن رسیدگی شود ابعاد روانی گرانی‌هاست مثلا ممکن است خودروساز قیمت یک محصولی را 3 میلیون بالا برده باشد اما در بازار قیمت آن محصول 20 میلیون گران شده است. قطعا گرانی در بازار خودرو خیلی بیشتر از گرانی محصولات توسط خودروسازان است و این موضوع نشان می‌دهد که اختلاف قیمت زیادی میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد.» وی در خصوص پیشنهاد ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای بالای 50 میلیون تومان هم گفت: «به نظر من این موضوع عملی نیست. حتی اگر شورای رقابت در این خصوص وارد شود این موضوع موجب زمین‌گیر شدن خودروسازان می‌شود. در کل باید تابع قانون عرضه و تقاضا بود.»

گران کردن قیمت‌ها
بدترین نوع حمایت از صنایع خودروسازی است
عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: نابسامانی‌های بازار خودرو و افزایش تا
10 میلیون تومانی قیمت انواع خودرو توسط ایران‌خودرو
و سایپا و سایر شرکت‌های خودروساز ایجاب می‌کند قانون شورای رقابت اصلاح شود تا این شورا بتواند به مسئله قیمت‌گذاری خودروهای بالای 50 میلیون تومان ورود کند.سیدمهدی مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سقف اختیار شورای رقابت برای تعیین قیمت، 45 میلیون تومان است یعنی این شورا برای خودروهایی که بیش از 45 میلیون تومان قیمت دارد نمی‌تواند سیاستگذاری کند.به گفته نماینده مردم اراک در مجلس حمایت از خودروسازان از طریق گران کردن قیمت‌ها بدترین نوع حمایت از صنایع خودروسازی است.این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: حمایت از صنایع داخلی باید انجام شود اما نه به شکلی که خودروسازان به جای کاهش قیمت و افزایش کیفیت با گران کردن انواع خودرو زمینه تداوم انحصار در بازار خودرویی کشور را به وجود آورند. بنده به شدت با این شیوه حمایت از خودروسازان مخالفم. مقدسی برای به صرفه شدن تولید خودرو در کشور راهکارهایی را به شرح زیر پیشنهاد داد: صنایع خودروسازی با اصلاح ساختارهای مالی و اداری باید هزینه‌های سرباری تولید خودرو را کاهش دهند تا با کاهش قیمت هزینه تمام شده تولید هر دستگاه خودرو و افزایش تیراژ تولید هم انگیزه مصرف‌کنندگان برای خرید خودروهای ایمن و با قیمت مناسب را به وجود آورند و هم قیمت محصولات خود را افزایش ندهند همچنین تقویت بخش تحقیق و توسعه و به اجرا درآمدن قراردادهای خارجی در بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور تاثیر بسزایی دارد.نماینده مردم اراک در مجلس هشدار داد: افزایش قیمت خودرو در شرایط تورمی اصلا به صلاح نیست.عضو کمیسیون صنایع و معادن از ورود کمیسیون متبوعش به آثار نوسانات نرخ ارز بر صنایع کشور به ویژه صنعت خودروسازی کشور خبر داد.