تایید نقش هکرها در واردات غیرقانونی خودرو


گروه صنعت، معدن و تجارت: «متاسفانه سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) هک شد و حدود ٥ هزار خودرو مدل بالا و گران قيمت وارد کشور شد که از اين تعداد حدود ٤ هزار خودرو ترخيص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است که اميدواريم در اين خصوص نيز تصميم‌گيري شود». اين صحبت‌هايي بود که روز يکشنبه ناصر سراج، رئيس سازمان بازرسي کشور در حاشيه امضاي تفاهم‌نامه با رييس سازمان مبارزه با فساد جمهوري آذربايجان مطرح کرد. اين صحبت‌ها در قدم اول با واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در جواب صحبت‌هاي مطرح شده از سوي رئيس سازمان بازرسي کشور هک شدن سايت ثبت سفارش اين وزارتخانه را تکذيب کرد و ضمن تاييد تخلف در ورود ۶۴۸۱ خودرو به گمرکات کشور، از پيگيري براي برخورد قانوني با متخلفان خبر داد. حالا يک روز تکذيب موضوع هک شدن سايت ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ سازمان بازرسي کل کشوردر اطلاعيه‌اي به تکذيبيه اين وزارتخانه واکنش نشان داد.
موضوع از کجا آغاز شد؟
اوايل فروردين ماه سال جاري بود برخي از فعالان حوزه واردات خودرو اعلام کردند که در زماني که سايت ثبت سفارش خودرو بسته بود، برخي‌ها به واردکنندگان خودرو پيشنهاد دريافت مبلغ ۵ تا ۲۰ ميليون تومان را دادند و گفتند دسترسي به سايت ثبت سفارش خودرو را دارند. اين صحبت‌ها در روزهاي گذشته بازهم از سوي برخي از واردکنندگان خودرو مطرح شد تا جايي که مهدي دادفر، دبير انجمن وارد‌کنندگان خودرو هم در همين زمينه گفت: در زماني که سايت ثبت سفارش خودرو بسته بود، برخي‌ها به واردکنندگان خودرو پيشنهاد دريافت مبالغي را دادند و گفتند دسترسي به سايت ثبت سفارش خودرو را دارند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که در ماه‌هايي که سايت ثبت سفارش خودرو قفل شد تا کنترل ارز صورت گيرد و واردات خودرو رکورد نزند، برخي‌ها که به سامانه ثبت سفارش واردات خودرو دسترسي داشتند، توانستند بيش از ۶ هزار خودرو وارد کنند. در همين ارتباط گمرک نيز مي‌گويد ما براساس سامانه ثبت سفارش خودرو که زير نظر وزارت صنعت است اقدام به واردات کرده‌ايم.
واکنش وزارت صنعت چه بود؟


در واکنش به خبرها حراست وزارت صنعت از اين مسئوليت شانه خالي نکرده و روزهاي آخر بهمن ماه سال گذشته به‌ صورت رسمي‌اعلام کرد که در راستاي اجرايي کردن تدابير دولت و دستور ويژه وزير صنعت در راستاي مبارزه با فساد و صيانت از حقوق بيت‌المال، تمامي‌خودروهايي که در زمان ممنوعيت واردات خودرو از مبادي غيرقانوني و با روش‌هاي نامتعارف ثبت سفارش شده‌اند، شناسايي شده و براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مراجع ذيربط براي برخورد با متخلفان منعکس شده است. از طرف ديگر هفته‌هاي گذشته خبري منتشر شد مبني بر اينکه ۶۴۸۱ خودرو با ثبت سفارش‌هاي غيرقانوني وارد ايران شده است. در آن گزارش آمده بود سال گذشته موضوع ثبت سفارش‌هاي شائبه‌دار و فاقد اصالت براي نخستين بار از سوي مرکز حراست وزارت صنعت رسانه‌اي شد. در همين حال دفتر جرايم سازمان‌يافته گمرک در ابلاغيه به گمرکات اجرايي بيش از ۶۴۸۱ خودرو را به‌ دليل استفاده از ثبت سفارش‌هاي جعلي مشمول مقررات کالاي قاچاق اعلام کرده است.
ماجراي هک شدن سايت ثبت سفارش
موضوع تخلفات ميلياردي در واردات خودرو از تيرماه سال گذشته آغاز شد. از جايي که وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات خودرو را از تير تا دي ماه ۱۳۹۶ متوقف کرد تا دستورالعمل ساماندهي واردات خودرو تصويب و اجرايي شود. اما ظاهرا در اين بازه چند ماهه توقف ثبت سفارش اتفاقاتي رخ داده که به مرور در حال نمايان شدن است؛ اتفاقاتي که نشان از فساد و تخلفات ميلياردي در روند واردات خودرو به کشور دارد. در همين حال روزهاي ابتدايي هفته جاري بود که ناصر سراج، رييس سازمان بازرسي کل کشور گفت: سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) هک شد و حدود ٥ هزار خودرو مدل بالا و گران قيمت وارد کشور شد که از اين تعدا حدود ٤ هزار خودرو ترخيص و وارد بازار شده و هزار خودرو همچنان در گمرک است که اميدواريم در اين خصوص نيز تصميم‌گيري شود. رييس سازمان بازرسي کل کشور عنوان کرد: اختلاف قيمت اين خودروها به نزديک نيم ميليارد تومان مي‌رسد، مانند ولوو و بي ام و که هيچ کدام از اين خودروها قيمت واقعي ندارند.
تکذيب هک شدن براي واردات خودرو
در همين حال روز دوشنبه بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شدن سايت ثبت سفارش اين وزارتخانه را تکذيب کرد و ضمن تاييد تخلف در ورود ۶۴۸۱ خودرو به گمرکات کشور، از پيگيري براي برخورد قانوني با متخلفان خبر داد. در اطلاعيه وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: «بررسي‌هاي انجام شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرد که در مجموع ۶۴۸۱ خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش، به گمرکات کشور وارد شده است که از اين تعداد ۱۹۰۰ خودرو ترخيص شده و مابقي خودروها همچنان در گمرک مانده است که سازمان تعزيرات حکومتي و دستگاه‌هاي نظارتي و اطلاعاتي در حال بررسي موضوع تخلف ترخيص ۱۹۰۰ خودرو به کشور است. مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت به جد پيگير موضوع تخلف صورت گرفته است و پس از شناسايي و برخورد با متخلفان، نتايج را به اطلاع عموم مي‌رساند. گفتني است مرکز حراست وزارتخانه بهمن ماه سال گذشته اطلاع رساني اوليه را در اين خصوص انجام داده است».
جوابيه سازمان بازرسي به تکذيبيه وزارت صنعت
از طرف ديگر روز گذشته سازمان بازرسي کل کشوردر اطلاعيه‌اي به تکذيبيه روز دوشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت که طي آن صحبت‌هاي ناصر سراج درباره هک شدن سايت وزارت صنعت و ورود ۵۰۰۰ خودروي مدل بالا به کشوررا رد کرد بود، واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاري‌ها، روابط عمومي‌سازمان بازرسي کل کشور در اين باره اعلام کرد: در پي انتشار اطلاعيه روابط عمومي‌وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر تکذيب هک شدن سايت مذکور مطالب زير جهت تنوير افکار عمومي‌منتشر مي‌گردد:
رئيس سابق گروه ثبت سفارش خودروهاي خارجي سازمان توسعه تجارت ايران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) طي نامه‌اي به سازمان بازرسي کل کشور در تاريخ ۹ خردادماه سال جاري که به امضاي وي رسيده، در بخشي از نامه تأکيد مي‌کند: «هيچ‌کدام از مراحل ثبت سفارش خودروهاي سواري موردنظر توسط اين دفتر صورت نگرفته است و به‌عبارت‌ديگر، دفتر مقررات در طي مراحل آن نقشي نداشته است و اين ثبت سفارشات تنها با هک سيستم و تغيير کد در ديتابيس در روز ۲۷-۴-۹۶ رخ داده است.»
نامبرده همچنين در بخش ديگري از اين نامه اظهار مي‌دارد: «چندين مورد نفوذ غيرقانوني به سامانه «ثبتارش» از طريق نام کاربري پرسنل دفتر مقررات در خرداد ۹۶ صورت پذيرفت که نشان مي‌دهد شخص يا اشخاصي به‌صورت باندي با نفوذ به سامانه مذکور براي اشخاص متخلف اقدام به ثبت سفارش غيرقانوني نموده‌اند که حتي Ip‌هاي شناسايي‌شده جهت شناسايي دقيق متخلفين تحويل حراست وزارتخانه گرديد.»
همچنين لازم به ذکر است، متخلفاني که با نفوذ غيرمجاز به سامانه ثبتارش در واردات غيرقانوني بيش از ۵۰۰۰ دستگاه از خودروهاي لوکس دست داشتند، توسط اين سازمان شناسايي و حتي نحوه ورود غيرمجاز آ‌ها به سامانه مذکور نيز مشخص‌شده و بر همين اساس سازمان بازرسي کل کشور طي نامه‌هاي هشداري خطاب به رئيس سازمان توسعه تجارت ايران در تاريخ‌هاي ۲۷ فروردين‌ماه و ۱۰ ارديبهشت‌ماه ۹۷ اعلام نموده است که سايت ثبتارش قابل نفوذ بوده و لازم است که نسبت به ايمن‌سازي سايت مذکور و يا جايگزيني سامانه جديد اقدام شود. در پايان به اطلاع افکار عمومي‌مي‌رساند، مسئله هک شدن سامانه مذکور، نافي تخلفات صورت گرفته در اين خصوص و ديگر موضوعات اين پرونده توسط مسئولين مربوطه نبوده و گزارش سازمان بازرسي کل کشور در اين خصوص در حال تکميل و به‌زودي به مراجع ذيصلاح ارسال مي‌گردد، لذا به مسئولين امر توصيه مي‌گردد از فضاسازي‌هاي بي‌مورد در اين خصوص پرهيز نمايند