حاشیه و جنجال در بهارستان

محمد اکبری- بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT) در صحن مجلس درحالی باتصمیم اکثریت مجلس دو ماه به تعویق افتاد که واکنش نمایندگان مخالف با گشودن طومارهای عریض و طویل مخالفان FATF   و چانه زنی های فراکسیونی در صحن برای «ره یافت» مشترک جلسه مجلس را با حاشیه هایی همراه کرد. به گزارش خراسان، صبح دیروز ادامه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم با ارائه گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس دردستور کار قرار گرفت.
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی  مجلس در مخالفت با  لایحه الحاق  ایران به  CFT  اظهارکرد: موضوعاتی نظیر حق تحفظ، بیانیه تفسیری و غیره از لحاظ حقوقی بلااثر است، به عبارتی اگر یکی از اعضا به حق تحفظ در نظر گرفته شده اعتراض کند آن حق تحفظ درباره مراودات به آن کشور مورد قبول نیست. وی افزود: بیانیه تفسیری نیز به هیچ وجه قابل اعمال در حقوق بین الملل نیست، حدود 60 کشور با حق تحفظ عضو کنوانسیون شدند اما نتوانستند از آن حق استفاده کنند. نقوی حسینی همچنین  بابیان این که قانون داماتو، برجام، کاتسا و غیره هم اکنون در حال اجرا شدن است گفت: پیوستن به FATF تاثیری بر رفع تحریم ها ندارد و در واقع خودتحریمی را در پی خواهد داشت.
طومارهایی که در صحن مجلس گشوده شد
در میان سخنان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، نمایندگان دیگری در صحن در جنب و جوش بودند این افراد  که عمدتا نمایندگان فراکسیون ولایی بودند با حضور در جایگاه هیئت رئیسه 11 طومار را بر زمین مجلس، جایگاه هیئت رئیسه و روی مانیتور بزرگ مقابل جایگاه پهن کردند که این رفتار در نهایت واکنش علی لاریجانی رئیس مجلس را در پی داشت. اقدام نمایندگان زمانی با اعتراض لاریجانی مواجه بود که جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد تلاش داشت یکی از طومار ها را درمقابل تریبون رئیس جلسه قرار دهد. لاریجانی خطاب به این نماینده گفت: این جا جای این کارها نیست، اگر مخالف هستید صحبت کنید. این چه حرکتی است که انجام می‌دهید. لاریجانی در حالی که یکی از طومارهایی را که مقابلش پهن شده بود به پایین می انداخت خطاب به نصرا... پژمانفر که اعلام کرده بود رئیس مجلس خلاف آیین نامه عمل می‌ کند، گفت: این کارهای شما خلاف آیین نامه است؛ جمع کنید! به گزارش خبرآنلاین، لاریجانی خطاب به برخی از این نمایندگان با عتاب گفت: وسط سخنان آقای نقوی، این چه کاری است که می‌کنید؟ در مجلس حقوق می‌گیرید که رای دهید و بحث کنید. بروید با صحبت بقیه را راضی کنید. با زور که نمی‌شود کسی را راضی کرد! دراین میان برخی نمایندگان نیز از جمله نوری نماینده شوشتر، عباس گودرزی نماینده بروجرد و محسن کوهکن نماینده لنجان  پلاکاردهایی را در اعتراض به الحاق به کنوانسیون دردست داشتند و سید حسین نقوی حسینی که همچنان مشغول اعلام نظرمخالف خود از تریبون بود با اشاره به طومارهای پهن شده گفت: این طومارها به امضای  ۵۰ هزار نفر از موکلین در سراسر کشور رسیده است. همچنین حجت الاسلام نصرا... پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس در جلسه علنی صبح دیروز، ‌در تذکری گفت: مردم نارضایتی دارند و بحران‌هایی را در داخل دامن می‌زنیم در حالی که مسئله اصلی ما لوایح سه گانه بین المللی نیست. مشکلات مردم، مشکلات اقتصادی و معیشتی است.


حمایت فراکسیون امید از لوایح 3 گانه
در عین حال روز گذشته پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون از لوایح سه‌گانه پالرمو، مبارزه با پول شویی و مقابله با تامین مالی تروریسم حمایت می‌کند.
کواکبیان: غلط کرده‌اند کسانی که بخواهند سردار قاسم سلیمانی را تحویل دهند
درادامه مصطفی کواکبیان دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و عضو فراکسیون امید در موافقت باتصویب لایحه الحاق ایران به CFT اظهارکرد: عربستان،‌ رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال الحاق نشدن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم هستند. وی با بیان این که باید برای تامین منافع ملی کشور این لایحه را تصویب کنیم گفت: چه کسی گفته که اگر این لایحه تصویب شود باید سردار قاسم سلیمانی را تحویل دهیم؟ غلط کرده‌اند کسانی که بخواهند چنین کاری انجام دهند.
کواکبیان گفت:‌ تعریف سازمان ملل از تروریسم؛ القاعده، طالبان، جبهه النصره و داعش بوده و اگر قرار است فلسطین به عنوان تروریسم معرفی شود، ما اقداماتی انجام خواهیم داد. وی افزود: با پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم می توان گروهک منافقین را تعقیب و اقداماتی را که علیه ایران صورت می گیرد،  پیگیری کرد.
رایزنی نماینده اصلاح طلب برای مسکوت ماندن لایحه
در حالی که نماینده موافق درحال نطق بود تجمع برخی نمایندگان در مقابل جایگاه هیئت رئیسه جلب توجه می کرد که در حال جمع‌آوری امضا برای مسکوت ماندن این لایحه و به تعویق انداختن دو ماهه آن بودند.
ورود عراقچی به بهارستان
درخلال این حاشیه ها سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیرخارجه به عنوان نماینده دولت وارد صحن مجلس شد و  در بدو ورود تعدادی از نمایندگان گرد وی جمع شدند.کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین نیز با ملحق شدن به این جمع مشغول گفت و گو با نمایندگان شد. در جایگاه هیئت رئیسه مخالفان لایحه از جمله جبار کوچکی ن‍ژاد، حسینعلی حاجی دلیگانی و جواد کریمی قدوسی در اطراف لاریجانی جمع شده بودند تااین که مجتبی ذوالنور با عجله به سمت عراقچی رفت و وی را نزد لاریجانی برد، مذاکرات لاریجانی و عراقچی در میان تجمع مخالفان و موافقان آغاز شد و حدود یک ربع به طول انجامید. به دنبال این گفت و گو محسن کوهکن به عنوان مخالف این لایحه شروع به جمع کردن طومار قرارداده شده  روی مانیتور مجلس کرد که نشان از نتیجه بخش واقع شدن مذاکرات سلیقه های مختلف پارلمان داشت.
عراقچی: نباید تحریم‌های جدیدی را برای خودمان بخریم
عراقچی پس ازگفت و گوی کوتاهی با لاریجانی با پایین آمدن از جایگاه هیئت رئیسه و قرار گرفتن در جایگاه ناطقین پشت تریبون قسم یاد کرد که به عنوان نماینده دولت چیزی جز حقیقت نگوید. وی با تاکید بر لزوم مبارزه با تروریسم بین الملل گفت:‌ داخل کشور نظام بانکی ما حفره‌هایی دارد که می تواند به تأمین مالی تروریسم ‌منجر شود. بسیاری از کشورها از جمله روسیه، عراق و سوریه نیز به این کنوانسیون پیوسته‌اند تا در قالب یک ائتلاف بین‌المللی با تروریسم مبارزه کنند.
وی بااشاره به این که در صورت تصویب لایحه مذکور گروه‌های مقاومت به عنوان تروریست محسوب خواهند شد،  گفت: دو سال است که در رابطه با این نوع تهدید و درباره این لایحه در شورای عالی امنیت ملی، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه و اطلاعات سپاه، بحث کارشناسی شده و در نهایت شورای عالی امنیت ملی گواهی داده است که با حق شرط‌هایی که ما داریم، مشکلی ایجاد نخواهد شد و تمام سوءاستفاده‌های امنیتی پوشش داده خواهد شد. معاون وزیر امور خارجه اظهار کرد: از ترس این که ممکن است در آینده گروه‌هایی مانند حزب‌ا... را وارد تعریف تروریستی کنند، از الان فشارهای غیرضروری برای خودمان نپذیریم. در این کنوانسیون راه خروج هم پیش‌بینی شده و هیچ کشوری نمی‌تواند حق حاکمیتی جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرد. عراقچی بیان کرد: با بازگشت تحریم‌های آمریکا، نباید تحریم‌های جدیدی را برای خودمان بخریم. در این شرایط خطیر، منافع ملی کشور در جهت پیوستن به این کنوانسیون است.
ایجاد تعامل حداکثری با قبول سکوت دو ماهه
بعد از این اظهارات درخواست 50 نفر از نمایندگان درباره مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم به بررسی و رأی‌گیری گذاشته شد که نمایندگان در نهایت با 138 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 253 رأی مـاخوذه با مسکوت ماندن و به تعویق افتادن این لایحه موافقت کردند.
غلامرضا تاجگردون به نمایندگی از درخواست کنندگان مسکوت ماندن 2 ماهه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم خطاب به نمایندگان اظهارکرد: دولت دو ماه مهلت خواهد داشت تا مذاکره با اروپا را به نتیجه برساند. پس از رای گیری  لاریجانی نیز با بیان این که دولت اعلام کرده است مخالفتی با مسکوت ماندن این لایحه ندارد گفت: آقای بروجردی (رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس) گفته بود ملاحظات دیگری نیز درباره این لایحه وجود دارد، مجلس با کمک دولت بحث های امنیتی و ملاحظات لازم را در نظر بگیرد و لایحه کاملی را به صحن علنی ارائه کند.
هیئت رئیسه و تهدید آبستراکسیونی
فشار نمایندگان مخالف الحاق ایران به CFT  به هیئت رئیسه مجلس درحالی به ارائه پیشنهاد مسکوت ماندن دو ماهه بررسی  آن در صحن منجر شد که این نمایندگان طی روزهای گذشته اعلام کرده بودند در صورت تصمیم هیئت رئیسه مجلس برای رای گیری و تصویب این لایحه از صحن خارج شده تا با آبستراکسیون جلوی این موضوع را بگیرند. در همین حال برخی از نمایندگان مجلس نیز درخواست تشکیل یک "کمیسیون ویژه" برای بررسی لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را مطرح کرده اند که این درخواست در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد.
قول مساعد لاریجانی به جامعه مدرسین برای رفع نگرانی آنان از لایحه FATF
در همین حال ایسنا گزارش داد که در جلسه شنبه شب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علی لاریجانی و جمعی از نمایندگان قم در مجلس درباره پیوستن ایران به FATF مقرر شد رئیس مجلس اقدامات لازم برای رفع نگرانی‌های مطرح شده را انجام دهد.
فاطمه سعیدی: برای مجلس روز تلخی بود
با این حال مصوبه دیروز با انتقاد برخی نمایندگان هم همراه بود از جمله فاطمه سعیدی نماینده اصلاح طلب تهران. به گزارش رویداد 24 وی دراین باره در توئیتر خود نوشت: منافع ملی و سرنوشت کشور را به بازی قدرت خودشان گره زده اند. امروز برای مجلس روز تلخی بود. خوب است مدافعان مسکوت ماندن دو ماهه بررسی FATF بگویند این عملیات مشترک محصول کدام توافق پیشین است؟ کوتاهی نمایندگان دولت در دفاع از لایحه نیز کم نظیر بود.
مطهری: این اقدام باعث می‌شود نمایندگان ان‌شاءا... با اطمینان بیشتری به این لایحه رای دهند
به گزارش ایسنا علی مطهری هم  درواکنش به تصمیم دیروز مجلس گفت: این اقدام باعث می‌شود نمایندگان ان‌شاءا... با اطمینان بیشتری به این لایحه رای دهند. این لایحه اصلا ارتباطی با برجام ندارد بلکه FATF یک سلسله توصیه‌های مالی و بانکی به کشورهاست که به آن ها می‌گوید این موارد رعایت و شفافیت ایجاد شود.
 
   فرا خبر
تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو

نمایندگان مجلس لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی را به تصویب رساندند. به گزارش خراسان روز گذشته این لایحه برای تامین نظر شورای نگهبان در دستور کار مجلس قرار گرفت و پس از اظهارات مخالفان و موافقان همچنین  تذکرات برخی نمایندگان در این باره با ۱۳۶ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر به تصویب رسید. هرچند ایراد شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو)، ایراد شکلی و ترجمه‎ای بود اما مخالفان این لایحه در جریان بررسی آن بار دیگر به نقد کلیت آن  پرداختند.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس باتاکید براین که چرا می‌خواهیم با تصویب لایحه پالرمو کشور را دچار مشکل کنیم، گفت: در محتوای لایحه پالرمو اشکالات جدی وجود دارد و در متن کنوانسیون هم کاملا این ایرادها واضح است. نصرا...پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس نیز طی تذکری گفت: در شرایطی که مردم مشکل اقتصادی و معیشتی دارند، مسئله اصلی لوایح بین‌المللی نیست. عباس گودرزی نماینده بروجرد هم در تذکر دیگری تصویب لایحه پالرمو را موجب مشارکت ایران در اتهام‌زنی‌ها به حزب‌ا... لبنان دانست.
 
سایر اخبار این روزنامه
حاشیه و جنجال در بهارستان حاشیه و جنجال در بهارستان « زالوی کثیف» در ملأ عام قصاص می شود « زالوی کثیف» در ملأ عام قصاص می شود از نگاه قضاوت گر جامعه تا دغدغه معاش از نگاه قضاوت گر جامعه تا دغدغه معاش تعرفه هایی چماق گونه تعرفه هایی چماق گونه نگاهی به منافع و اهداف روسیه در مذاکرات کره شمالی و آمریکا نگاهی به منافع و اهداف روسیه در مذاکرات کره شمالی و آمریکا فرار از احساس بهتربودن زندگی دیگران فرار از احساس بهتربودن زندگی دیگران یار دوازدهم تیم ملی شدن چقدر آب می خورد؟ یار دوازدهم تیم ملی شدن چقدر آب می خورد؟ تیم ملی، نه تیم فلانی تیم ملی، نه تیم فلانی دانشگاه باید با مسائل کشوردرگیر شود دانشگاه باید با مسائل کشوردرگیر شود نمایی نزدیک از انزوای آمریکا نمایی نزدیک از انزوای آمریکا صدها شرکت خارجی مشکلی برای ماندن در ایران ندارند صدها شرکت خارجی مشکلی برای ماندن در ایران ندارند سکه در آستانه 2.5 میلیونی شدن سکه در آستانه 2.5 میلیونی شدن بشار اسد: حضور ایران و روسیه در سوریه قانونی است بشار اسد: حضور ایران و روسیه در سوریه قانونی است آغاز مرحله پایانی پرداخت سپرده های تعاونی های اعتبار از امروز آغاز مرحله پایانی پرداخت سپرده های تعاونی های اعتبار از امروز ماندگارترین تصاویر از جام جهانی ماندگارترین تصاویر از جام جهانی «آساک » دوباره چرخید «آساک » دوباره چرخید