فرشته کریمی هستم؛ قهرمان جلسه با رئیس جمهور

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: حضور زنان در ورزشگاه‌ها و پخش مسابقات آنها از رسانه ملی دو بحث مهم در حوزه حقوق زنان است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. سال‌هاست از ورود زنان به ورزشگاه‌ها جلوگیری می‌شود. در همه این سال‌ها نیمی از جمعیت کشور و شاید بسیاری از آقایان همصدا با زنان خواستار برداشتن این منع عرفی زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها شدند. هرچند موافقان حضور زنان در ورزشگاه‌ها تعدادشان کم نیست و به هر دری می‌کوبند تا شاید بتوانند راهی برای ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی باز کنند اما تا به امروز زور افرادی که مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها و چه بسا در جامعه هستند به این موافقان چربیده است. در این میان بسیاری از زنان هنگامی که متوجه شدند از راه‌های قانونی و مانند بسیاری از مردان ایرانی قادر به ورود به استادیوم‌ها نیستند، خودشان دست به کار شده و حتی با استفاده از گریم‌های پسرانه سعی در ورود به این اماکن کرده‌اند. تلاش‌هایی که در برخی موارد ناکام مانده و موجب برخورد با آنها شده است. از سویی زنان ما از کیمیا علیزاده گرفته تا فوتسالیست‌های بانوان نه تنها در خاورمیانه و آسیا که در دنیا پا به پای مردان جلو رفته و در عرصه‌های مختلف ورزشی افتخارآفرینی کرده‌اند. اما همه ماجرا به منع ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی ختم نشده و با وجود قدردانی بسیار کم از این بانوان، حتی رسانه‌ای که از آن به عنوان ملی یاد می‌کنند هم از پخش مسابقات آنها خودداری می‌کند. همین موضوع اخیرا موجب درخواست یکی از فوتسالیست‌ها در دیدار رئیس جمهور با ورزشکاران شد. فرشته کریمی شامگاه سه‌شنبه در دیدار صمیمی‌ای که حسن روحانی با ورزشکاران داشت، به پشت تریبون رفته و خطاب به رئیس جمهور دو خواسته حضور زنان در ورزشگاه‌ها و پخش مسابقات ورزشی زنان در تلویزیون را مطرح کرد که به محض طرح این دو مطالبه، کریمی مورد تشویق زیاد افراد حاضر در سالن اجلاس واقع شد. در آن محل حسن روحانی نیز با ابراز خوشحالی از حضور بانوان کشور در صحنه‌های ورزشی، گفت: «البته نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از این زاویه به قضیه نگاه می‌کنند که زن‌ها هر چه در جامعه، خیابان، دانشگاه، عرصه معلمی، بیمارستان‌ها و در ورزش کمتر حضور داشته باشند، ایمان مردم بهتر و بیشتر حفظ می‌شود.» رئیس‌جمهور اظهار کرد: «همه افتخارات ما بدون استثنا مرهون تلاش‌های بی‌وقفه مادرانی است که ما را تربیت و کمک کردند تا مسیر درست را در زندگی انتخاب کنیم.» روحانی تصریح کرد: «اگر بخواهیم اسلام را به دنیا معرفی کنیم، بهتر این است که بگوییم دختران ما اجازه حضور در رقابت‌های ورزشی را ندارند یا بهتر این است که بگوییم، زنان و دختران ما با رعایت همه احکام و اصول دینی در رشته‌های مختلف ورزشی حضور یافته و موفقیت به دست می‌آورند. اگر به دنیا نشان دهیم که دختران ما با حجاب و عفاف کامل در میدان‌های ورزشی حضور می‌یابند، این تبلیغ اسلام است یا ضدتبلیغ؟» رئیس‌جمهور گفت: «تبلیغ اسلام این است که به دنیا نشان دهیم اسلام مانع نقش‌آفرینی اجتماعی برای زنان نیست. اسلام به هیچ وجه نگفته است که زن خانه‌نشین شود، بلکه گفته که زنان نیز به عنوان انسان‌هایی شرافتمند با عفاف و حجاب در همه عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشند.»

زنان تاوان حرف‌های زننده مردان را می‌پردازند؟
روحانی با طرح این سوال که آیا ممانعت از حضور زنان در میادین ورزشی به عنوان تماشاگر، تبلیغ به نفع اسلام است، اضافه کرد: «می‌گویند در ورزشگاه‌های فوتبال حرف‌های زشتی زده می‌شود و صحیح نیست که زنان در آنجا حضور داشته باشند. آیا اگر مردهای ما در ورزشگاه‌ها چیزی بگویند که زیبا نباشد، باید زنان تاوان آن را پرداخت کنند؟»



زن و مرد برابرند!
رئیس‌جمهور اظهار کرد: «معیار و اساس در اسلام این است که بین زن و مرد فرقی وجود ندارد و هر دو می‌توانند مدارج کمال را تا نهایت طی کنند، پس بیایید به زنان و دختران‌مان که با حجاب و عفاف قصد حضور در عرصه‌های اجتماعی و از جمله ورزشی را دارند، میدان دهیم.» روحانی با اشاره به حضور همراه با حجاب و عفاف بانوان ایرانی در میادین ورزشی، تصریح کرد: «واقعاً چه اشکالی دارد که تلویزیون هم مسابقات زنان و دختران ما را پخش کند، بویژه زمانی که در برابر تیم‌های نامدار دنیا شجاعانه مسابقه می‌دهند و پیروزی‌های بزرگ کسب می‌کنند.»

دولت در کنار زنان ایستاده است
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «دولت در کنار شما ورزشکاران ایستاده و به عنوان رئیس‌جمهور و به عنوان نماینده ملت در کنار شما هستم و متقابلاً از شما هم می‌خواهم با تمام وجود در کنار ملت ایران بایستید و دل آنها را در میادین ورزشی شاد کنید.»
روحانی اگرچه در دوره ریاست جمهوری خود بارها سخنانی در جهت دلگرمی زنان گفته و این می‌تواند یک قدم مثبت باشد اما زنان ایرانی همچنان چشم انتظار عملی شدن وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور هستند.