15 شرط وزير خارجه ايران براي امريكا: دوئل ديپلماتيك ظريف- پمپئو

گروه ديپلماسي
 جلسات رايزني دو‌جانبه وزراي خارجه ايران و ايالات متحده در دوره باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين امريكا جاي خود را به دوئل‌هاي ديپلماتيك محمدجواد ظريف و مايك پمپئو در دولت دونالد ترامپ داده است. مايك پمپئو كه از قريب به دو ماه پيش جاي ركس تيلرسون را در وزارت خارجه ايالات متحده گرفته از همان نخستين روزهاي حضور در قدرت تنش آفريني با تهران را آغاز كرد و نخستين سخنراني رسمي خود در جامه جديد را نيز به تبيين سياست جديد ايالات متحده در قبال تهران كه سرتاسر تندي و تداوم خصومت‌ورزي بود، اختصاص داد. با خروج ركس تيلرسون از وزارت خارجه عملا فضا براي خروج بدون مقاومت دونالد ترامپ از برجام نيز فراهم شد و البته مايك پمپئو پس از اين خروج از تمايل دوباره امريكا براي مذاكره مجدد با تهران و عادي‌سازي رابطه ميان ايران و امريكا سخن گفت. رابطه ميان ايران و امريكا كه به بهانه برجام از رابطه صفر ديپلماتيك خارج شده بود اكنون دوباره به روزهاي قديمي بازگشته و دو طرف اظهارنظرهاي خصمانه‌اي را عليه هم مطرح مي‌كنند. پس از گذشت قريب به يك ماه از 12 شرطي كه مايك پمپئو براي ايران گذاشت، محمدجواد ظريف در نوشتاري طولاني با بيان سابقه تاريخي خصومت‌ورزي امريكا با ايران و دلايل بي‌اعتمادي تهران به واشنگتن، 15 شرط براي دولت ترامپ تعيين كرد و نوشت كه چنانچه دولت ايالات متحده اين شجاعت را داشته باشد كه به خاطر امنيت و رفاه مردم خود و ساير ملل جهان اين سياست‌ها را به صورت رسمي و در عمل كنار بگذارد، انزواي بين‌المللي امريكا خاتمه يافته، تصوير جديدي از امريكا در ايران و جهان شكل گرفته و شرايط براي حركت مشترك به سوي امنيت، آرامش و توسعه فراگير و پايدار مهيا مي‌شود. كمتر از 24 ساعت پس از انتشار نوشتار وزير خارجه ايران، مايك پمپئو همتاي امريكايي وي در حساب توييتري خود دوباره اتهام‌هاي بي‌پايه و اساس را عليه ايران مطرح كرد و از بازداشت و حبس هزاران نفر در ايران و فساد در تشكيلات حكومتي ايران سخن گفت.
وزير امور خارجه امريكا با انتشار دو توييت در حساب شخصي كه يكي از آنها به همراه عكس قاسم سليماني، فرمانده نيروي قدس بود و ديگري به همراه تصويري از رهبري ايران ادعا كرد كه هزاران تن از معترضان، زنان مخالف حجاب، درويشان و مدافعان محيط زيست و فعالان حقوق اقليت‌ها در زندان‌هاي ايران هستند. وي همچنين در ادعايي گستاخانه فساد و سياست حكومت جمهوري اسلامي ايران را عامل فقر خانواده‌هاي ايراني قلمداد كرده است. وي در يكي از اين مطالب به انتقادهاي هميشگي امريكا از رابطه ميان ايران با حزب‌الله لبنان و حماس پرداخته و ادعا كرده كه حكومت در ايران ثروت خود را صرف جنگ‌هاي نيابتي كرده و اين در حالي است كه خانواده‌هاي ايراني در حال دست‌و‌پنجه نرم كردن با فقر هستند!
وزير امور خارجه امريكا در پيام ديگري ادعا كرده است: «٥٠٠٠ ايراني در جريان اعتراضات ماه ژانويه [دي‌ماه] بازداشت شدند. ٣٠ زن به خاطر اعتراض به حجاب در زندان هستند. ٤٠٠ تن اهوازي، صدها درويش صوفي، چندين تن از حاميان محيط زيست، ٣٠ كشاورز اصفهاني- همه اينها توسط رژيم ايران زنداني شده‌اند. مردم ايران مستحق احترام به حقوق بشر خود هستند.»


سخنگوي وزارت خارجه امريكا در پاسخ به سوالي درباره توييت‌هاي ضدايراني مايك پمپئو تنها به گفتن اين جمله بسنده كرد كه وزير خارجه در اين توييت‌ها به نااميدي و حس سرخوردگي اشاره كرده كه ايراني‌ها با آن دست‌و‌پنجه نرم مي‌كنند! سي‌ان‌ان در گزارشي درباره پاسخ محمدجواد ظريف به شروط همتاي امريكايي‌اش نوشت كه دو وزير خارجه از زمان حضور پمپئو در وزارت امور خارجه امريكا با هم ديداري نداشته‌اند.
الجزيره نيز در واكنش به نوشتار محمدجواد ظريف بخش‌هاي پاياني اين نوشتار را پررنگ‌تر منعكس كرده و نوشته كه وزير خارجه ايران در نامه‌اي كه تمركز آن طرح مطالبه‌هاي تهران از واشنگتن بود مجددا خواهان گفت‌وگوهاي منطقه‌اي ميان ايران و همسايگانش شد. نويسنده اين مطلب براي الجزيره چندان وارد جزييات درخواست‌هاي ظريف از امريكا نشده اما مساله درخواست وزير خارجه ايران از امريكا براي پايان دادن به دخالت در امور داخلي ايران و همچنين مشاركت در كشتار يمني‌ها را پوشش داده است. درخواست ظريف براي خلع سلاح هسته‌اي اسراييل و وادار كردن اسراييل به پايان دادن به نقض حقوق بشر در كرانه باختري و نوار غزه نيز در اين مطلب الجزيره پوشش داده شده است.
الجزيره در بخش‌هاي ديگري از اين گزارش نوشته كه با وجود طرح درخواست‌هايي براي مذاكره مستقيم تهران و واشنگتن، وزير خارجه ايران به مشكلات مذاكره با دولت جديد امريكا اشاره كرده و اين دولت را غيرقابل اعتماد خوانده است.