تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم

کمیسیون اروپا روز گذشته اعلام کرد: برنامه مبارزه با تحریم‌های آمریکا علیه تهران را برای محافظت از کمپانی‌هایی که در ایران تجارت می‌کنند را اجرایی کرد. کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که منتشر کرده، می‌گوید: «این پروسه برای فعال‌کردن مقررات انسداد تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز به کار می‌کند. فرآیندی که به مقررات اتحادیه اروپا در‌ سال ۱۹۹۶ اشاره دارد.»
در بخش دیگری از این بیانیه همچنین آمده است: «اقدامات اتحادیه اروپا در مدت ۲ماه اجرایی می‌شود مگر این‌که پارلمان اروپا یا دولت‌های اروپایی آن ‌را رد کنند، اما درعین ‌حال این امکان وجود دارد که این پروسه زودتر از زمان تعیین‌شده فعال شود، درصورتی که حمایت قوی سیاسی در پس این اقدامات اجرا شود.» کمیسیون اروپا همچنین می‌گوید: «این فرآیند انسداد جلوی هر نوع حکم تحریمی که از سوی دادگاه‌های آمریکا علیه کمپانی‌های اروپایی صادر می‌شود را می‌گیرد و هیچ‌کدام از احکام و جرایمی که دادگاه‌های آمریکایی در این خصوص صادر کنند را به رسمیت نمی‌شناسد.» از دیگر اقداماتی که کمیسیون اروپا در این بیانیه از آن سخن گفته است، می‌توان به تلاش این کمیسیون به تشویق طرف اروپایی به بالاتربردن سطح روابط بانکی با ایران اشاره کرد. این بیانیه کمیسیون اروپا نتیجه مذاکراتی است که کشورهای اروپایی در روزهای گذشته به‌ویژه در دیدار رهبران این اتحادیه در صوفیه بلغارستان داشتند و بر لزوم دفاع و زنده نگه‌داشتن توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند.
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: این اتحادیه برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار است مقررات مسدودکننده‌ای را به اجرا درآورد. به ‌گزارش ایسنا، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران نگرانی‌های زیادی را در میان متحدان اروپایی واشنگتن سبب شده است.
ژان کلاد یانکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در یک پاسخ شفاف به این اقدام آمریکا، اعلام کرد که این اتحادیه قصد دارد مقرراتی مشابه قانون 1996 را اجرایی کند که مانع از همکاری شرکت‌های اروپایی با تحریم‌هایی که آمریکا قرار است علیه ایران وضع کند، می‌شود. یانکر گفت: ما به‌عنوان کمیسیون اروپا وظیفه داریم از شرکت‌های اروپایی محافظت کنیم. اکنون لازم است که دست به اقدام بزنیم و به همین دلیل است که فرآیند فعال‌سازی «مقررات مسدودکننده 1996» را آغاز می‌کنیم.


وی که در جریان نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در صوفیه پایتخت بلغارستان سخن می‌گفت، در ادامه خاطرنشان کرد که این قانون صبح روز جمعه (دیروز) اجرا خواهد شد. یانکر همچنین تصریح کرد: ما فرآیند مقررات مسدودکننده را آغاز می‌کنیم که هدف آن خنثی‌کردن تأثیر تحریم‌های فرامرزی آمریکا در اتحادیه اروپاست. ما باید این کار را انجام دهیم و روز جمعه رأس ساعت 10:30 صبح آن را آغاز خواهیم کرد.
اتحادیه اروپا با این اقدام تلاش می‌کند تا توافق هسته‌ای با ایران را از طریق تضمین منافع اقتصادی مورد انتظار تهران حفظ کند. براساس این توافق که در ‌سال 2015 میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد، ایران پذیرفت در ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، برنامه هسته‌ای‌اش را محدود کند. بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز قرار است یک مسیر تأمین مالی برای انجام تجارت با ایران فراهم کند.
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا افزود: تاثیرات تحریم‌های آمریکا خنثی خواهد شد، این وظیفه اتحادیه اروپاست تا از تجارت اروپایی‌ها محافظت کند که به‌ویژه برای تجارت‌های کوچک‌تر و متوسط اعمال خواهد شد.
همچنین دونالد تاسک رئیس شورای اروپا در نشست رهبران اتحادیه اروپا گفت: ما به‌طور یکپارچه توافق کردیم که اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای عمل کند، ما نیز در این توافق باقی خواهیم ماند. علاوه بر این، کمیسیون اعلام آمادگی کرده است که هر زمان پای منافع اروپایی به میان بیاید، وارد عمل شود.
بنا بر این گزارش، مقررات مسدودکننده قانونی است که در یک حوزه قضائی داخلی به اجرا درآمد که هدف آن ایجاد مانع در برابر قانونی است که توسط یک نهاد خارجی اعمال شده است و به میزان زیادی به‌عنوان یک تلاش برای اعمال فشار بر واشنگتن محسوب می‌شود تا شرکت‌های اروپایی که با ایران تجارت می‌کنند را مجازات نکند.