ادامه بازي فريز نفتي

روز گذشته روز مهمي براي نفت ايران و طلاي سياه جهان بود؛ اوپک در بحبوحه تشدید تنش‌های سیاسی میان برخی از اعضای خود تلاش كرد در خصوص سیاست تولید نفت به توافق برسد. يكي از حاشيه‌هاي نشست ديروز اوپك، تاخير آن بود كه به دليل مذاكرات مستقيم وزیران نفت ایران و عربستان صورت گرفت. آن‌ها پیش از آغا ز نشست اعضای اوپک در وین، به گفت‌وگو نشستند. يكي ديگر از حاشيه‌هاي نشست ديروز اين بود كه وزیر نفت ایران به طور ناگهانی اين نشست را ترک كرد و گفت که مذاکرات به خوبی پیش نمی‌رود و نسبت به اینکه اوپک به توافقی برسد، تردید دارد. داستان از اين قرار بود؛ پنج‌شنبه شب عربستان سعودی و روسیه پیشنهاد کرده بودند که تولید اوپک و دیگر شرکای این سازمان، یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد اما بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران که گفته بود ایران آماده یک توافق در این زمینه است، جلسه فنی وزرای اوپک را ترک کرد و گفت که با این پیشنهاد موافق نیست. با اين حال علاوه برایران، ونزوئلا و عراق نيز كشورهايي هستند كه با پیشنهاد افزايش توليد اوپك مخالفند. زنگنه نيز گفت: ایران افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید اوپک را نمی پذیرد. ما در پی حفظ سطح کنونی تولید هستیم. صادرات نفت ایران در مه ٢.٨ میلیون بشکه بوده است و تحت فشار کنونی تلاش می‌کنیم که سطح تولید و صادرات خود را حفظ کنیم. اين در حالي بود كه پس از اتمام يا حتي پيش از اتمام اين نشست احتمال افزايش توليد توسط بسياري از كارشناسان مطرح مي‌شد.
نتيجه توافق
اما با تمام اين اتفاقات وزرای شرکت کننده در یکصد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک به بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک که بر اساس آن تا پایان سال ۲۰۱۸ روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کم می‌شد، پایبند ماندند. این توافق به‌اين معناست که میزان پایبندی کشورها به کاهش تولید نفت که در مقاطعی از ۱۰۰درصد تجاوز کرده بود، به 100 درصد می‌رسد. به‌اين ترتیب حدود یک میلیون بشکه می تواند به بازار نفت اضافه شود و این توافق می تواند به صورت عملی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه وارد بازار کند. این در حالی است که میزان افزایش تولید نفت خام اسمی بوده و واقعی نخواهد بود؛‌ چراکه بسیاری از اعضای اوپک که پیشتر تولید خود را کاهش دادند،به راحتی نمی‌توانند بار دیگر آن را افزایش دهند.
انتقاد نماينده مجلس از روسيه


در همين حال بهروز نعمتی که به همراه وزیر نفت در اجلاس اوپک شرکت کرده بود، پس از چند روز مذاکرات فشرده و با اشاره به لبخند تیم مذاکره‌کننده با حفظ سهمیه در توييتر خود به صراحت عدم حمايت روسيه از ايران در برهه‌هاي حساس را مطرح كرد و نوشت: مذاكرات به سختي پيش مي‌رود ، متاسفانه روس‌ها مثل هميشه در زمان‌هاي حساس جا خالي دادند. او به شدت از روسيه انتقاد كرد و گفت كه آن‌ها هميشه به ما ركب جدي زدند. وي همچنين به ونزوئلا براي حمايت از ايران نيز اشاره كرد.
تثبيت پایبندی 100درصدی به توافق همکاری اوپک و غیراوپک
1-توافق همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش در مجموع روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه‌ای (یک میلیون و 200هزار بشکه اوپک و 600 هزار بشکه کشورهای غیرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود. اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست نوامبر 2016 (10آذرماه 95) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند که این توافق در نشست 173، تا پایان نوامبر 2018 تمدید شد. 2-اعضای اوپک و غیر اوپک در ماه‌های گذشته یک میلیون بیشتر از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند و این بدان معناست که به‌جای یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز، دو میلیون و 800 هزار بشکه کاهش عرضه صورت گرفته است، به گونه‌ای که اکنون میزان تعهد و پایبندی آن‌ها حدود 150 درصد است.3-بنابر تصمیم نشست 174 اعضای اوپک، آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته (به غیر از نیجریه، لیبی و ایران) و بیش از میزان تعهد خود کاهش تولید داده‌اند، براساس سهم تعیین شده خود تولید خواهند کرد؛ به گونه‌ای که در این شرایط میزان پایبندی مجموع اعضای اوپک کاهش می‌یابد و به رقم 100 درصد می‌رسد.4-در صورت عملی شدن این تصمیم، در عمل روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر وارد بازارهای جهانی خواهد شد که این به معنای افزایش تولید نیست و تنها به منزله پایبندی 100 درصدی به توافق همکاری اوپک و غیراوپک است، در همین حال ممکن است امکان روانه شدن همه این یک میلیون بشکه به بازار وجود نداشته باشد و میزان کمتری وارد بازار شود. 5- اگر یکی از اعضای حاضر در این توافق کاهش تولید قابل توجهی داشته باشد، برای جبران این کاهش تولید با آن کشور مذاکره و در صورت توافق طرف‌ها، جبران این کاستی انجام می‌شود.
فشار ترامپ به اوپك
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی به سی ان بی سی گفت كه خوش بین است که اوپک می‌تواند هفته جاری درباره سیاست تولید خود به توافق برسد و یک روحیه همکاری میان اعضای این گروه که اکثرا از کشورهای خاورمیانه هستند، وجود دارد. کشورهای مصرف کننده به زودی در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ متقاضی نفت بیشتری می‌شوند؛ بنابراین اوپک باید درباره چگونگی افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز و بازگرداندن پایبندی به پیمان نفتی به سطح عادی گفت و گو کند. دیدار اوپک در شرایطی برگزار می‌شود که رییس جمهور آمریکا، اوپک را تحت فشار فزاینده‌ای قرار داده و این گروه را عامل بالا رفتن اخیر قیمت‌های نفت قلمداد کرده است. با این حال اعضای اوپک اظهار کرده‌اند که این گروه یک سازمان سیاسی نیست. سهیل المزروعی، وزیر انرژی و صنعت امارات متحده عربی و رییس اوپک، این دیدگاه را تکرار کرد و گفت: اوپک یک سازمان سیاسی نیست و یک سازمان تجاری است و پیش از این نیز گفته بودم که ما این سازمان را سیاسی نخواهیم کرد. ما مثل همیشه پیشرفت خوبی داشته‌ایم و همه از اینکه با کشورهای غیراوپک هستیم، راضی هستند.
بازارهاي جديد براي نفت ايران
زنگنه در بخشي از اظهارات روز گذشته خود به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران پرداخت و هشدار داد که چنانچه این مساله منجر به کاهش تولید نفت ایران شود، به نفع مصرف کنندگان نخواهد بود. وي ادامه داد:به نظر من بازار نفت باید بر اساس عرضه و تقاضا عمل کند و اعمال تنش‌های سیاسی به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود. آمریکا از هم اکنون فشارهای خود را آغاز کرده و تحریم‌ها را به اجرا گذاشته است. این امر سبب شده تا برخی مصرف کنندگان از ایران فاصله بگیرند اما تلاش می کنیم تا به تولید خود ادامه بدهیم. تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک جانبه است و مورد حمایت جامعه جهانی نیست.وي ابراز امیدواری کرد که ایران راه هایی را برای فروش نفت خود پیدا خواهد کرد و گفت كه بازارهای جدیدی برای نفت ایران موجود است اما از توضیح بیشتر در باره آن امتناع کرد. وي افزود: ارائه اطلاعات بیشتر در این باره سبب مانع تراشی خواهد شد. اوپک یک نهاد مستقل است و ما از ترامپ دستور نمی‌گیریم که آن را اجرا کنیم. او باید این مساله را درک کند. در همين حال وزیر انرژی عربستان نيز گفت: عربستان مشکل ظرفیت تولید ندارد و آماده است تا هرگونه کاهشی را در بازارهای نفتی جبران کند.
چشم انداز نااميد كننده حضور توتال در ايران
در خصوص توافق اوپك، پاتریک پویانه، مدیر ارشد اجرایی توتال، غول نفتی فرانسه که به دنبال اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، هنوز برای همیشه از ایران خارج نشده است، در مصاحبه با سی ان بی سی، چشم‌انداز ناامیدکننده‌ای برای شرکتش در ایران ترسیم کرد. توتال پس از توافق 2015 توسعه بخشی از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان را به دست گرفت اما با خروج واشنگتن از برجام، این شرکت اکنون در حال خروج از این پروژه و ایران است، مگر اینکه دولت آمریکا یک معافیت تحریمی برای این کشور در نظر بگیرد که این معافیت، توتال را از تحریم‌های ثانویه مورد استفاده آمریکا برای تنبیه شرکت‌های همکاری کننده با ایران، حفاظت می‌کند. پاتریک پویانه، ريیس توتال در سمینار اوپک در وین گفت: «یک شرکت بین‌المللی مانند توتال وجود ندارد که بتواند در هر کشوری با وجود تحریم‌های ثانویه کار کند. ما این حق را نداریم. این واقعیت جهان است. ممکن است موضعش با (موضع) رهبران اروپایی سازگار نباشد. اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا با تصویب قوانینی با هدف حمایت از شرکت‌های این اتحادیه که مبادلات تجاری با ایران دارند، توافق هسته‌ای را نجات دهد. واقعیت این است که سرمایه جهان اکنون در دست آمریکاست.آیا درست است در این جهان آمریکا (از این سرمایه) برای اعمال برخی قوانین برای دیگر کشورها استفاده ‌کند؟ این یک بحث است. آمریکا می‌تواند تصمیم بگیرد که من نتوانم به هیچ تامین مالی آمریکا دسترسی داشته باشم.اجازه بدهید واضح بگویم، اداره یک شرکت بین المللی نظیر توتال بدون دسترسی به تامین مالی آمریکا یا سهامداری آمریکا، غیرممکن است».