مواجهه مسئولانه با لیست کی روش

کارلوس کی روش 23 نفر را برای دیدار برابر ترکیه به اردو فرا خواند. انتخاب‌های سرمربی موفق تیم ملی همواره با سوالات زیادی همراه بود و با مقاومت سفت و سخت برخی از کارشناسان مواجه می‌شد. آخرین لیست مرد پرتغالی بسیار بیشتر از گذشته جنجال به پا کرد و بی سابقه ترین واکنش‌های منفی و گسترده‌ترین انتقادات را به خود دید. دلیل بحث و جدل‌ها کاملا شفاف است. سیدجلال حسینی، وریا غفوری، کاوه رضایی و سید حسین حسینی در یک سال اخیر درخشش خیره کننده‌ای داشتند و از قبراق‌ترین بازیکنان ایران به حساب می‌آمدند. با توجه به عملکرد فوق‌العاده این 4 بازیکن احتمال غیبت آنها در روسیه چیزی نزدیک به صفر بود و بدین سان قرار گرفتنشان در فهرست استند بای بهت و حیرت علاقمندان فوتبال را به‌بار آورد. نیک می‌دانیم که مسئولیت نتایج تیم بر دوش سرمربی است و بهرمندی از امتیاز انتخاب مهره‌های مورد پسند از حقوق مسلم و ابتدایی او محسوب می‌شود. واضح و مبرهن است که کی روش منافع ملی و اعتبار شخصی خود را دستمایه روابط و وقایع غیر فنی قرار نمی‌دهد و قدرمسلم دلایل قابل اعتنایی برای چشم‌پوشی از 4 مهره توانمند تیم ملی دارد. با کمی کندوکاو در ویژگی‌ها‌ی بازیکنان مذکور، شاید آنچه در ذهن سکاندار فوتبال ایران می‌گذرد را بهتر درک کنیم. در قدم نخست بایستی نکته بسیار پراهمیتی را مدنظر قرار دهیم. طرح و برنامه‌های پایه‌ای تیم ملی ایران در گروه مرگ جام جهانی 2018 بر اساس تاکتیک‌های دفاعی و چند لایه به اجرا در می‌آیند. به زبان ساده ماموریت بازیکنان دفاع متمرکز و استفاده سریع از ضدحملات محدود است. سید جلال نیازی به تعریف و تمجید ندارد و بارها صلابت خود را به عنوان رهبر لایق کمربند دفاعی پرسپولیس و تیم ملی اثبات کرد.
منتها مدافع کارکشته سرخ‌های پایتخت از یک نقص قدیمی و ترمیم نشده رنج می‌برد. او هر چقدر در فاز دفاعی مثمرثمر است، در
بازی سازی مفید و کارآمد نیست. بیشتر توپ‌هایی که به کاپیتان می‌رسد بی هدف دور می‌شوند و معمولا دوباره در مالکیت حریف قرار می‌گیرند. این معضل در انتقال سریع توپ از دفاع به حمله اختلال جدی ایجاد می‌کند و شانس گلزنی در ضد حملات را به حداقل می‌رساند. وریا غفوری نیز به خاطر رویکرد تدافعی کارلوس کی روش از ادامه همراهی با کاروان تیم ملی باز ماند. وریا در اوج دوران حرفه‌ای خود به سر می‌برد و در طول فصل هفدهم و لیگ قهرمانان آسیا تحسین برانگیز ظاهر شد. مع ذلک قد کوتاه غفوری یک مانع لاینحل ایجاد کرد. بهترین حربه در مقابل تیم‌های دفاعی علاوه بر شوت‌های ناگهانی پشت محوطه جریمه، استفاده از ضربات ایستگاهی و بازی هوایی است. کارلوس کی روش بالا بردن میانگین قدی مهره‌های دفاعی را بهترین راه حل می‌دانند تا از تبدیل شدن قد کوتاه بازیکنان به پاشنه آشیل سازماندهی تیمی جلوگیری کند و مسیر‌های گلزنی حریف را به حداقل برساند. اوضاع کاوه رضایی کمی متفاوت است. لژیونر جوان فوتبال ایران تنها به دلیل ترافیک سنگین خط حمله و تجربه ملی کمتر از گردونه خارج شد. مثل سید حسین حسینی که هنوز با پختگی کافی و وافی فاصله دارد و عامل اصلی جایگزینی عابدزاده به جای او بیشتر از سلیقه سرمربی نشات می‌گیرد. باری، کارلوس کی روش بار‌ها و بارها هوش و ذکاوت کم‌نظیرش را به فوتبال دوستان ایرانی نشان داد و با سربلندی در آزمون‌های متعدد، کارنامه پر باری بر جای گذاشت. کنار گذاشتن مهدی رحمتی در حساس ترین برهه مقدماتی جام جهانی 2014 و جایگزینی رحمان احمدی کم نام و نشان تصمیم آسانی نبود. انتقال مرتضی پورعلی گنجی به قلب دفاع در جام ملت‌های آسیا را به یاد آورید. آیا در لحظه اول سرمربی سابق رئال مادرید را ملامت نکردید؟
او مصون از انتخاب نابجا و اشتباه نسیت و همانند هر مربی دیگری گاهی دچار لغزش در محاسبات و تصمیمات می‌شود. منتهای مراتب به مدد دانش بالا و تجربه گرانقدر سالها حضور در سطح اول فوتبال اروپا کمتر در گرداب آزمون و خطا غرق می‌شود و به بی راهه می‌رود.
زیر سوال بردن سرمربی عنق تیم ملی در روزهای منتهی به نبرد بزرگ عاقلانه نیست و تخریب او از انصاف به دور است. فارغ از درست یا غلط بودن انتخاب‌های کارلوس کی روش، هواداران و دست‌اندرکارن ملزم به پشتیبانی همه جانبه از تیم ملی هستند. بی گمان ادامه به چالش کشیدن بازیکنان حاضر در اردو به بهانه حمایت از نفرات خط خورده، تنها روحیه و اعتماد به نفس سربازان ایران را تضعیف می‌کند و غیر از ایجاد تنش و حواشی مانع تراش محصول دیگری نمی‌آفریند.