چراغ سبز سياه نماها به ترامپ


سخنگوي دولت در پاسخ به اين که برخي جريان‌هاي سياسي براي به بن بست کشاندن دستاوردهاي اقتصادي دولت القائات خاصي را به جامعه منتقل مي‌کنند و با انتقال اتاق فکر خود از تهران به مشهد به دنبال انتخابات مجلس و رياست جمهوري هستند، برنامه دولت براي مقابله با اين گونه اقدامات و اطلاع رساني در اين زمينه چيست؟ گفت: عده‌اي به بهانه مخالفت با دولت حاضر به هر نوع سياه نمايي نسبت به دستاوردهاي اقتصادي هستند که اين اقدام به نوعي علامت مثبت به ترامپ است تا با انگيزه بيشتر به فشار خود عليه ايران ادامه دهد.
به گزارش ايرنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري افزود: اين سخن درستي است که منتقدان دولت و آنهايي که تفاوت سياسي و پاره تضاد سياسي با دولت احساس مي‌کنند، به دنبال کم جلوه دادن دستاوردهاي دولت هستند.
وي افزود: آنها از سوي ديگر انتظار دارند هر اقدامي‌که باعث مي‌شود، بتوانند بيشتر به دولت انتقاد کنند، باوجود اين که آن اقدام باعث تضعيف نظام شود، اتفاق بيفتد.
سخنگوي دولت تصريح کرد: گاهي تلاش مي‌کنيم بي جهت و به بهانه لايحه مقابله با تامين منابع مالي تروريسم که براي اين اقدام بايد مصوبه‌اي داشته باشيم تا از ليست سياهي که قرار داشتيم، خارج شويم، مجددا آن را نگهدارند تا بهانه‌اي براي آمريکا باشد.


نوبخت ادامه داد: برخي به محض اين که مناسبات بانک‌ها حتي با کشورهاي دوست مثل چين و روسيه محدود شود و نمي‌توانيم فعاليت بانکي داشته باشيم، از اين فرصت استفاده مي‌کنند تا از سياست‌هاي دولت انتقاد کنند و بگويند اين سياست‌ها باعث سختي به ملت مي‌شود ولي دولت تلاش مي‌کند تا جلوي سختي‌ها را بگيرد.
نوبخت ادامه داد: در شرايطي که خزانه داري آمريکا به اتاق جنگ عليه ايران تبديل شده، بايد آرايش مناسب و ستاد تبليغات جنگ رواني داشته باشيم که اين موضوع نيازمند آن است که نهادي را براي تبيين سياست‌ها به منظور جلوگيري از اين گونه تصميمات داشته باشيم.
وي اضافه کرد: عده‌اي به صرف مخالفت با دولت حاضر به هر نوع سياه نمايي نسبت به دستاوردهاي اقتصادي دولت هستند که به نوعي علامت مثبت دادن به ترامپ است تا با انگيزه بيشتر به فشار خود ادامه دهد.
سخنگوي دولت تصريح کرد: اگر از منظر سياسي و جناحي بخواهيم به اين موضوعات نگاه کنيم، قطعا باعث مخدوش شدن منافع ملي مي‌شود.
نوبخت در پاسخ به اين که در ستاد فرماندهي اقتصاد مقامتي مقرر شد تا ليستي از توليدات داخل تهيه شود، اقدام دولت در اين زمينه چيست، گفت: تهيه اين ليست مي‌تواند باعث جلوگيري از اختصاص ارز به کالاهاي توليد داخل شود، چه ضرورتي دارد کالايي که مي‌تواند باعث اشتغال کارگر ايراني شود، واردات داشته باشيم.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين که اخيرا يکي از چهره‌هاي ورزشي کمپين نخريدن کالاهاي گران را در شبکه‌هاي مجازي راه اندازي کرده گفت: نمي‌توان براي همه اين موارد نسخه کلي پيچيد. ولي در اين مورد خاص منطقي است که اگر کسي جنس گراني را عرضه کرد، نبايد مردم بخرند و اين سنجيده است و تشکر مي‌کنم از فردي که اين کمپين را راه اندازي کرده است.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين که با توجه به خروج يک جانبه آمريکا از برجام برخي در نامه‌اي خواستار مذاکره با ترامپ شده‌اند گفت: اين اقدام نمادي از آزادي سياسي در داخل کشور است که افراد آنچه به ذهنشان مي‌رسد، بيان مي‌کنند و به آن خرده نمي‌گيريم.نوبخت افزود: نظام نشان داد هر زمان که براي پيشرفت منافع ملي نياز به مذاکره بوده پاي مذاکره نشسته و برجام نمادي آشکار از مشي قابل مذاکره در مواردي است که منافع کشور در آن وجود دارد.
وي ادامه داد: در شرايطي که طرف مذاکره کننده به تعهدات خود پايبند نيست وبه مذاکرات قبلي با اين رسميت بي اعتبار است و کسي که با اين شيوه و لحن با ملت بزرگ ايران صحبت مي‌کند وغير منطقي حرف مي‌زند هر کشور مذاکره کننده حاضر نيست در اين شرايط وارد مذاکره شود وبراي چه بايد مذاکره کند؟
سخنگوي دولت اضافه کرد: موضع ما مشخص است و زمينه‌اي براي چنين مذاکره‌اي با چنين فردي وجود ندارد البته با اتحاديه اروپا در حال مذاکره هستيم و مردان ديپلماسي ايران در کشورهاي مختلف در حال سفر و مذاکره هستند .
نوبخت گفت: اصل و نفس مذاکره را براي منافع ملي در پاره‌اي موارد ابزار موثر مي‌دانيم .
وي در پاسخ به اين که ايا ممکن است درآينده مذاکره‌اي صورت گيرد؟ افزود: بايد ديد چرا بايد مذاکره کنيم آيا در خصوص امنيت ملي با کسي مي‌توان مذاکره کرد که بپذيرد امنيت ايران را بايد حفظ کند البته براي اين موضوع جاي هيچ مذاکره‌اي نيست؛ مذاکره بر حسب مورد است. سخنگوي دولت خاطرنشان کرد: فکر نمي‌کنم افکار عمومي‌هم از اين موضوع استقبال کند که با ترامپ مذاکره کنيم و هيچ منطقي نمي‌پذيرد که با چنين فردي مذاکره کنيم .نوبخت در پاسخ به اين که دولت براي حل اين موضوع چه برنامه‌اي دارد؟ گفت: در موضوع ارز اگر سياست ارزي که اعمال شد صورت نمي‌گرفت چه اتفاقي مي‌افتاد .
وي افزود:البته اين که نيازمند فعاليت بيشتر هستيم درست است وهرجا نياز به اصلاح سياست‌ها باشد بايد انجام شود ولي سياستي که براي خارج کردن نقدينگي از بازار ارز انجام شد، درست بود .
سخنگوي دولت در پاسخ به اينکه آيا در انتخابات 1400 کانديدايي وعده رفع حصر را خواهد داد؟ گفت:الان سال 1397 است، 1400 کجاست .
نوبخت درباره ابلاغ نرخ سوم ارز از سوي دولت به وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: اين نرخ را تاييد نمي‌کنم، يک نرخ چهار هزار و 200 تومان و يک نرخ سه هزار و 800 تومان داريم که دولت مابه التفاوت اين دو را به صورت يارانه پرداخت مي‌کند.
نوبخت درباره برنامه دولت براي مقابله با دلالي و سودجويي هم اظهارداشت: دولت در اين راستا دو اقدام را در دستور کار قرار داده است؛ نخست تبيين نيازهاي واقعي و شرايطي که بازار ارز مورد تهاجم قرار گرفته و ديگر سوء استفاده برخي از شرايط است. وي تصريح کرد: دولت تاکيد دارد که مردم را بدون حمايت و پشتيبان در مقابل سودجويان قرار نمي‌دهد و در جلسه ديروز هم دستوراتي براي تنظيم بازار اتخاذ و مقرر شد دستگاه‌هاي نظارتي و اتحاديه‌هاي صنفي نظارت کنند تا از چنين فضاي رواني سوء استفاده نشود و دولت با قدرت به مردم کمک مي‌کندش