ترامپ آتشی را شعله‌ور کرد که به‌زودی تبعاتش دامن متحدان منطقه‌ای آن را می‌گیرد

حجت‌الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به ارائه تحلیلی از تبعات انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس پرداخت و گفت:‌ «بدنه دانشگاهی می‌تواند ابعاد مختلف مساله فلسطین را برای جامعه تبیین کند. مساله فلسطین هم مساله آرمانی و هم تامین‌کننده منافع ملی ما در حوزه امنیت ملی است.» متن این گفت‌وگو به نقل از خبرگزاری «تسنیم» را در ذیل می‌خوانید.

 انتقال سفارت آمریکا به قدس را چطور تحلیل می‌کنید؟ انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس به‌منزله به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است. این اقدام اولا دهن‌کجی به مسلمانان است. میلیاردها مسلمان قدس را قبله اول خود و پایتخت قانونی فلسطینیان می‌دانند. این اقدام از جنبه مذهبی و ایدئولوژیک تکلیف دولت و حاکمیت آمریکا را با امت مسلمان بیش از پیش مشخص می‌کند.  به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا تصور می‌کند قدس نیز همچون دیگر بناها سازه‌ای ساخته‌شده از سنگ و آهن و چوب است که می‌توان در قبال آن هر رفتاری انجام داد و هر تصمیمی گرفت. ترامپ با عملی‌کردن این تصمیم آتشی را شعله‌ور کرد که به‌زودی تبعاتش دامن آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن را دربر می‌گیرد.  از سوی دیگر هدف ترامپ چراغ‌سبز به رژیم صهیونیستی برای جنایت بیشتر در منطقه غرب آسیاست. نکته دیگر هم می‌تواند محک زدن میزان حساسیت ملت‌های مسلمان نسبت به آرمان فلسطین باشد.



این تصمیم چه تغییراتی را در اوضاع منطقه و پیگیری مساله فلسطین پدید می‌آورد؟  اول اینکه با انتقال سفارت آمریکا به قدس، تقابل با رژیم صهیونیستی وارد فاز جدیدی خواهد شد و در این بین مبارزات ضدصهیونیستی در غزه، کرانه باختری و سراسر فلسطین تشدید می‌شود. دوم اینکه این اقدام واکنش‌های اجتماعی را نیز علیه آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب حامی اسرائیل در سطح جهان در پی خواهد داشت.

سوم اینکه از آنجاکه مجامع بین‌المللی، قدس را به‌عنوان یک منطقه اشغالی شناخته‌اند، این انتقال می‌تواند پیامدهای حقوقی و سیاسی جدی را به‌دنبال داشته باشد و این خود یک فرصت است که می‌توان از آن استفاده کرد. چهارم اینکه سکوت دولت‌های مرتجع منطقه و عدم اقدام جدی آنها نشان داد آنان دیگر دغدغه‌ای در مساله فلسطین ندارند. دولت‌های عرب مرتجع و واداده منطقه از یک‌طرف از فلسطین حمایتی ندارند و از سوی دیگر رسما گاو شیرده دولت ترامپ هستند؛ اینها دیگر از منظر افکارعمومی منطقه مرجعیتی در مساله فلسطین ندارند.

پنجم اینکه آمریکا تا قبل از این و در دوره روسای‌جمهور قبلی سعی می‌کرد در مساله فلسطین حداقل نمایشی داشته باشد که در آن نقش میانجی را ایفا کند، ولی رسما تصمیم اخیر دولت، حاکمیت ایالات متحده را از این حالت خارج کرد و حتی دیگر نمی‌توانند این نمایش را هم اجرا کنند. ششم اینکه تصمیم ترامپ در قبال قدس و مساله فلسطین می‌تواند موجب نزدیکی افکارعمومی جهان اسلام و آزادی‌خواهان دنیا با اهداف جمهوری ‌اسلامی ایران و به‌طور کلان، جبهه مقاومت و ائتلاف ضداسرائیل شود.

گفتید یکی از اهداف احتمالی دولت آمریکا سنجش میزان حساسیت افکارعمومی در مساله فلسطین است؛ دانشگاهیان ما چطور می‌توانند پاسخ مناسبی برای این مساله داشته باشند؟ فرصت خوبی فراهم شده که آرمان فلسطین بازهم در صدر آرمان‌های انقلابی و انسانی در دنیا قرار گیرد؛ اینجا نقش دانشگاهیان ما بارز است. بدنه عمومی دانشگاهیان ما ظلم‌ستیز، حامی مظلوم و مدافع آرمان فلسطین است و حتما تشکل‌های انقلابی و بدنه دانشگاهی ما که الحمدلله امروز ارتباط موثر و خوبی با تشکل‌های انقلابی دنیا دارند، اقدامات جدی انجام خواهد داد. مساله فلسطین در همه دنیا در بدنه روشنفکری و دانشگاهی مورد اقبال است؛ در کشور ما هم الحمدلله همین‌طور است. بگذریم از برخی اساتید معلوم‌الحال و انگشت‌شمار که وکیل‌مدافع رژیم صهیونیستی هستند. بدنه دانشگاهی می‌تواند ابعاد مختلف مساله فلسطین را برای جامعه تبیین کند. مساله فلسطین هم مساله آرمانی ماست و هم تامین‌کننده منافع ملی ما در حوزه امنیت ملی.