جنگ نفتي جديد عليه ايران

براي ايران افزايش توليد نفت اوپك خبر خوبي نيست. درست برعكس اجلاس قبل كه برجام پابرجا بود و در آن اجلاس اوپك و غير اوپك توافق كردند كه توليد را كاهش دهند. ايران مستثنا شد به اين خاطركه توافق برجام صورت گرفته بود و ايران هر چه قدر كه بخواهد مي‌تواند توليد كند تا آن را به سطح توليد قبل از تحريم‌ها برساند. اين‌بار آن‌هايي كه در داخل ايران چوب لاي چرخ برجام گذاشتند مي‌توانند به خودشان تبريك گفته و بگويند ما موفق شديم و بدون آنكه بدانند به عنوان دوست نادان با دشمن دانا همراه شدند و پيچ‌هاي برجام را شُل كردند.
هنوز سرانجام آن نامعلوم است و اين دستوري كه آمريكا به عربستان سعودي داد در چارچوب سياست ديپلماسي انرژي جديد آمريكا در تاريخ 29 ژوئن 2017 اعلام شد. در اين ميان آمريكا نشان داد كه مي‌خواهد بر بازار جهاني انرژي مسلط باشد. حالا با صادرات نفت آمريكا و ذخاير نفتي عربستان خودش نقش ايجاد موازنه در بازارهاي جهاني نفت و گاز را ايفا مي‌كند چون وارد مرحله درگيري اقتصادي شده با متحدان خود و كساني كه در شوراي امنيت حق وتو دارند. تا در آستانه انتخابات آمريكا با اين اتفاق قيمت بنزين را در آمريكا پايين بياورد و پيروز شود. از سوي ديگر چين را خوشحال مي‌كند كه قيمت نفت پايين مي‌آيد و در ارتباط با تحريم ايران با من همكاري كن. همچنين روسيه را هم خشنود مي‌كند كه اگر متضرر مي‌شود نگران نباشد همانطور كه عربستان ضرر و زيان مرا جبران مي‌كند، ضرر و زيان شما را هم جبران خواهد كرد. اكنون حتي زمينه‌سازي ديدار پوتين و ترامپ نيز در وين در حال انجام است. اين‌ها نشان مي‌دهد كه يك توطئه يا جنگ نفتي جديد عليه ايران طراحي مي‌شود.
متاسفانه ايران به طور مرتب در يك مسير سياستي حركت مي‌كند كه قرار نيست به مردم بگويد كه ما داريم در يك شرايط ويژه قرار مي‌گيريم. از جمله رسانه‌هاي رسمي به مردم نويد مي‌دهند كه هيچ اتفاقي نمي‌افتد و اين اشتباه است. نكته‌اي كه در خصوص توافق‌هاي اوپك وجود دارد اين است كه توافق‌هاي اوپك هيچ وقت پايدار نبوده است. اگر مي‌گويند يك ميليون بشكه را كاهش مي‌دهيم ظاهر قضيه است، هميشه پشت پرده تمام اعضاي اوپك اقدام متفاوتي را انجام دادند. با اين اجلاس اوپك ثابت شد كه اوپك اكنون يك سازمان سياسي شده و سازماني نيست كه ايران روي آن حساب زيادي باز كند و به نظر مي رسد كه ايران بايد به آرامي روي اوپك تجديد نظر كند تاثير آن مستقيم روي ايران است.
در اين تحريم‌هاي جديد كشورهاي مانند ژاپن و بقيه آن مقدار نفتي راكه قبلا از ايران خريد مي‌كردند، كاهش مي‌دهند. بايد سناريوهاي مختلف را در نظر داشته باشيم. از سوي ديگر با افزايش توليد اوپك قيمت نفت نيز كاهش پيدا خواهد كرد. تنها به يك نوع مي‌توانيم با اين وضعيت مقاومت كنيم، آن هم اقتصاد تاب آور و مقاومتي است.