شـوك به لاروخـا

یک روز پس از انتشار خبر توافق «خولن لوپتگی»، سرمربی تیم ملی اسپانیا با تیم فوتبال رئال مادرید، فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم به برکناری وي از سرمربيگري تيم ملي اسپانيا گرفت. در حالی که سرمربی لاروخا، قصد داشت پس از اتمام جام جهانی 2018 روی نیمکت رئال مادريد بنشیند. اين خبر بدون شك بمب اخبار پيرامون مسابقات جام جهاني به شمار مي‌رود؛ خبري كه براي ما ايراني‌ها نيز به واسطه همگروهي با تيم ملي اسپانيا حايز اهميت است. «لوئیس روبیالس»، رييس فدراسیون فوتبال اسپانیا در کنفرانس خبری که در آن خبر اخراج لوپتگی را اعلام کرد، اظهاراتي درباره اين تصميم عجيب داشت: «از خولن بابت تمام کارهایی که انجام داده است، تشکر می‌کنم چون او یکی از عوامل اصلی رسیدن ما به جام جهانی روسیه است اما ما خودمان را ملزم به اخراج او می‌بینیم. این تصمیم ما پیامی واضح برای تمام کسانی است که برای فدراسیون فوتبال اسپانیا کار می‌کنند تا بدانند که اینجا یک‌سری قوانین کاری وجود دارد که باید به آن‌ها متعهد بمانند. من احساس نمی‌کنم که به ما خیانت شده است اما مشکل این است که برخی افراد بدون هیچ اطلاعی به فدراسیون فوتبال اسپانیا و در غیاب آن یک‌سری کارها را انجام داده‌اند و این چیزی است که ما نمی‌توانیم به آسانی از کنار آن بگذریم. لوپتگی یک مربی حرفه‌ای است اما شیوه‌ای که شما کارهای‌تان را انجام می‌دهید هم مهم است. من با بازیکنان صحبت کرده‌ام و آن‌ها حرف مرا خوب فهمیدند و همه ما با هم هر کاری لازم باشد انجام می‌دهیم تا با سرمربی جدید در جام جهانی نتیجه بگیریم. همه ما بابت وضعیتی که پیش آمده است، ناراحتیم اما من توضیحاتم را ارائه کرده‌ام و آن‌ها هم متوجه شدند. چیزی که آن‌ها به من منتقل کردند، نهایت تعهدشان برای ادامه دادن به کارشان بود و من ذره‌ای شک ندارم که آن‌ها با تمام توان‌شان کار خواهند کرد.
رئال مادرید به دنبال سرمربی بود و به دنبال بهترین سرمربی هم بود و کارش قانونی بود و من چیزی درباره آن نمی‌گویم اما سرمربی که هنوز کارمند فدراسیون فوتبال اسپانیا ست، نمی‌تواند بدون هماهنگی چنین کاری را انجام دهد. من با یکی دو تماس پنج دقیقه‌ای قبل از اینکه خبر قرارداد لوپتگی با رئال مادرید رسانه‌ای شود، از ماجرا مطلع شدم. ما مجبور بودیم این تصمیم را بگیریم. برای ما پیروزی تیم ملی اسپانیا مهم است اما چیزهای مهم‌تر از آن هم وجود دارد؛‌ مثل شیوه و تعهد کاری و به همین دلیل لوپتگی را با وجود آنکه سرمربی تراز اولی است، اخراج می‌کنیم. می‌دانم که از من انتقاداتی خواهد شد؛ مهم نیست، هر اتفاقی می‌خواهد بیفتد اما برای من رعایت ارزش‌های فدراسیون مهم‌ترین چیز است».
با این حساب به نظر می‌رسد سران فوتبال اسپانیا رفتاری غیرحرفه ای و شتاب‌زده داشتند که شاید باعث ناکامی اسپانیا در جام جهانی شود. این تصمیم شاید به دليل رابطه تاحدودي تیره بین دستگاه فوتبال اسپانیا و باشگاه رئال مادرید باشد که بارها در صدور احکام و جریمه های انضباطی علیه تیم رئال مادرید دیده شده است. پس از اخراج لوپتگی از سمت سرمربیگری تیم ملی اسپانیا، فرناندو هیه‌رو به عنوان سرمربی جدید لاروخا در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه انتخاب شد. این اتفاق درست ساعتی پس از خبر اخراج لوپتگی منتشر شد. این در حالی بود که از سلادس به عنوان جانشین احتمالی وی یاد می‌شد.‌حالا بايد منتظر ماند و ديد اين تغيير و تحولات ناگهاني و شوك برانگيز در تيم ملي اسپانيا چه تاثيراتي روي روند كاري اين تيم در جام بيست و يكم خواهد داشت! تيمي كه با سرمربيگري يك مربي ديگر تمرين كرده و سهميه جام جهاني را تصاحب كرده است حالا بايد با يك مربي ديگر كه بدون شك تفكرات خاص خود را دارد، مسابقات را آغاز كند.