فوتبال برای بازنده‌هایی که خوب نیستند به وجود نیامده است

باخت مقابل اسپانیا هرچند سخت بود اما کمتر هوادار و خبرنگاری پیش از جام‌جهانی تصور می‌کرد ایران با نتیجه یک بر صفر و روی یک گل تصادفی مقابل اسپانیا بازنده شود. ملی‌پوشان کشورمان در این دیدار دفاع خارق‌العاده‌ای کردند و با بسته نگه‌داشتن روزنه‌های خط دفاعی، اجازه بازی‌سازی را از شاگردان فرناندو هیرو گرفتند. شاید اگر یک اشتباه از سوی سعید عزت اللهی، رامین رضاییان و وحید امیری همراه نمی‌شد، ایران هرگز گلی دریافت نمی‌کرد اما به هر ترتیب این اتفاق افتاد تا تکلیف تیم‌های صعود کننده از گروه B رقابت‌های جام‌جهانی به روز آخر موکول شود. بازیکنان ایران در طول این بازی چند موقعیت استثنایی را به دست آوردند؛ مهدی طارمی سانتر زیبای وحید امیری را به گل تبدیل نکرد، شوت کریم انصاری فرد با فاصله‌ای چند سانتیمتری از کنار دروازه بیرون رفت و سردار آزمون نیز چند موقعیت نصفه و نیمه داشت که نتوانست به گل تبدیل کند. به هر ترتیب ایران در مقابل اسپانیا باخت اما پس از این شکست و همزمان با بازیکنان که روی زمین نشسته بودند و توان بلند شدن نداشتند، مردم کشورمان به خیابان‌ها آمدند و همچون ساعات پس از شکست مقابل آرژانتین به جشن و پایکوبی پرداختند. همین موضوع نشان می‌داد ملی‌پوشان فوتبال ایران در جام جهانی عملکرد خوبی داشتند و مردم از آن‌ها راضی هستند. در سوی دیگر هواداران اسپانیا از پیروزی تیم‌شان مقابل ایران شادمان نبودند؛ شاید آن‌ها تیم‌ملی ایران را حریف دست و پا بسته‌ای تصور می‌کردند. بازیکنان ایران و کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی پس از بازی به میان خبرنگاران آمدند هرچند که بازیکنان از عملکرد هم‌تیمی‌های خود راضی بودند اما پیرمرد پرتغالی چندان راضی به نظر نمی‌رسید. او در گفت و گو با «قانون» درباره شرایط بازی گفت: «ما استحقاق این شکست را نداشتیم. ما به روسیه نیامدیم که تفریح کنیم و می‌خواهیم حضوری جدی داشته باشیم. اعتقاد دارم می‌توانستیم بهتر باشیم اما بازی تمام شده است». او در پاسخ به این سوال که این دومین‌باری است که مردم پس از شکست به خیابان‌های ایران آمده و از بازی شاگردان او تقدیر می‌کنند، بیان کرد: «فکر می کنم بازیکنان من مستحق این احترام هستند و ثابت کردند که استحقاق یک فرصت بهتررا برای آماده‌تر بودن دارند. الان زمان این است که از افرادی که به آماده سازی بازیکنان من لطمه زدند سوال بپرسید که چرا جلوی آماده تر بودن بازیکنانم را گرفتند. بازیکنان من نشان دادند می تواند بهتر و بهتر شوند، من به آن‌ها افتخار می‌کنم و این نشان می‌دهد آن‌ها ارزش خود را حفظ کرده‌اند». او در ادامه گفت: «فکر می‌کنم علت خوشحالی هواداران این است که آن‌ها از تلاش بازیکنان لذت بردند زیرا آن‌ها در زمین صادق بودند و از خود وجاهت و تعهد نشان دادند ولی من جشن نمی‌گیرم زیرا من بازنده زیبایی نیستم. به طور کلی من بازنده خوبی نیستم و این را باید بگویم که فوتبال برای بازنده‌هایی که خوب نیستند به وجود نیامده است. واقعیت را بگویم؟ از درون می‌سوزم. من به دنیا نیامده‌ام که یک آدم خوب باشم».
گفت و گوی خبرنگار اعزامی «قانون» با هواداران اسپانیایی درباره عملکرد شاگردان کی روش
ماتادورها باورمان کردند
چند ساعت از شکست ایران مقابل اسپانیا گذشته اما هواداران تیم ملی فوتبال کشورمان همچنان در خیابان های کازان به جشن و پایکوبی مشغول هستند. آن‌ها بازی شاگردان کی‌روش را پسندیده‌اند و چه حسی بهتر از اینکه هواداران‌تان بعد از شکست از شما راضی باشند؟ کارلوس‌کی‌روش در برابر آرژانتین و اسپانیا شکست خورد اما نشان داد می‌شود بازنده سربلندی بود.


هواداران اسپانیایی در گوشه دیگری از خیابان‌های کازان در حال قدم زدن هستند و همین اتفاق باعث شد چند دقیقه‌ای با آن‌ها همکلام شوم. آدان، هوادار 32 ساله‌ای که در شهر ساراگوسا ساکن است، درباره بازی شاگردان کی‌روش به «قانون» می‌گوید: «اگر می خواهید به شما بگویم که ما ایران را دست کم گرفته بودیم، این‌گونه نیست. اینجا جام‌جهانی است و همه تیم‌ها بعد از پشت سر گذاشتن مسابقات انتخابی وارد این رقابت‌ها شده‌اند بنابراین هیچ دیداری ساده نیست.
ما می‌دانستیم دیدار دشواری را پیش رو داشتیم اما نمی‌دانستیم شما به این اندازه خوب هستید. اسپانیا در این بازی زمینگیر شده بود، به تیم‌تان افتخار کنید». آبران، هوادار دیگری است که در شهر مادرید سکونت دارد. از او می پرسم به نظرت این تیم می تواند در برابر پرتغال نتیجه مناسبی را کسب و حتی یاران رونالدو را با شکست مواجه کند؟ او جواب داد: «به نظر من پرتغال فقط یک بازیکن دارد و او کسی نیست جز کریس! اگر روی فرم باشد، پرتغال روی فرم است و در غیر این صورت آن ها حرفی برای گفتن ندارند».
به او گفتم اما به نظر می‌رسد کریس رونالدو در جام جهانی در اوج دوران آمادگی قرار دارد زیرا چهار گل به ثمر رسانده است.
آبران پاسخ داد: «من این‌گونه فکر نمی‌کنم. فینال لیگ قهرمانان را به یاد دارید؟ چه کسی توانست نتیجه بازی را تغییر دهد؟ رونالدو در زمین بود اما گرت بیل گل‌ها را به ثمر رساند. رونالدو در آن مسابقات نیز در اوج دوران آمادگی بود اما در فینال چه کرد؟ هیچ». نادیا، دختر 27 ساله ای در شهر بارسلون است؛ او درباره شانس پیروزی شاگردان کی روش برابر پرتغال به «قانون» گفت: «شما خبرنگار هستید و برای حمایت از تیم‌ملی کشورتان به روسیه آمده‌اید. چرا امیدوار نیستید؟ اینجا جام جهانی است نه یک مسابقات محلی، تیمی که در برابر اسپانیا بازی کرد اگر بتواند کریس رونالدو را مهار کند، بدون شک برنده بازی خواهد بود».