غفلت از تولید طلا

محمد‌حسین بابالو*- طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی در گروه تولیدات ارز‌آوری هستند که امکان رشد اقتصادی را نیز فراهم می‌کنند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و با پیش‌فرض آنکه ایران خود یکی از تولید‌کنندگان سنگ‌های با ارزش معدنی از جمله طلا به صورت شکسته و آب شده است این امکان وجود دارد که توانمندی‌های آشکار و پنهان کشور در مسیر بهبود شرایط اقتصادی استفاده شود.
هرچند اکثر اوقات طلا به عنوان ابزاری در راستای پوشش ریسک اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد اما متاسفانه در چند سال اخیر نتوانسته‌ایم از تولید طلا بهره‌وری مناسب را داشته و از آن منتفع شویم. این در حالی است که کشورهایی مثل ترکیه و چین مدت‌هاست گوی سبقت را از ایران ربوده‌اند و در تولید و صادرات طلا توسعه و رشد قابل توجهی داشته‌اند. این موضوع اما تا جایی پیش رفته است که واردات قابل توجه طلا به ایران از سوی چین و ترکیه انجام می‌شود.
اما موضوع مهم درباره عدم رشد تولید طلا در کشور و حتی توقف رشد این صنعت ارزشمند، نوسانات شدید قیمت طلا در کشور است. این نوسانات همواره موجب آن می‌شود که گروهی متضرر و گروهی منتفع شوند اما باید پذیرفت که ریسک بالای این صنعت امکان سرمایه‌گذاری در آن از سوی تولید‌کنندگان را کاهش داده است و از آنجا‌ که حمایت جدی نیز در این حوزه از سوی دولت وجود ندارد، شرایط برای خالی شدن عرصه از سوی تولید‌‌کنندگان فراهم می‌شود.
با توجه به اینکه کشورهایی مثل هند به طلا افزون بر کالایی به عنوان حفظ سرمایه در مسیر سنت‌های خود نگاهی به عنوان کالایی ارزشمند که باید در اختیار زنان باشد را دارند هر روز بر تولید خود افزوده و با روش افزایش تولید، روند عرضه و تقاضا را نیز مدیریت می‌کنند. این در حالی است که اگرچه سالیان سال این نگاه در ایران نیز حاکم بود اما مدتی است رنگ باخته و طلا و جواهرات ارزش پیشین خود را ندارند.


یکی از راهکارهای قابل توجه در شرایط فعلی افزایش حجم تولید طلا و جواهرات است، این موضوع موجب شکل‌گیری تعادل در بازار شده و منجر به آن می‌شود که نه‌تنها مصرف‌کننده بلکه تولید‌کننده از منفعت لازم بهره‌مند شوند. اما همه مشکلات صنعت طلا محدود به روند عرضه و تقاضا نیست. واقعیت این است که قاچاق طلا به طور جدی وجود دارد و این موضوع خود سنگ بزرگی بر سر راه پیشرفت صنعت طلاست.
صنعت طلا با توجه به همه مشکلاتی که دارد بی‌شک از صنایع سود‌دهی است که با بهره جستن از آن می‌توان اشتغالزایی گسترده‌ای نیز ایجاد کرد. این صنعت هم‌اکنون نیازمند هنر‌آفرینی طراحان طلا و جواهر به شیوه‌ای نوین و ایجاد بستری مناسب برای جلب نظر جهانیان است. نباید از این موضوع ساده گذر کرد که صنعت طلا و جواهر همزمان‌ هنر، تولید و خدمت را عرضه می‌کند و باید از این موضوع نهایت استفاده را کرد.
*کارشناس اقتصادی