به شرايط پیش از تحريم باز نمي‌گرديم


مديرعامل شرکت تايدواتر خاورميانه با بيان اينکه فعلا تحريم اپراتورهاي بندري کشورمان را تهديد نمي‌کند، گفت: با برگشت تحريم‌ها خطوط اصلي کشتيراني اروپايي وارد بنادر ايران نمي‌شوند.

مهدي اعتصام در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اينکه تهديد برگشت تحريم‌ها پيش روي فعالان صنعت دريايي و بندري وجود دارد اما به طور قطع به شرايط تحريم دوره‌هاي قبل برنمي‌گرديم، گفت: در حال حاضر مواضع اروپا مبني بر ماندن در برجام است و بايد ببينيم چه توافقي با اروپايي‌ها صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: اغلب خطوط کشتيراني که در فرصت پسابرجام به بنادر ايران بازگشته بودند، از شرکت‌هاي اروپايي و آسيايي هستند که مدعي‌اند متعهد به تعهدات‌شان خواهند بود بنابراين تمام اين موضوعات به نحوه تعامل با اين کشورهاي اروپايي براي ادامه ،حفظ يا در نهايت خروج از برجام برمي‌گردد.

مديرعامل تايدواتر با بيان اينکه اگر فضا سختگيرانه‌تر باشد به سال‌هاي قبل از برجام و دوره تحريم‌ها برمي‌گرديم، اظهار داشت: بديهي است که شرکت‌هاي بزرگ اروپايي فعال در صنعت دريايي به دليل اينکه مشمول تحريم‌ها و جريمه‌ها نشوند در حوزه همکاري با ايران بيشتر احتياط کنند و از اين پس ديگر به صورت لاينري عمل نمي‌کنند و پيش بيني مي‌شود خطوط اصلي خود را وارد آب‌هاي ايران نخواهند کرد و کشتي‌هاي کوچک‌تر اروپايي‌ها در بنادر ايران پهلو بگيرند.

وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر هيچ يک از بنادر ايران تحريم نيست و بنابراين براي اپراتورهاي ايراني هم مشکلي وجود ندارد، افزود: البته شرکت تايدواتر به بهانه‌هاي واهي و نادرست مشمول تحريم‌هاي غرب قرار دارد به همين دليل ديگر در بنادر کشورمان وجود خارجي نداشت. اعتصام تاکيد کرد: براساس اطلاعات غلطي که عليه شرکت تايدواتر اعلام شده هنوز هم بي دليل در تحريم قرار داريم و به دليل همين تحريم‌هاي ظالمانه از فعاليت اپراتوري در بنادر کشور کناره گيري کرديم اما همچنان در بنادر کشور فعال هستيم. حتي مواردي که مطرح شد را رفع کرديم اما مشکل تحريم‌ها عليه تايدواتر حل نشد و باز هم در جريان اعمال تحريم‌هاي کادسا توجهي به اقدامات ما در جهت رفع موضوعات مطرح شده نکردند و پايبند مقررات خود هم نبودند.

مديرعامل شرکت تايدواتر ادامه داد: فعلا تهديدي در برابر اپراتورهاي بندري وجود ندارد مگر اينکه تحريم‌هاي جديدي عليه ايران اعمال و وضع شود.

وي با بيان اينکه به استناد تحريم‌هاي قبل اپراتورهاي بنادر کشور مشمول تحريم‌ها نمي‌شوند چرا که هيچ اپراتوري تحريم نيست و اپراتور تحريمي‌که تايدواتر باشد در بخش اپراتوري فعاليت نمي‌کند، تاکيد کرد: حال اينکه در تحريم‌هاي جديد طبيعي است که هر شرکتي احتمال مشموليت تحريم‌ها را دارد. اعتصام گفت: ايران هر دوره تحريمي‌را تجربه کرده و در شرايط بدتر فعاليت کرده‌ايم و روزهاي پيش رو بدتر از شرايط تحريم‌هاي دوره‌هاي قبل نخواهد بود. هم آنها تجربه وضع تحريم‌هاي جديد را دارند و هم ايران تجربيات بيشتري در باره دور زدن تحريم‌ها دارد.

وي تاکيد کرد: به طور قطع اعمال تحريم‌هاي جديد تبعاتي براي شرکت‌هاي ايراني خواهد داشت و هزينه‌ها را افزايش خواهد داد. البته براورد هزينه‌هايي که کشورمان در دوره تحريم متحمل مي‌شود در هر حوزه‌اي بسيار سخت است و بستگي به واکنش کشورهاي اروپايي خواهد داشت و اينکه چه تحريم‌هاي جديدي عليه ايران وضع مي‌شود.

مديرعامل تايدواتر درباره وضعيت خطوط کشتيراني ايراني در شرايط تحريم‌هاي جديد اظهار داشت: پيش از اين هم در دوره پسا برجام در بنادر امريکايي حضور نداشتيم و در حال حاضر هم براي تردد در بنادر اروپايي مشکلي نداريم چراکه هنوز اروپا متعهد به برجام است. اگر قرار باشد که اروپايي‌ها هم از برجام خارج شوند، بايد مصاديق تحريمي‌را رعايت کنيم.

وي افزود: واقعيت اين است که در حال برگشت به فضاي تحريم‌ها هستيم اما اينکه اين فضا چقدر سختگيرانه باشد به نحوه تعامل با اروپا بر مي‌گردد.