پاداش پشتکار؛

مازیار اسکوئی*
عصر جمعه 15 ژوئن 2018، کافه «اوبزرواتوآر» شهر استراسبورگ، مقر اتحادیه اروپا در شمال‌شرقی‌ترین نقطه خاک فرانسه و در مجاورت مرز آلمان، محل تجمع صدها ایرانی و مراکشی بود که در کنار یکدیگر نبرد تیم‌های ملی کشورشان را به تماشا نشسته بودند‌.
یوزهای پارسی در برابر شیرهای اطلس؛ دو تیمی که هیچ‌گاه در بازی ابتدایی خود در جام‌جهانی طمع پیروزی را نچشیده بودند، برای آنکه امید خود برای صعود از گروه مرگ را زنده نگه دارند، چاره‌ای جز کسب سه امتیاز این میدان نداشتند‌. مراکشی‌ها که به همراه الجزایری‌ها و تونسی‌ها، بیشترین تعداد مهاجران فرانسه را شامل می‌شوند امیدوار بودند که پس از 20 سال دوری از جام‌جهانی با نسل جدید فوتبالشان، شامل ستارگانی چون محمد بن‌عطیه، اشرف حکیمی، نورالدین امرابات، حکیم زیئش و‌. ‌. ‌. بتوانند خاطرات خوش نسل طلایی دهه 80 خود را تکرار کنند‌. هرچند در مقایسه با مراکشی‌ها، جمعیت سه هزار نفری ایرانیان استراسبورگ اقلیتی کوچک محسوب می‌شود، ولی حضور گسترده آنها در محل پخش مسابقه، با صورت‌های رنگ شده و تشویق‌های پی‌درپی موجب شده بود که نظر فرانسوی‌های حاضر به سمت آنها جلب شود و فضای کافه کاملا به نفع ایرانیان باشد‌.
کسب این سه امتیاز باعث شد ایرانی‌های استراسبورگ، سرخوش از پیروزی در جنگ کری خوانی در برابر مراکشی‌ها، میادین و خیابان‌های اصلی شهر را به تسخیر خود درآورده و ساعت‌ها به جشن و پایکوبی بپردازند، به‌گونه‌ای که فضای شهر در فاصله چند ساعت مانده به نخستین بازی تیم ملی فرانسه، کاملا رنگ و بوی ایرانی به خود گرفت و پرچم‌های سبز و سفید و سرخ جایگزین رنگ‌های آبی و سفید و قرمز پرچم فرانسه شد‌. اکیپ نشریه ورزشی معتبر فرانسه، در نسخه اینترنتی خود به تحلیل پیروزی ایران پرداختند‌. اکیپ با تیتر «ایران در آخرین لحظه مراکش را در دام انداخت»، از این شکست به عنوان افسوسی بزرگ برای شیرهای اطلس یاد کرد و از دفاع منسجم ایران به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی تیم کارلس کی‌روش تمجید کرده است‌. در گزارش تصویری اکیپ، شادی مردم تهران در خیابان ولیعصر به نمایش درآمده و یادآور شده است که هزاران مرد و زن ایرانی که پس از ممنوعیت پخش مسابقات در پارک‌ها و ورزشگاه‌ها، در سالن‌های سینما و برخی کافه‌های پایتخت شاهد پیروزی تاریخی تیم ملی خود بودند؛ برپایی یک جشن ملی فضایی مانند قهرمانی در جام‌جهانی را به وجود آوردند‌. نکته جالب کامنت یکی از هواداران فرانسوی در زیر این گزارش است که با استفاده از کلمه «پرس ورانس» به معنی پشتکار، جمله «پشتکار پرس‌ها (پارس‌ها) به پاداش انجامید» را نگارش کرده است‌.
*خبرنگار «جهان صنعت» در فرانسه