خطر بیکاری 500 کارگر

 تعطیلی و بیکار شدن 500 نفر سرنوشت واحد بخار نیروگاه فردوسی مشهد است که بنا بود سال گذشته به بهره‌برداری برسد و اکنون پس از دوسال فعالیت تنها 40 درصد پیشرفت عملیاتی داشته است.
چندی پیش تعدادی از کارکنان نیروگاه فردوسی مشهد با ارسال پیامکی به روزنامه خراسان از تعطیلی عملیات ساخت واحد بخار این نیروگاه و تعدیل تعدادی از کارکنان آن خبردادند و خواستار پرداخت حقوق و بازگشت دوباره شان به کار شدند، موضوعی که قطعا با فعال شدن دوباره پروژه ممکن است.
نیروگاه گازی فردوسی مشهد اما در کیلومتر ۱۴ جاده مشهد - قوچان جنب نیروگاه توس قرار دارد و یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع گازی با ظرفیت تولید ۹۵۴ مگاوات برق است که شامل ۶ واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی، در قالب طرح B.O.O (ساخت، بهره‌برداری، مالکیت) در زمینی به مساحت ۵۲ هکتار ایجادشده است . ساخت نیروگاه فردوسی از سال ۱۳۸۳ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان آغاز شد و کلیه واحدهای آن تا سال ۱۳۸۷ سنکرون (وارد مدار) شده و تا سال ۱۳۸۸ به طور کامل تحویل دایم شدند. از ۳۸۰ میلیون یورو که در این پروژه سرمایه‌گذاری شد، ۱۵۰ میلیون یورو از آن توسط گروه «مپنا» صورت گرفت. اما کلنگ احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاه فردوسی با سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰ میلیارد تومانی، دهم دی‌ماه 94 با حضور وزیر نیرو ، مدیرعامل گروه «مپنا» و استاندار خراسان رضوی به زمین زده شد و بنا بود دوساله به بهره‌برداری برسد. حالا بعد از گذشت بیش از دو سال و نیم هنوز خبری از بهره‌برداری این بخش نیروگاه نشده است و نیروهای فعال این نیروگاه در حال تعدیل هستند.
برای پیگیری تعطیلی این پروژه نیروگاهی که چیت چیان وزیر سابق نیرو در مراسم کلنگ زنی آن گفته بود :« با اضافه شدن واحد بخار به نیروگاه فردوسی ظرفیت تولید برق آن 480 مگاوات ساعت (1.5 برابر) افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که حتی یک متر مکعب گاز اضافه مصرف نمی‌شود که با این وصف می توان از آن به عنوان یک پروژه محیط زیستی یاد کرد» سراغ شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی کشور می رویم.


مپنا تامین مالی نکرده است
مدیر روابط عمومی شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی کشور در خصوص این که چرا با وجود وعده های مطرح شده در مراسم کلنگ زنی این نیروگاه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، به خراسان رضوی می گوید: منابع مالی این نیروگاه توسط سرمایه‌گذار آن یعنی شرکت «مپنا» تأمین نشده به همین دلیل بخش بخار نیروگاه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
جعفری درباره تعدیل نیروهای این پروژه و احتمال تعطیل شدن آن نیز اظهار می کند: پروژه را نمی‌توانند تعطیل کنند و موظف هستند این نیروگاه را هرطور شده به بهره‌برداری برسانند اما شاید به دلیل مشکلات تأمین اعتبار بعداً این پروژه تکمیل شود . مسئول استخدام و پرداخت حقوق نیروها نیز شرکت مپناست . این نیروهایی هم که در حال تعدیل شدن هستند، نیروهای تخصصی نیستند .
وی ادامه می دهد :شاید چندماه حقوق کارکنان بخش گاز این نیروگاه پرداخت‌نشده باشد ولی درباره وضعیت پرداخت حقوق و کارکنان بخش بخار اطلاعی ندارم. شاید هم کارگرها را تعدیل کرده و به آن‌ها گفته باشند بعداً که اعتبار به دستمان رسید شما را دوباره جذب خواهیم کرد.
تعدیل نیروها به ما ربطی ندارد
مدیر روابط عمومی این شرکت تصریح می کند: البته ممکن است اگر از این شرکت در خصوص علت به بهره‌برداری نرسیدن این نیروگاه سوال بپرسید، بگویند وزارت نیرو به آن‌ها پول نداده است، با این حال موضوع تعدیل نیروها به خود شرکت مپنا بازمی‌گردد.ساختار مالی این پروژه به‌صورت بیع متقابل بوده یعنی؛ بناست از طریق صرفه‌جویی در مصرف سوخت پول شرکت مپنا پرداخت شود تا نیروگاه به بهره‌برداری برسد به‌هرحال مشکلات بودجه‌ای در کشور زیاد است.
وی بار دیگر تأکید می کند: پرداخت نکردن حقوق یا تعدیل نیرو در شرکت مپنا هیچ ارتباطی با وزارت نیرو ندارد و تعهدات وزارت نیرو در تأمین برق و نیروست این که نیروها چه تعداد باشند یا مپنا به آن‌ها حقوق بدهد یا ندهد در مسئولیت وزارت نیرو نیست.
دولت پول پیمانکارها را یارانه داده است
جعفری ادامه می دهد : دولت از ماه گذشته 190 میلیارد تومان از پول وزارت نیرو را بابت پرداخت یارانه‌ها برداشت کرده است درواقع این اعتبار پول همین پیمانکارها بوده که همین برداشت‌ها باعث شده است ما نتوانیم وجهی پرداخت کنیم.
وی در میان این صحبت هااز احتمالات دیگری هم درباره به سرانجام نرسیدن پروژه این گونه سخن می گوید: ممکن است شرکت مپنا خواسته این نیروگاه را از طریق فاینانس تأمین اعتبار کند و در این مسیر موفق به جذب فاینانس نشده یا اعتباراتش را در نیروگاه دیگری خرج کرده باشد البته این‌ها را باید از خود شرکت مپنا پیگیری کنید و این سخنان بنده تقریبی است.
وزارت نیرو پول ما را نداده است
اما مدیرعامل شرکت بهره‌برداری تعمیراتی مپنا نیز که مدیر پروژه ساخت این سه واحد بخار نیروگاه فردوسی مشهد است درباره به بهره‌برداری نرسیدن پروژه پیشرفت عملیاتی آن را فقط 40 درصد بیان می کند و به خراسان رضوی می گوید:این پروژه قرار بود از طریق بیع متقابل اجرا شود یعنی سرمایه‌گذار باید پول ساخت این نیروگاه را بیاورد و آن را به بهره‌برداری برساند برای همین از وزارت نیرو خواستیم طلب مپنا را از محل فروش بخش گازی نیروگاه بپردازد تا خرج این پروژه کنیم . این پول را ندادند و پروژه تقریباً تعطیل‌شده است و تنها برای دست‌گرمی آن جا حضور داریم.
300 میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکاریم
محمدرضا شریفی ادامه می دهد: شرکت مپنا حدود 300 میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکار است .بنا نیست شرکت مپنا از وزارت نیرو وام بگیرد ما درخواست کردیم حداقل صورت‌وضعیت پنج میلیاردتومانی مان را نه در قالب وام بلکه در قالب پرداخت نقدی مطالبات پرداخت کنند اما همین کار را هم نکردند و گفتند پروژه را تعطیل کنید و هر وقت وضع مملکت خوب شد و پولدار شدیم بیایید پروژه را تکمیل کنید. درحالی‌که ما در حال فروش برق واحد گازی به وزارت هستیم و در قبال آن مطالبات ما را پرداخت نمی‌کنند.
پروژه تعطیل و 500 نفر بیکار خواهند شد
مدیر پروژه نیروگاه فردوسی در خصوص تعدیل نیروهای این نیروگاه نیز بابیان این که تاکنون حدود 150 نفر از این پروژه تعدیل‌شده‌اند، تصریح می کند: در صورت تأمین نشدن اعتبار، همه 500 نفری که در این پروژه فعال هستند تعدیل و پروژه نیز تعطیل خواهد شد درحالی که این پروژه طی سه سال حدود 1000 شغل ثابت ایجاد کرده بود و توسعه آن قطعا علاوه بر تثبیت اشتغال و بالا بردن راندمان عملکرد، آلایندگی زیست‌ محیطی را نیز کاهش می دهد.
شریفی تاکید می کند: به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مجبور شدیم نیروها را تعدیل و تمام تجهیزات خریداری‌شده برای ساخت و تجهیز را هم به انبارها منتقل کنیم با وجود این برق منطقه‌ای استان از ما خواست تا مصاحبه نکنیم و گفتند این صحبت‌ها به ضررتان خواهد بود.
پول ما را بدهند تا پروژه اجرا شود
وی در خصوص سخنان مدیر روابط عمومی شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی کشور نیز می گوید: ما نگفتیم به ما پول بدهند درواقع شرکت مپنا تعدادی نیروگاه دارد که از طریق فروش برق آن‌ها برای ساخت پروژه‌ها اعتبار هزینه می‌کند و اکنون وزارت نیرو مطالبات ما از محل فروش برق را نمی‌دهد که این پروژه را تکمیل کنیم. آن‌ها هم فقط می‌گویند مپنا باید تأمین اعتبار کند خوب پول مپنا را بدهید که تأمین اعتبار کند اصلاً از ابتدا قرار بود از طریق دریافت مطالبات فروش برق این پروژه را راه‌اندازی کنیم.
این اختلافات در حالی است که علاوه بر تعطیلی یک پروژه نیروگاهی بر مدار رعایت ضوابط زیست محیطی سرنوشت حداقل خانواده 500 کارگر نیروگاه نیز نامعلوم است و با بیکار شدن این نیروها مسئولان باید فکری به حال جابه جا شدن آمار اشتغال و نرخ بیکاری استان باشند.