نارضایتی تهران از اقدامات ناکافی اروپا

گروه سیاسی:رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده ایران به اروپا رفته است تا پیگیر وضعیت تفاهم اقدام مشترک باشد. صالحی که به منظور شرکت در نشست «اسلوفروم» به نروژ سفر کرده در اسلو، پایتخت این کشور در گفت‌وگو با آنتونیو گوترش‌، دبیرکل سازمان ملل متحد ناخشنودی خود را از روند حفظ برجام بیان کرد.
به گزارش فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با مخرب توصیف کردن سیاست‌های اخیر دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره امکان حفظ برجام «با شرایط موجود» ابراز تردید کرد و «پیشنهادهای دریافتی از اتحادیه اروپا را برای انتظارات جمهوری اسلامی ایران کافی ندانست.»
او همچنین نتایج برجام برای ایران در عرصه‌های اقتصادی، بانکی و سرمایه گذاری را بسیار کمتر از حد انتظار خواند و خواهان حمایت صریح حامیان برجام از جمله سازمان ملل متحد و اروپا از این توافق شد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با دبیرکل سازمان ملل همچنین نتایج حاصله از برجام در حوزه‌های اقتصادی، بانکی و سرمایه‌گذاری را بسیار کمتر از حد انتظار توصیف کرد و خواهان حمایت صریح حامیان برجام از جمله سازمان ملل و کشورهای اروپایی از این توافق و مقابله با سیاست دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا شد.
صالحی با خطرناک توصیف کردن شرایط خاورمیانه به اهمیت نقش ایران در منطقه اشاره کرد و تاکید داشت که اگر روند به همین گونه پیش رود، همه بازنده خواهند بود.


علی‌اکبر صالحی روز سه‌شنبه در اسلو با «نیلس آنن» مدیر ارشد وزارت خارجه آلمان نیز دیدار و در مورد تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تبادل نظر کرد. نیلس آنن در این دیدار عزم اتحادیه اروپا برای تداوم همکاری با ایران را جدی توصیف کرد و گفت، اقدامات مؤثر در این زمینه از جمله جلب همکاری ‌شرکت‌های خصوصی نیازمند زمان بیشتری برای پیگیری ‌در سطح بین‌المللی است.
«اسلوفروم» نشستی برای هم‌اندیشی بین‌المللی است که هر سال از سوی وزارت خارجه نروژ برگزار و از طرف مرکز گفت‌وگوی بشردوستانه سوئیس حمایت می‌شود. در نشست‌های سالانه‌ای که از سال ۲۰۰۳ تحت این عنوان در ماه ژوئن در اسلو برگزارمی‌شود مسائل بین‌المللی مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.
حفظ برجام در گرو مقابله جدی اروپا 
درهمین حال، رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز(چهارشنبه)با خانم ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش ایسنا، نخست وزیر نروژ در این دیدار با ابراز خوشحالی از ملاقات اخیر با دکتر روحانی در سازمان ملل متحد، برجام را دستاورد مهمی برای جهان توصیف و تاکید کرد که نروژ با جدیت، خواهان حفظ این توافق بوده و همچنان پیگیر رفع موانع همکاری‌های دو کشور و بهره مندی از نتایج برجام برای ارتقای روابط دو کشور میباشد.وی ضمن پیچیده توصیف کردن شرایط خاورمیانه اظهار کرد: سیاست کشورش حمایت از امنیت و صلح و کمک‌های بشردوستانه و حل مسالمت آمیز اختلافات در منطقه است.
همچنین علی‌اکبر صالحی در این ملاقات خواهان گسترش و تقویت بیشتر روابط دو جانبه به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تجاری شد و ضمن قدردانی از حمایت نروژ از برجام بر لزوم حمایت جدی اتحادیه اروپا از این توافق تاکید کرد.
رییس سازمان انرژی اتمی اقدامات کشورهای اروپایی در مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال برجام را کافی ندانست و حفظ این توافق را در گرو مقابله جدی و صریح با سیاستهای ترامپ، به ویژه از طریق اتحادیه اروپا بیان کرد.
بازدید از مرکز امنیت اتمی نروژ
صالحی پس از چانه زنی‌های سنگین در اسلو ، از مرکز نظام ایمنی هسته‌ای این کشور نیز بازدید و با مدیران و کارشناسان این مرکز ملاقات و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار «اوله‌هاربیتز»، رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای نروژ به تشریح وظایف محوله به مرکز حفاظت در برابر اشعه و ایمنی هسته‌ای پرداخت و تجارب نروژ در برخورد با سوانح هسته‌ای از جمله در دیگر کشورها را با هیات سازمان انرژی اتمی در میان گذاشت.
در این ملاقات همچنین همکاری‌های بین‌المللی این مرکز تشریح و نحوه مداخله و همکاری آنان در زمینه انتقال ۶۰ تن اورانیوم طبیعی از قزاقستان به ایران مورد توجه و قدردانی قرار گرفت. در این دیدار صالحی به تشریح فعالیت‌های بین‌المللی ایران در حوزه ایمنی هسته‌ای بعد از برجام و به ویژه همکاری‌های مربوط به اتحادیه اروپا پرداخت و پیشنهاد برقراری ارتباط مراکز ایمنی هسته‌ای دو کشور و تعمیق روابط و همکاری‌های دو جانبه را مطرح کرد که مورد استقبال طرف نروژی قرار گرفت.