هيچ کاري با خروج آمريکا از برجام معطل نمانده است


سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌از تاکيد هيات اروپايي براي تسريع در همکاري‌ها با ايران خبر داد و گفت: کار با اروپايي‌ها پيش مي‌رود وهيچ کاري به خاطر خروج آمريکا از توافق هسته‌اي معطل نشده است.

بهروز کمالوندي در حاشيه مذاکرات هيات اروپايي به رياست کميسيون انرژي اتحاديه اروپا با هيات هسته‌اي ايران به رياست رييس سازمان انرژي اتمي‌در پاسخ به سوالي درباره اقدامات اين سازمان انرژي اتمي‌در واکنش به برهم خوردن برجام گفت: سازمان مي‌تواند اقداماتي را شروع کند اما ترجيح ما اين است که برجام بيش از اين صدمه نبيند و اروپا مکانيزم‌هايي را براي عبور از تحريم‌ها ايجاد کند. البته بايد خاطر نشان کرد اروپايي‌ها صرفا از ناحيه برجام تحت فشار آمريکا نيستند بلکه در حوزه‌هايي از جمله آب و هوا و يا موضوع کره شمالي که عملا از سوي آمريکا در حاشيه قرار گرفته‌اند، اختلافاتي وجود دارد.

وي تاکيد کرد: درهاي همکاري با اروپا باز است. اگر بتوانيم به مکانيزمي‌برسيم که بدون آمريکا برجام ادامه پيدا کند، مي‌توانيم به همکاري‌هايمان ادامه دهيم. اتحاديه اروپا تاکنون اقدامات زيادي از جمله ايجاد يک مرکز عالي ايمني هسته‌اي در ايران اقدام کرده است و همچنين در زمينه ايمني و همکاري‌هاي صلح‌آميز و مشارکت در يورو فيوژن در حوزه گداخت هسته‌اي تعاملات مثبتي داشته‌ايم و اروپايي‌ها تاکيد دارند که همچنان از فعاليت با ايران حمايت مي‌کنند.

کمالوندي در پاسخ به اينکه چه تضميني وجود دارد اروپايي‌ها در نيمه راه فعاليت‌ها و همکاري‌هايشان را با ايران کند و يا معطل نکنند، اظهار کرد: در عالم سياست تضمين‌ها ارتقا و جايگاه کشورهاست. امروز آمريکا به لحاظ اعتبار بين‌المللي در وضعيت بدي قرار دارد و در ملاقات‌هاي خارجي ما به وضوح اين مساله را مي‌بينيم.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌در رابطه با اروپا، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد هستيم که اروپايي‌ها حداقل اراده بر حفظ برجام و ادامه همکاري دارند اما اينکه اين اراده براي باقي ماندن ايران در برجام کافي باشد، به زمان نياز داريم.

وي گفت: مذاکرات امروز با اروپايي‌ها سازنده بود و بايد به گفت‌وگوهاي خود با طرف اصلي اروپا، چين و روسيه ادامه دهيم.آنها در تعهداتشان بود که کارگروهي را تشکيل دادند و در داخل کارگروه دو مسئول تعيين کردند که چين و آمريکا بود و با خروج آمريکا يکي از آن‌ها مي‌ماند و آن چين است و اين تصميم طرف 1+5 در زمان تدوين برجام بوده است و ربطي به ايران ندارد.

کمالوندي درباره تاکيد سران اتحاديه اروپا بر مذاکرات موشکي با ايران در چارچوب برجام، گفت: در رابطه با اين موضوع، سازمان انرژي اتمي‌تصميم‌گيرنده نيست. در عين حال بارها از سوي مسئولان گفته شده است که هيچ کس در ايران در رابطه با فعاليت‌هاي موشکي گفت‌وگويي نخواهد داشت به خصوص اگر قرار باشد اين گفت‌وگوها به برجام مرتبط شود. برجام به اين شکل که هست يا باقي مي‌ماند يا کنار گذاشته مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال که اگرمذاکرات ايران با اروپايي‌ها براي ادامه اجراي برجام موفق نباشد و تصميم به خروج از برجام گرفته شود، آيا اروپايي‌ها همراه با آمريکا عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل و يا يکجانبه اقدام به تحريم ايران خواهند کرد، گفت: در اين رابطه هفته گذشته در کميسيون امنيت ملي به طور مفصل صحبت شد و تاکيد شد سازمان انرژي اتمي‌براي همه شرايط آماده است و ظرفيت بازگشت به شرايط قبل و حتي جلوتر از آن از سوي سازمان وجود دارد و اين مساله را با عدد و رقم و توضيحات کافي به کميسيون ارائه کرديم و نمايندگان مطمئن شدند که سازمان ظرفيت لازم را براي برگشت‌پذيري در صورت هرگونه خلف وعده کلي دارد.

کمالوندي در ادامه دراين باره که در صورت خروج ايران از برجام، روند تعامل و همکاري ايران و آژانس در چه سطحي خواهد بود، افزود: ما در حال حاضر دو نوع تعامل با آژانس داريم که البته در ارتباط با برجام سه نوع تعامل است. طبيعي است اگر برجامي‌در کار نباشد نوع سوم (تعهدات برجامي) حذف مي‌شود و تعامل نوع دوم يعني پروتکل الحاقي نيز منتفي مي‌شود و تعامل ما با آژانس در سطح پادمان جامع مي‌ماند که همه اعضاي آژانس در اين سطح هستند.

وي ادامه داد: وزارت خارجه از طريق مکانيزم پاراگراف 36 برجام کار شکايت و اعتراض به خروج آمريکا از اين توافق به کميسيون مشترک برجام را شروع کرده است که مسير خاص خود را دارد. در چارچوب کميسيون مشترک برجام اين امکان وجود دارد که ايران بخشي يا همه تعهداتش را اجرا نکند.

کمالوندي در رابطه با تحولات مربوط به بازطراحي راکتور اراک بعد از خروج آمريکا از برجام گفت: آنها در تعهداتشان بود که کارگروهي را تشکيل دادند و در داخل کارگروه دو مسئول تعيين کردند که چين و آمريکا بود و با خروج آمريکا يکي از آن‌ها مي‌ماند و آن چين است و اين تصميم طرف 1+5 در زمان تدوين برجام بوده است و ربطي به ايران ندارد.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌در ادامه با توجه به تحولات مربوط به خروج آمريکا از برجام تاکيد کرد: کار با اروپايي‌ها پيش مي‌رود و هيچ چيز به خاطر خروج آمريکا معطل نشده و هيات اروپايي نيز امروز تاکيد داشت که بايد به همکاري‌هايمان سرعت دهيم.