رهبران روسیه و آلمان در سوچی دیدار می‌کنند؛

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور‌ روسیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان فردا در سوچی روسیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
به گزارش یورونیوز، اوکراین و مساله توافق هسته‌ای ایران دو موضوع اصلی گفت‌وگوهای این رهبران سیاسی اروپاست که هردو مجددا برای سکانداری دولت کشورهای خود
انتخاب شده‌اند.
پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام، دیگر کشورهای امضا‌کننده این توافق، از کشورهای اروپایی تا چین و روسیه، متحدان اصلی ایران از این حرکت واشنگتن انتقاد کرده و بارها بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردند.


این در حالی است که ایالات متحده شرکای اروپایی خود را به اقدامات تنبیهی در صورت تجارت با ایران تهدید کرده و این خطر وجود دارد که فشار واشنگتن و خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های طرف قرارداد ایران را از تجارت با این کشور منصرف کند.
آنگلا مرکل چهارشنبه گذشته در پارلمان آلمان ضمن تاکید بر حفظ روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس با پذیرش تفاوت دیدگاه اروپا و آمریکا از جمله درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «باید بتوان در این رابطه دو سوی اقیانوس اطلس تفاوت دیدگاه را لحاظ کرد‌ به خصوص در زمان‌هایی مثل اکنون که ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران کنار کشیده است.»
از سوی دیگر از زمان اعلام تصمیم رییس‌جمهور‌ ایالات متحده درباره برجام، روسیه در سطوح مختلف دیپلماتیک تلاش خود را برای حفظ این توافق آغاز
کرده است.
نقش روسیه در موضوع برجام حتی برای خود این کشور اهمیت بسزایی دارد. با وجود تنش دیپلماتیک ماه‌های اخیر میان مسکو و کشورهای اروپایی در موضوع ترور جاسوس سابق روس، توافق نظر این کشور با کشورهای اروپایی و چین در زمینه حفظ برجام باعث به کار افتادن مجدد کانال‌های دیپلماتیک شده است.
یکی دیگر از مسایل مهم دیدار فردای ولادیمیر پوتین و صدر‌اعظم آلمان موضوع مناقشه اوکراین بین دولت طرفدار غرب و روسیه است.
با ادامه درگیری‌ها در اوکراین، توافق صلح سال ۲۰۱۵ مینیسک با ضمانت فرانسه و آلمان به بن بست رسیده است.
به گفته کرملین، ولادیمیر پوتین و مرکل قرار است درباره دیدارهای چهار‌جانبه با حضور رییس‌جمهور‌ فرانسه و پترو پروشنکو، رییس‌جمهور‌ اوکراین برای ادامه ماموریت صلح سازمان ملل گفت‌وگو کنند.
موضوع دیگر این دیدار دومین خط لوله انتقال نفت است که با عبور از اوکراین و دریای بالتیک از روسیه به آلمان می‌رسد.
از طرفی رییس جمهور روسیه دیروز با رانندگی روی یک کامیون، پل عظیم کریمه به روسیه را افتتاح و اعلام کرد مطمئن است که ‌مردم عاشق این پل خواهند شد. به گزارش ایسنا‌ به نقل از روزنامه ایندیپندنت، این پل در حالی افتتاح شد که نگرانی‌هایی درباره حمله از سوی ناسیونالیست‌های افراطی اوکراین وجود داشت.ولادیمیر پوتین در مراسم افتتاح این پل اعلام کرد که ساخت چنین پلی رویای تزار و رهبران شوروی سابق از جمله جوزف استالین بوده که اکنون تحت ریاست وی افتتاح می‌شود. وی همچنین با یک کامیون روی پل کریمه رانندگی کرد. این پل عظیم به طول ۱۹ کیلومتر است که جنوب روسیه را به شبه‌جزیره کریمه متصل می‌کند.
الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ باعث شد تا دولت‌های غربی و کی‌یف به شدت به انتقاد از دولت مسکو بپردازند و روسیه را در معرض تحریم‌های خود قرار دهند. در حال حاضر دسترسی به شبه‌جزیره کریمه برای ساکنان جنوبی روسیه تقریبا دشوار است و بهترین راه دسترسی به آن از طریق هوایی است. پیشنهاد ساخت چنین پلی برای دسترسی به شبه‌جزیره کریمه در دوران نیکولاس دوم، آخرین تزار روس و پیش از جنگ جهانی اول مطرح شد اما با شروع جنگ ساخت آن متوقف شد.