گلایه‌ها و دغدغه‌های اصلاح‌طلبان

عرصه اصلاح‌طلبی در ایران، پر از رازورمز و گاه سر به مهر است و جز در مقام صبر و شکیبایی نمی‌توان به پیشبرد آن مدد رساند. بیداری عمومی از جمله ثمرات سیاست توسعه فرهنگی و سیاسی اصلاح‌طلبان در کشور است و هیچ چیز نمی‌تواند برای تقویت نظام‌های حکومتی جانشین بیداری عمومی شود.به منظور تحکیم پایه‌های اصلاحات براساس موازین قانونی و در چارچوب قانون اساسی، ضروری است بزرگان اصلاحات با وقوف به مسئولیت‌های خطیر خود، در این مرحله از تاریخ انقلاب اسلامی با همه توش و توان خود تلاش کنند تا ضمن وفاداری به آرمان‌های بلند امام راحل و بهره‌برداری از رهنمودهای رهبری و بزرگان اصلاحات  با تعریف دقیق اصلاحات و بروزرسانی آن و رعایت اولویت‌ها و تعیین منزلت و حدود مفاهیمی مانند عدالت اجتماعی و اقتصادی و آزادی در چارچوب قانون اساسی، وظیفه خود را در ایجاد یک حرکت متین و هماهنگ به سوی مقاصد موردنظر از اصلاحات با همکاری دولت منتخب مردم ایفا کنند.
هرکس برای پیشرفت و آبادانی کشور و تعالی ایرانیان، دلسوزانه به تغییر و بهبود وضع موجود می‌اندیشد، اصلاح‌طلب است. اصلاح‌طلب بیش از هرچیز قانون مدار است. یکی از اهداف دشمنان ملک و ملت، ایجاد حالت یأس در مردم است تا نسبت به امکان ادامه راه عزت آفرین اصلاحات در کشور تردید کنند ولی قطعاً با یاری خدا و حمایت همه جانبه مردم، این تلاش‌ها ره به جایی نخواهد برد. مردم به صداقت، سلامت و توانایی بزرگان اصلاحات باور دارند. مردم حق طلب ایران همواره در اوج نیازها و فشارهای اجتماعی و اقتصادی، عزت نفس را فرو نمی‌گذارند و اندیشه اصلاح‌طلبی و تحول خواهی خود را بازیچه نیازهایشان نمی‌کنند. خواست اکثریت مردم از اصلاح‌طلبان، تحقق کامل آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی و کمک به توسعه اقتصادی کشور است. مردم فهیم ایران، بارها با انتخاب مسیر اصلاحات و گام برداشتن در راه تحقق اهداف آن به جهانیان نشان داده است که از توانایی و درک لازم و کافی برای تشخیص مصالح خود بهره مند است و نیازی به رأی و نظر بیگانگان ندارد.
ملت شریف ایران با وجود همه تنگناها و دشواری‌ها چون به مردم سالاری دینی برای اعتلای ایران و اسلام باور یافته‌اند، همواره با عزمی متوکلانه اصلاح‌طلبان را برمی‌گزیند. در عصر شتاب تاریخ، زمانی که چشم‌های حکمرانان و صاحبان قدرت به واقعیت‌ها بسته می‌گردد و خود را به ناشنوایی می‌زنند، سقوط آنان نزدیک می‌شود. برخورد حکیمانه و دلسوزانه آقای خاتمی در قرار گرفتن پارلمان اصلاحات در رأس همه امور مهم و راهبردی اصلاح‌طلبان، موجبات امتنان، نزهت خاطر و دلگرمی بیش از پیش جوانان اصلاح‌طلب منتقد را فراهم آورد. 
اصلاح‌طلبان نگرانند، نگران اسلام، نگران ایران، نگران حقوق مردم، نگران انقلاب، نگران خون شهیدان و امروز از حاکمیت می‌خواهند گوش‌هایشان را برای شنیدن صدای نارضایتی‌ها و مطالبات قانونی و مشروع آحاد ملت نبندند.اجازه ندهند نظامی که داعیه‌دار عدالت وحق است به ناحق با رفتار خودسرانه و خشونت‌طلبانه برخی، تداعی‌کننده بی‌عدالتی قلمداد گردد. اصلاح‌طلبان از تمامی مسئولین کشور در همه سطوح و از آحاد ملت شریف ایران درخواست دارند با درک عمیق از موقعیت بسیار حساس و در نظر گرفتن ضرورت‌های آتی در زمینه استفاده از فرصت‌ها برای ساماندهی نارسایی‌های اقتصادی و رفع مشکلات اساسی و برداشتن گام‌های متین و استوار و سریع در مسیر توسعه همه‌جانبه و استقرار اصلاحات، مسئولین را یاری دهند.


شفافیت، تحول‌طلبی و نقد از ویژگی جامعه مورد نظر اصلاح‌طلبان است. جوانان اصلاح‌طلب انتظار دارند پارلمان و بزرگان اصلاحات به احزاب تک نفره و بی اثر مردمی، به اشخاصی که با سوءاستفاده از موقعیت سیاسی نهاد اصلاح‌طلبان را به ستاد انتحاباتی خویشتن تبدیل می‌کنند، به فامیل سالاری و زدوبندهای سرایت شده در جبهه اصلاح‌طلبان و... توجه نکرده و بیش از پیش با تکیه بر مردم و جامعه مدنی، خطراستحاله جریان اصلاحات را جدی بگیرند و اجازه ندهند حقوق مردم و جوانان اصلاح‌طلب در تشکیلات زیرپا گذاشته شود.
شاه کلید حل مشکلات اصلاح‌طلبان، سازمان دوباره به اجتماع آنان دادن است. چرا که مردم به اصلاحاتی که بند نافش در استانها به اشخاص حسود، خودمحور و انحصارگر گره خورده دل نمی‌بندند. اصلاح‌طلبی، ملک مطلق کسی نیست و تخریب و تخطئه هیچ کس را در زمره فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه نمی‌توان شمرد. تحریم ظالمانه ترامپ، بی تردید، مشکلات شدید اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی را بدنبال خواهد داشت و بیکاری، فقر و محرومیت پدیده‌های زشتی هستند که سرتاسر وجود ایران زمین را در برخواهد گرفت.
برای رفع محرومیت ایران اسلامی، عزمی ملی و حرکتی فراگیر نیاز هست که این مهم تحقق نخواهد یافت مگر اینکه گروه‌های مرجع جامعه همچون نهاد تاثیرگذار اصلاح‌طلبان مجدانه اقدامات مقتضی را در جهت جذب مشارکت موثر مردم به عنوان رگ حیاتی استراتژی توسعه به انجام رسانند. مسئولیت سنگین اجتماعی همه اصلاح‌طلبان، تلاش جدی جهت رهایی کشور از بیماری تاریخی توسعه نیافتگی است.