پس ازبرگزاری مراسم تشییع در تهران و قم

پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده ‌شد
بخش خبری: پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم و رئیس سازمان «سمت» دیروز با حضور جمع فراوانی از اهل علم و فرهنگ پس از تشییع در تهران و قم و اقامه نماز به امامت آیت‌الله جوادی آملی در حرم حضرت معصومه (علیهاسلام) و در جوار مقبره علامه طباطبایی به خاک سپرده ‌شد.
همچنین مراسم یادبود آن دانشمند فرزانه پس از خاکسپاری، توسط آستان مقدس حضرت معصومه (علیهاسلام) و نهادهای حوزوی و دانشگاهی از ساعت 18:30 تا 20 در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه (علیهاسلام) در شهر مقدس قم برگزار شد.
مراسم ختم این عالم فقید از ساعت 14 امروز در مسجد نور تهران واقع در میدان فاطمی برگزار می‌گردد.


مراسم تشییع پیکر دکتر احمد احمدی دیروز با حضور جمع کثیری از مسئولان کشوری و لشکری و نیز چهره‌های علمی برگزار شد. در این مراسم علاوه بر وزرای علوم تحقیقات و فناوری، راه و شهرسازی، امیر موسوی فرمانده ارتش، یونسی مشاور امور ادیان و مذاهب نهاد ریاست جمهوری، دکتر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و بسیاری دیگر از اساتید و روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی حضور داشتند.
روحانیت را در کسوت احمدی‌ و احمدی‌ها ببینید
دکتر مصطفی محقق داماد در این مراسم گفت: برای من که بیش از 50 سال از همان روزهای آغازینی که آیت‌الله احمدی به قم آمدند با او رفاقت داشته‌ام، بسیار سنگین است که بر سر مرگ او سخن بگویم.
وی خطاب به اهالی علم، فرهنگ، دانشیان، دانشگاهیان و مردم گفت: اگرچه داغ ایشان بر همگان سخت است اما من می‌دانم که بالاتر از همه، مقام معظم رهبری چه دوست مخلصی را از دست داده است و خطاب به ایشان می‌گویم که یاران مخلص تو بسیار نیستند و اگرچه عده زیادی متظاهر به دوستی‌اند، اما شما دوست مخلصی را از دست دادی که برای حشمت و جاه به شما نزدیک نمی‌شد و به دلیل اخلاص و ارادت به انقلاب اسلامی و پایمردی به خون شهدا متقرب به شما بود و دستوراتتان را اجرا می‌کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به خدمات و فضائل آیت‌الله احمدی ادامه داد: ایشان از دو جهت نمونه بود؛ نخست اینکه روحانی نمونه‌ای بود و اگر کسی قرار باشد به‌عنوان یک شخصیت روحانی الگو باشد، باید مرحوم احمدی را معرفی کرد.
وی افزود: شما در زمانی صدای مرا می‌شنوید که مردم از ملبسین به لباس روحانیت مانند من گله‌مندند و حق هم دارند اما باید بگویم همه مانند ما نیستند و الگوی روحانیت را باید ایشان قرار داد.
محقق داماد با اشاره به زندگینامه آیت‌الله احمدی گفت: ایشان خودش با سختی زندگی را ادامه می‌داد و زمانی که از روستا به حوزه علمیه قم آمد، دقیق دروس خود را خواند و از محضر اساتید برجسته آن زمان مانند علامه طباطبایی بهره برد و در زمانی که از حوزه علمیه قم سروصدای علم و تحقیق بلند بود تربیت شد. ایشان در محضر علامه طباطبایی که در آن زمان با سلامت کامل تدریس می‌کرد، درس آموخت.
عضو فرهنگستان علوم با بیان اینکه بهره‌گیری از اساتید برجسته از نعماتی بود که خداوند به آیت‌الله احمدی ارزانی کرده بود گفت: ایشان با کمال مناعت و قناعت تا روزهای آخر زندگی کرد؛ برای نماد روحانیت به من گناهکار نگاه نکنید و روحانیت را در کسوت احمدی‌ و احمدی‌ها ببینید. ایشان حتی یک حبه قند از اموال عمومی را خرج منافع شخصی خود نکرد و فردی دانشمند، متخلق و باتقوا بود.
وی ادامه داد: زمانی هم که ایشان به تهران آمد برای آشنایی با علوم جدید به نحو منظمی درس خواند و از محضر اساتید برجسته آن زمان بهره گرفت.
محقق داماد دومین ویژگی برجسته آیت‌الله احمدی را نمونه یک معلم واقعی دانست و گفت: در دورانی که در دبیرستان قم تدریس می‌کرد حتی 5 دقیقه کلاس را زودتر تعطیل نمی‌کرد. این فرد، تربیت‌شده حوزه قم و اخلاق اسلامی است و همین روحیه را در دانشگاه هم ادامه داد. تمام تکالیف دانشجویان خود را از لحاظ غلط املایی و انشایی ویرایش می‌کرد و حتی زمانی که به او کتابی هدیه می‌کردم به روی آن آنقدر حاشیه می‌نوشت و نظراتش را اعلام می‌کرد. من همیشه آرزو داشتم او را به‌عنوان معلم نمونه معرفی کنم. این استاد فلسفه همواره برای اساتید خود احترام زیادی قائل می‌شد و خاطرم هست که در مجالس عزای برادر علامه طباطبایی در قم عبای خود را برداشت و از مهمانان با چای پذیرایی می‌کرد. این فرد نمونه یک استاد و شاگرد نمونه است.
محقق داماد در بخش‌های پایانی سخنانش با اشاره به تقارن درگذشت ایشان با سومین روز از عزای مولای متقیان گفت: گفته می‌شود اگر 40 نفر مومن شهادت بدهند که از فرد درگذشته جز خیر و خوبی ندیدند خداوند حیا می‌کند که او را به بهشت راه ندهد و من اکنون از همه شما می‌خواهم که این دعا را در حق او بکنید.
در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدی علاوه بر رهبر معظم انقلاب، جمعی از شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی در پیامهای جداگانه‌ای فقدان این روحانی عالیقدر و دانشمند را تسلیت گفتند که امروز نیز به برخی از این پیام‌های تسلیت اشاره می‌شود.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی: ایشان عالمی انقلابی و از شخصیت‌های برجسته حوزه و دانشگاه بود
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پیامی درگذشت استاد فلسفه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
با کمال تاسف و تاثر خبر ارتحال دانشمند محترم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر احمد احمدی رحمت‌الله علیه را ردیافت کردم.
این عالم انقلابی از شخصیت‌های برجسته حوزه و دانشگاه بوده است و زحمات فراوان در این مسیر کشیده‌اند.
ایشان از ارادتمندان امام راحل و نهضت آن بزرگوار بود و سال‌های متمادی در محضر استاد بزرگوار ما حضرت آیت‌الله علامه طباطبایی رحمت‌الله علیه کسب فیض نمود.
متاسفانه به جهت عدم حضور در قم توفیق شرکت در مراسم ایشان را ندارم.
درگذشت این عالم بزرگوار که از دوستان اینجانب و از افتخارات استان همدان بوده است به جامعه علمی کشور، خصوصا حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان و اهالی متدین دارالمومنین همدان و بازماندگان محترم تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت میکنم.
حسین نوری همدانی
20/3/97
پیام تسلیت حضرت آیت‌الله سبحانی به مناسبت درگذشت دکتر احمد احمدی
حضرت آیت‌الله «جعفر سبحانی» با صدور پیامی، درگذشت دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان سمت را تسلیت گفت.
متن پیام به شرح ذیل است:
بسمه تعالی
درگذشت انسان وارسته، محقق سخت کوش، خدمت گزار صدیق فرهنگ اسلامی یعنی حجه الاسلام والمسلمین آقای دکتر احمد احمدی را با کمال تاسف دریافت نمودم.
فقید سعید عمر گرانبهای خود را در مسائل علمی و تالیف کتابهای مفید و سودمند برای نسل جوان و دانشگاهیان صرف نموده، و در این مورد زحمات شایان تقدیری کشیده است.
درگذشت این عالم ربانی را به حوزه‌های علمیه و جامعه دانشگاهیان بالاخص به خانواده آن مرحوم تسلیت گفته و برای روح والای او علو درجه و برای بازماندگان صبر جمیل از درگاه الهی خواستارم.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: حجت الاسلام احمدی نسبت به مبانی اسلام خدمتگزار واقعی بود
حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی اعلام کرد: این عالم نسبت به مبانی اسلام خدمتگزار واقعی بود.
در این پیام آمده است: فقدان اسفناک جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ احمد احمدی (رحمه‌الله علیه) موجب نهایت تاسف گردید.
این عالم فرزانه سال‌ها نظارت بر کتب درسی از طریق موسسه سمت را برعهده داشت و خدمات برجسته‌ای در این کار حساس انجام داد؛ مردی بسیار مخلص و نسبت به مبانی اسلام خدمتگزار واقعی بود.
در آغاز کار با موسسه مکتب اسلام همکاری داشت ولی بعدا کارهای بزرگ‌‌تری را بر عهده گرفت. خداوند روح او را غریق رحمت کند و به بازماندگانش صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.
پیام تسلیت رئیس جمهور
رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، از درگاه خداوند متعال برای ایشان علوّ درجات و همجواری با ائمه هدی(ع) و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسالت کرد.
متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت استاد وارسته و دانشمند توانا حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، موجب تاثر و تالم شد.
این اندیشمند متعهد و پرتلاش عمر شریف خود را در راه تولید و نشر آثار فاخر فکری و فرهنگی سپری کرد و طی سالیان متمادی نیز، حضوری فعال و اثر بخش در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت. آن مرحوم که با تالیف کتب و مقالات آگاهی بخش و همچنین پرورش شاگردان فراوان در حوزه معارف فلسفی، دینی و اخلاقی، منشا خدمات ارزنده‌ای شد؛ جایگاهی شایسته و ماندگار در میان اصحاب فرهنگ و اهل معرفت ایران اسلامی خواهد داشت.
اینجانب مصیبت وارده را به جامعه علمی و فرهنگی کشور، شاگردان، علاقه مندان و بویژه خانواده محترم آن فقید سعید تسلیت می‌گویم و در ایام پر فیض ماه مبارک رمضان از درگاه خداوند متعال برای ایشان علوّ درجات و همجواری با ائمه هدی(ع) و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.
پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی درگذشت دکتراحمد احمدی را تسلیت گفت. متن پیام به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبر در گذشت روحانی فاضل و اندیشمند حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر احمد احمدی موجب تاسف و تاثر گردید.
ایشان عمر با برکت خود را به مجاهدت و تلاش علمی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها سپری کرد و در کنار تربیت شاگردان عالم و فاضل، در مسئولیتهای مختلف سیاسی و فرهنگی نیز منشاء خدمات شایانی به اسلام و نظام اسلامی بود.
اینجانب ارتحال آن عالم وارسته را به جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت گفته و برای ایشان در این ماه مبارک رحمت و غفران الهی و برای شاگردان و بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.
همچنین حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات، دکتر ظریف وزیر امور خارجه، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه،سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلحٍ، دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، سرلشکر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، شهردار تهران، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی،سخنگوی وزارت امور خارجه و نیز جمعی دیگر از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در پیام‌های خود مصیبت درگذشت این عالم اندیشمند را تسلیت گفتند.