ظریف در مجادله با پمپئو فهرستی از مطالبات مردم ایران از آمریکا را مطرح کرد رجـزخوانی دیپلماتیک

همدلی| گروه سیاسی- مانوشاک خان‌محمدی: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مقاله‌ای در دیلی نیوز و سایت وزارت خارجه که چند روز پیش بارگذاری شده با ارائه مطالبات پانزده‌گانه ایران،‌ از دولت آمریکا خواست به آنچه که اشتباهات گذشته واشینگتن خوانده، اذعان کند.
در واقع این مقاله واکنشی است به مایک پومپئو همتای آمریکایی ظریف که به دنبال خروج آمریکا از برجام، در اول خرداد ماه امسال برای دستیابی به یک توافق جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد. پومپئو در این سخنرانی گفت: آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت.
این شروط که می‌تواند مناقشه برنگیز باشد، از طرف وزرای امور خارجه دو کشور بحث های بسیاری را ایجاد کرده که به نقل از «سی ان ان» ظریف و پمپئو با یکدیگر در یک مجادله سخت قرار دارند از سویی پمپئو در توییت خود از مخالفان جمهوری اسلامی حمایت می کند و از سوی دیگر ظریف سیاست خارجی آمریکا را در بحران می بیند و به چالش می کشد.
ظریف این موضوع را در یک مقاله با عنوان “سیاست خارجی آمریکا در بحران” منتشر و به خروج ایالات متحده آمریکا از بسیاری از توافق‌های بین المللی اشاره کرد و نوشت: وزیر خارجه آمریکا در حالی برای مذاکره و تفاهم با ایران شرط تعیین می‌کند که جامعه بین‌المللی به اصل امکان مذاکره و تفاهم با دولت کنونی ایالات متحده برای هر موضوعی تردید جدی دارد.


او همچنین ادامه می دهد، آمریکا در حالی از برجام خارج شد که این توافق در قطعنامه‌ای به پیشنهاد آن دولت و تصویب تمامی اعضای شورای امنیت به یک تعهد بین‌المللی طبق اصل ۲۵ منشور ملل متحد تبدیل شده را زیرپا گذاشته، بنابراین چگونه می‌توان توقع داشت که دوباره با آن دولت مذاکره شود؟
محمد جواد ظریف با ارائه فهرستی با مضمون مطالبات مردم از آمریکا تاکید کرد: واشنگتن باید به بدعهدی در برجام و رفع خسارات‌های مربوط به نقض آن پایان دهد و سیاست‌های تجاوزکارانه اقتصادی خود در 4 دهه گذشته علیه مردم ایران را متوقف، تحریم‌های ظالمانه و گسترده مستقیم و فرامرزی علیه ایران را باطل و خسارات عظیم بر ملت و اقتصاد ایران را جبران کند.
ظریف در مقاله خود مطرح کرده که کاخ سفید باید به سیاست‌ها و اقداماتی که به ایجاد داعش و سایر گروه‌های افراطی منجر می‌شود، پایان دهد و متحدین منطقه‌ای خود را وادار کند حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و سیاسی از گروه‌های افراطی در منطقه و جهان را متوقف کنند. وزیر خارجه افزود: دولت آمریکا باید رژیم اشغالگر و متجاوز صهیونیستی را به خلع سلاح اتمی وادار کند.
این مطالبه بنابر ادعای وزیر امور خارجه آمریکا که در سخنرانی خود ایران را متهم به اشاعه تروریسم کرده طرح شده و در ادامه آورده: «از آنها خواسته‌ایم تا گسترش تروریسم در سرتاسر جهان را متوقف کنند؛ در عراق گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل ندهند؛ دلارها و شهروندان ایران – شهروندانی که دارند در سوریه کشته می‌شوند – را نفرستند. این، هم برای امنیت خاورمیانه بد است و هم برای ایران، ما می‌خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم که ایران مثل یک کشور عادی رفتار ‌کند».
پیش‌تر نیز ظریف به شروط ۱۲ گانه مطرح شده از سوی وزیر خارجه آمریکا در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: «آنکه خیالبافی بود، مذاکره نبود. آقای پمپئو در سخنرانی خود خیالبافی کرد. فکر می‌کنم هر کس که به آن واکنش نشان داد گفت که این حرف‌ها مبنای مذاکره نیست، مبنای چیز دیگری است که در مورد کشوری همچون ایران بر اساس توهم است. مردم ایران نشان دادند در برابر زورگویی و قلدرمآبی مقاوم هستند و معمولا زورگوها را به روش خودشان پشیمان می کنند».
ظریف همچنین سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا را «سیاست استیجاری» نامید که هر گروه فشاری که بتواند بیشتر هزینه کند بیشتر می‌تواند این سیاست خارجی را به آن سمت حرکت دهد.
شروط 15 گانه ظریف طی مقاله‌ای در سایت وزارت امورخارجه منتشر شده که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:
۱. دولت آمریکا باید به استقلال و حق حاکمیت ملی ایران احترام بگذارد و تضمین دهد بر اساس تعهدات این کشور در عهدنامه ۱۳۵۹ الجزایر به مداخلات خود در ایران خاتمه خواهد داد.
۲. دولت آمریکا باید تهدید و استفاده از زور به عنوان یک ابزار سیاست خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها را که با اصول آمره حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد در تضاد بوده و باعث خسارات فراوان به مردم جهان، منطقه ما و مردم آمریکا شده است، رسماً کنار بگذارد.
۳. دولت آمریکا باید به مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران که از اصول اساسی حقوق بین‌الملل به شمار می‌آید، احترام گذارد و ضمن الغای احکام خودسرانه و غیرقانونی صادره قبلی از به اجرا گذاردن آنها در آمریکا و سایر کشورها خودداری نماید.
۴. دولت آمریکا باید اقدامات غیرقانونی خود علیه مردم ایران در طول دهه‌های گذشته شامل موارد ذیل را پذیرفته، خسارات وارده به مردم ایران را جبران نموده و به صورت قابل راستی‌آزمایی اطمینان دهد که از ادامه و تکرار آنها خودداری خواهد نمود:
۵. دولت آمریکا باید سیاست‌های تجاوزکارانه تجاوز مستمر اقتصادی خود در چهار دهه گذشته علیه مردم ایران را متوقف نموده، تحریم‌های ظالمانه و گسترده مستقیم و فرامرزی علیه ایران را باطل کرده و صدها لایحه و فرمان اجرایی جهت مانع‌تراشی در مسیر طبیعی توسعه در ایران را که نقض صریح و آشکار حقوق بین‌الملل و معاهدات لازم الاجرا است و از سوی همگان محکوم گردیده است، فورا متوقف نموده و خسارات عظیم وارده بر ملت و اقتصاد ایران را جبران نماید.
۶. دولت آمریکا باید فوراً بدعهدی‌ها و نقض صریح برجام را که صدها میلیارد دلار خسارت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از جلوگیری از تجارت با ایران و سرمایه‌گذاری در ایران وارد کرده است، متوقف نموده، خسارات مردم ایران را جبران نماید.
۷. دولت آمریکا باید همه شهروندان ایرانی و غیرایرانی را که به دلیل اتهامات جعلی و ساختگی نقض تحریم‌های ایران در آمریکا در زندان به سر می‌برند و یا با فشارهای غیرقانونی دولت آمریکا توسط سایر دولت‌ها برای استرداد به آمریکا دستگیر شده و تحت سخت‌ترین شرایط در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برند، فوراً آزاد نموده، خسارت‌های وارده به آنها -شامل بانوی باردار، افراد سال‌خورده و بیمار که حتی برخی از آنها در زندان جانشان را از دست داده‌اند- و خانواده‌هایشان را جبران نماید.
۸. دولت آمریکا باید عواقب لشکرکشی تجاوزکارانه و مداخله‌جویانه به منطقه از جمله عراق، افغانستان و نیز خلیج فارس را پذیرفته، نیروهای خود را از منطقه خارج نموده و به مداخله در امور منطقه خاتمه دهد.
۹. دولت آمریکا باید به سیاست‌ها و اقداماتی که به ایجاد گروه تروریستی و ضدانسانی داعش و سایر گروه‌های افراطی منجر شد، پایان داده و متحدین منطقه‌ای خود را وادار نماید که حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و سیاسی از گروه‌های افراطی در منطقه و جهان را به صورت قابل راستی‌آزمایی
متوقف کنند.
۱۰. دولت آمریکا باید از تامین سلاح برای طرف متجاوز در یمن و مشارکت در حملات مکرر به مردم مظلوم یمن و قتل و کشتار هزاران نفر و تخریب کشور دست بردارد و متحدان خود را وادار به پایان تجاوز علیه مردم یمن و جبران خسارات وارده نماید.
۱۱. دولت آمریکا باید با احترام به حقوق و قوانین بین‌المللی، حمایت بی‌حد و مرز خود از رژیم صهیونیستی را متوقف نموده، سیاست آپارتاید و نقض مداوم حقوق بشر توسط آن رژیم را محکوم نموده و از حقوق مردم فلسطین به ویژه حق تعیین سرنوشت و ایجاد دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف عملاً حمایت نماید.
۱۲. دولت آمریکا باید فروش سالیانه صدها میلیارد دلار سلاح‌های مرگبار – و نه زیبا – به مناطق بحرانی جهان و به ویژه منطقه غرب آسیا را متوقف ساخته و به جای این که مناطق بحرانی را به انبار باروت تبدیل کند، اجازه دهد این مبالغ هنگفت برای توسعه کشورها و فقرزدایی جهانی به کار رود. تنها کسری از هزینه‌های خرید سلاح مشتریان آمریکا می‌تواند به رفع گرسنگی و فقر مطلق، تامین آب آشامیدنی سالم، مبارزه با بیماری و... در تمام جهان بیانجامد.
۱۳. دولت آمریکا باید از مخالفت با خواست پنج دهه جامعه بین‌المللی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه دست برداشته، رژیم اشغالگر و متجاوز صهیونیستی را وادار به خلع سلاح اتمی کرده و بزرگ‌ترین خطر واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی یعنی قرار داشتن مخرب‌ترین سلاح‌ها در اختیار متجاوزترین و جنگ‌افروزترین رژیم در تاریخ معاصر را خاتمه دهد.
۱۴. دولت آمریکا باید تکیه بیشتر بر سلاح‌های هسته‌ای و دکترین تهدید به استفاده از این سلاح‌های غیرانسانی در برابر خطرات غیرهسته‌ای را که نقض صریح تعهدات آن کشور طبق ماده ۶ معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری، بیانیه اجلاس بازنگری و تمدید معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سال ۱۳۷۴ و قطعنامه شماره ۹۸۴ شورای امنیت است، متوقف نموده و به وظیفه اخلاقی، قانونی و امنیتی خود برای خلع سلاح کامل هسته‌ای که خواسته اکثریت قریب به اتفاق اعضای ملل متحد و حتی وزرای خارجه سابق خود آمریکا و یقینا تمامی آحاد مردمان کره زمین است عمل نموده و به عنوان تنها کشوری که ننگ استفاده از سلاح هسته‌ای را در تاریخ به نام خود ثبت نموده است، بشریت را از کابوس شوم هولوکاست جهانی هسته‌ای و امنیت موهومی که بر اساس نابودی قطعی متقابل بنا شده رها کند.
۱۵. دولت آمریکا باید به تمامی طرف‌های قراردادی خود و به جامعه بین‌المللی تعهد دهد که اصل وفای به عهد را که مهم‌ترین قاعده حقوق بین‌الملل و بنیان روابط متمدنانه بشری است، رعایت نموده و دکترین خطرناک استفاده ابزاری از حقوق بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی تنها به عنوان «یکی از ابزارها در جعبه ابزار ایالات متحده» را به صورت رسمی و مهم‌تر از آن در عمل خاتمه دهد.
گفتنی است، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش در جریان سخنرانی خود در بنیاد هریتج در واشنگتن ۱۲ شرط دولت آمریکا برای دستیابی به توافق جدید با ایران با عنوان «پس از توافق؛ راهبرد جدید برابر ایران»را مطرح کرد و از وضع «قوی ترین تحریم های تاریخ» علیه ایران سخن گفت.
این شروط عبارتند از:
ایران تمام جنبه های نظامی فعالیت های هسته ای پیشین خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کند.
ایران به غنی سازی اورانیوم خاتمه دهد و فراوری پلوتونیم انجام ندهد. این شرط شامل تعطیلی راکتورهای آب سنگین ایران می شود.
ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به کلیه تاسیسات اتمی خود در سراسر کشور را بدهد.
ایران برنامه تولید موشک های بالستیک خود را رها کند و از تولید سامانه های موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای خودداری کند.
ایران تمام شهروندان آمریکایی و اتباع متحدان آمریکا را آزاد کند.
ایران از «گروههای تروریستی» در خاورمیانه از جمله حزب الله لبنان، گروههای فلسطیمی حماس و جهاد اسلامی حمایت نکند.
ایران به استقلال عراق احترام بگذارد و اجازه دهد گروههای شبه نظامی شیعه خلع سلاح و منحل شوند.
ایران از حمایت از شورشین حوثی در یمن خودداری کند و اجازه دهد بحران در یمن با راهکاری سیاسی و صلح آمیز خاتمه یابد.
ایران تمامی نیروهای تحت فرمان خود را از سوریه خارج کند.
ایران به حمایت خود از طالبان و دیگر «گروههای تروریستی» در افغانستان خاتمه دهد. ایران همچنین دیگر به رهبران گروه القاعده پناه ندهد.
سپاه پاسداران ایران باید به حمایت از «گروههای تروریستی» و «شبه نظامیان هم پیمان» سپاه پاسداران خاتمه دهد.
ایران باید به رفتار تهدیدآمیز خود علیه همسایگانش که بسیاری از آنها متحدان آمریکا هستند خاتمه دهد. این شرط شامل تهدید ایران به تخریب اسرائیل و پرتاب موشک به سوی عربستان سعودی و امارات عربی متحده می شود. این شرط همچنین شامل تهدید کشتیرانی بین المللی و حملات سایبری مخرب می شود.
به گفته وزیر خارجه آمریکا هر چند فهرست این شروط طولانی است اما شامل درخواست های «بنیادی» آمریکا از ایران می شود.