چرا نهادها متوجه نمی‌شوند؟

مهدی پازوکی ‪-‬ تحلیل‌های اقتصادی باید واقع‌گرایانه باشد؛ متاسفانه به کرات دیده شده است که برخی کارشناسان اقتصادی و حتی مسئولان بدون پشتوانه کارشناسی تحلیل‌ ارائه می‌دهند. مصداق روشن حرف را می‌شود در اظهار نظری که همین چند روز پیش آقای محمدرضا پور ابراهیمی،
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره خروج 30میلیارد دلار سرمایه از کشور کرده بود، دید. باید دید آیا آن طور که سخنگوی دولت گفته این پول‌ها صرف خرید ملک در کشورهای خارجی شده است؟ آیا چنین سرمایه‌‌ای (عددی نزدیک به درآمد نفتی یک‌سال) توسط مسافران ایرانی آن هم در دو سه ماه از کشور خارج شده است؟ اگر خارج شده به چه نحوی این خروج انجام شده است. اگر افرادی ذخایر ارزی را از کشور خارج کردند، آقای پورابراهیمی که در جایگاه ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس است، لطف کنند و در این مورد شفاف‌سازی کنند.
همچنین اگر قرار باشد که امنیت روانی بازار و جامعه را مختل کنیم، آن بحث دیگری است. ایشان یک حرف دیگری هم گفته بودند مبنی براینکه 5/2 میلیارد دلار ارز مجازی از کشور خارج شده است. در حالی که کشوری مثل کره جنوبی که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ارزهای دیجیتال را دارد سرمایه ارز مجازی‌اش حدود یک و هفت دهم میلیارد دلار است.
در حالتی بدبینامه باید گفت احتمالا برخی مسئولان تصور دقیقی از اعداد و ارقام ندارند. با 100میلیون دلار در برخی نقاط آفریقا می‌توان حکومتی را عوض کرد. بنابراین باید وقتی درباره اعداد صحبت می‌کنید مخصوصا اگر جایگاهی ویژه داشته باشید باید وسواس به خرج دهید، چرا که ممکن است با یک حرف اشتباه آغاز کننده جنگی روانی علیه اقتصاد و بازار باشید. خوب، 30میلیارد دلار سرمایه‌‌ای نیست که به راحتی بتوان درباره خروج آن از کشور سخن گفت و اگر هم سخنی می‌گوییم باید با جزئیات و با ارائه سند و مدرک بیان شود. اینکه در سال گذشته 51میلیارد دلار فروش نفت داشتیم و 47میلیارد دلار هم صادرات غیر‌نفتی داشتیم؛ حدود 70میلیارد دلار هم واردات داشتیم، اگر منظور پولی است که به خاطر واردات از کشور خارج شده، خوب بیشتر از دو برابر مبلغ رقم اعلام شده از سوی این نماینده مجلس پول از کشور خارج شده آن هم در بازه زمانی یک سال.


از سوی دیگر باید توجه داشت که در دوران آقای احمدی‌نژاد ما حدود 600میلیارد دلار فقط نفت فروختیم. در این مقیاس، با وجود محاصره اقتصادی ایران در آن سال‌ها و شکل‌گیری یک طبقه اجتماعی نوظهور و نوکیسه، خروج این میزان ارز آن هم در بازه زمانی چند ساله، امری طبیعی بوده است. مصداق‌ها بسیارند. خرید ویلا در آنتالیا و تفلیس و... غیر قابل کتمان است.
واقعیت این است که در کشور ما رابطه اقتصاد و سیاست به طرز چشمگیری پیچیده است. بیشترین خطری که در حال حاضر اقتصاد کشور ما را تهدید می‌کند، نهادهایی هستند که در عین حالی که پاسخگو نیستند به شبکه‌های اطلاعاتی دسترسی دارند، روزنامه و خبرگزاری و دستگاه تبلیغاتی دارند و در مجموع دارای قدرت هستند. در چنین شرایطی باید به این تناقض آشکار جواب داد که چه می‌شود که در چنین شرایطی به گفته آقای پورابراهیمی، 30 میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود و این نهادها متوجه نمی‌شوند؟