انزواي آمریکايي

آمریکا هم در بعد اقتصادی و هم در بعدسیاسی در یکی از عجيب ترين زمان‌ها در طول تاریخ 200 ساله خود، گرفتار شده است. ایالات متحده پس از شروع به کار دونالد ترامپ، رییس جمهور جنجالی رویه ای نامتعارف را در دنیا درپیش گرفته و صدای قدرت های مختلف شورای امنیت سازمان ملل از جمله بریتانیا را در آورده است. دونالد ترامپ، شمشیر را از رو بسته و جز حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی با بیشتر کشورهای دنیا چه در زمینه اقتصادی و چه سیاسی، سرشاخ شده است. جنگ اقتصادی آمریکا با چین و اروپا در بخش فولاد تنها گوشه ای از تقابل تمام عیار واشنگتن با متحدان سنتی است.
از سوی دیگر، کاخ سفید با حمایت بی چون و چرا از آدم کشی های رژیم صهیونیستی در فلسطین، خشم مدعیان و مدافعان حقوق بشر را برانگیخته است. بامداد روز شنبه، شورای امنیت سازمان ملل، شاهد انزوای کامل ایالات متحده بود. قطعنامه پیشنهادی نیکی هیلی و همکاران مورد قبول اعضا قرار نگرفت و با آن مخالفت شد و از سوی دیگر، قعطنامه پیشنهادی کویت در خصوص خون ریزی‌های رژیم صهيونیستی با دخالت و رای منفی آمریکا، به تصویب نرسید. حالا تمام جهان در یک سو ایستاده و آمریکا در گوشه‌اي ديگر، تنهاست. شاید اگر حق نامشروع وتو نبود، الان آمریکا باید برای حمایت از تل آویو، چاره دیگری می اندیشید!
درباره شب انزوا
بر خلاف انتظار ایالات متحده آمریکا، اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه با اتخاذ مواضعی متفاوت هنگام رای‌دهی به دو قطعنامه جداگانه، مخالفت خود را با خشونت‌های نیروهای اسرايیلی علیه فلسطینیان در نوار غزه اعلام کردند.


اولین قطعنامه به پیشنهاد کویت مطرح شد که اسرايیل را به دلیل استفاده از زور علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه محکوم می‌کرد. اگرچه این قطعنامه درنهایت با وتوی آمریکا تصویب نشد اما فرانسه، روسیه، چین، ساحل عاج، قزاقستان، بولیوی، پرو، سوئد و گینه استوایی در کنار کویت به آن رای موافق دادند. رای بریتانیا، هلند، لهستان و اتیوپی نیز ممتنع بود.
پس از وتوی این قطعنامه، پیش‌نویس قطعنامه دیگری این‌بار از سوی آمریکا با موضوع محکوم کردن حماس برای اعمال خشونت و تایید حق اسرايیل برای دفاع از خود مطرح شد. این قطعنامه نتوانست حمایت هیچ کشوری را در شورای امنیت جلب کند و به این ترتیب هیچ رای موافقی را به دست نیاورد.
واکنش نیکی هیلی
طرح این دو قطعنامه و شیوه برخورد اعضای شورای امنیت با آن‌ها، واکنش نیکی هیلی نماینده آمریکا درسازمان ملل را برانگیخت. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اکنون روشن است که متاسفانه سازمان ملل در مقابل اسرايیل است. در این پیشنهاد، در کل از اسرايیل خواسته شده از خود دفاع نکند و تمام محدودیت‌های اعمال شده روی غزه را بردارد؛ بدون هیچگونه تضمینی مبنی بر اینکه حماس حملات خود را بر اسرايیل از سر نخواهد گرفت».
از سوی دیگر، واشنگتن اعلام کرد که رویکرد این قطعنامه یک‌طرفه است و منجر به پایان دادن تنش ها و درگیری ها بین فلسطیني ها و اسرايیلی‌ها نمی شود.
در دو ماه گذشته تنش‌ها در نوار مرزی اسرايیل با غزه به علت تشویق حماس به آنچه حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین‌های پیش از تشکیل اسرايیل در سال ۱۹۴۸ بوده، افزایش یافته است.
تحلیل بعیدی نژاد از شب انزوا
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در توییتی، شکست آمریکا در تصویب قطعنامه پیشنهادی درباره فلسطین را نمایش خیره‌کننده انزوای این کشور در شورای امنیت دانست.
وی با اشاره به قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره فلسطین گفت: «جمعه شب شورای امنیت نمایش خیره‌کننده‌ای از انزوای آمریکا بود؛ قطعنامه پیشنهادی آمریکا پیرامون فلسطین که فقط خودش به آن رای مثبت داد با قاطعیت رد شد، بعد آمریکا در حمایت از اسرايیل و برای جلوگیری از تصویب قطعنامه کویت که اکثریت اعضا از جمله متحدان خودش موافق آن بودند، آن‌ را وتو کرد».
انتقاد رییس اسبق سیا از ترامپ
ريیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)، «دونالد ترامپ» ريیس جمهوری آمریکا را با افراد بی صلاحیت و عوام فریب مقایسه کرد و گفت تا بازگشت انسجام و یکپارچگی به کاخ سفید به انتقاد از ترامپ ادامه خواهد داد.برنان که مدیر سیا در دولت «باراک اوباما» ريیس جمهوری آمریکا بوده است، اغلب از ترامپ انتقاد می کند و به تازگی تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای را «دیوانگی» خواند.
برنان، در مقاله ای که در این روزنامه منتشر کرد به تجربیات خود در دوران ريیسان جمهوری قبلی آمریکا پرداخته و نوشته هرچند با همه تصمیم گیری‌های سیاسی آن‌ها موافق نبوده است اما هرگز تردیدی نداشته که آن‌ها مسئولیت داشتند کشور را با جدیت و اصولی که سزاوار آن هستند، رهبری کنند.
برنان نوشت، روی کار آمدن ترامپ ضربه مهلکی به نگاه احترام آمیزش به جایگاه ریاست جمهوری بوده است.
انزوای اقتصادی
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در نشست وزرای دارایی هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «جی۷» که در کانادا برگزار شد، در انزوا قرار گرفت.
این خبر از سوی برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه اعلام شد. او گفت که دلیل انزوای آمریکا، اعمال تعرفه‌های جدید تجاری از سوی واشنگتن در قبال متحدانش است.
ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه از آغاز اجرای فرمان جدید دونالد ترامپ مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات فولاد و افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک خبر داد و تاکید کرد که به این ترتیب به سیاست اعطای معافیت به این کشورها برای همیشه پایان خواهد داد. فرمان افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم در مارس توسط ريیس‌جمهوری آمریکا صادر شد اما اجرای آن تا اول ژوئن عقب افتاد.
لومر اعلام کرد که هدف از انزوای آمریکا در این نشست، «سر عقل آوردن» آمریکایی‌ها بوده است.