محرم اینجه؛ تنها امید اپوزیسیون ترکیه

انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز در حالی برگزار می‌شود که گمانه‌زمانی‌ها از سوی مردم و موسسات نظرسنجی درباره رییس‌جمهور آینده و چگونگی تقسیم کرسی‌های پارلمانی این کشور به اوج خود
رسیده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها در این انتخابات شش نامزد ریاست‌جمهوری و هشت حزب سیاسی برای تصاحب ۶۰۰ کرسی پارلمانی
به رقابت می‌پردازند.


بسیاری از نظرسنجی‌ها از پیروزی احتمالی رجب طیب اردوغان و «ائتلاف جمهور» (متشکل از حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب ناسیونالیست حرکت ملی) خبر می‌دهند. اردوغان و ائتلافش با وجود آنکه از حمایت کامل نهادهای دولتی و نیز رسانه‌ها برخوردارند، برای پیروزی در این کارزار اما راه آسانی در پیش نخواهند داشت. از این رو برخی نظرسنجی‌ها نیز کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم را بسیار محتمل می‌دانند.
محرم اینجه نامزد حزب اپوزیسیون جمهوریخواه خلق (CHP)، حزبی که قدیمی‌ترین حزب سیاسی در ترکیه به شمار می‌رود، بی‌تردید جدی‌ترین رقیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری است. اینجه در همایش عظیم حامیانش در شهر ازمیر که از دیرباز به عنوان خاستگاه اصلی اپوزیسیون و دژ کمالیست‌ها شناخته شده است، از برنامه‌هایش برای اصلاح نظام سیاسی و اقتصادی ترکیه سخن گفت.
این کاندیدای حزب مخالف در جمع پرشور حامیان حزبش عملکرد ۱۶ ساله حزب اسلامگرای حاکم و شخص اردوغان را به باد انتقاد گرفت و وعده داد در صورت پیروزی خود و ائتلافش در انتخابات، رفع مشکلات اقتصادی نظیر افزایش تورم، کاهش ارزش لیر و افزایش نرخ بیکاری را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
اینجه ۵۴ ساله شاید سابقه بسیار طولانی در زمینه فعالیت سیاسی در راس قدرت نداشته باشد اما خیلی زود توانسته خود را حتی بیشتر از کمال قلیچدار‌اوغلو، رهبر کنونی حزب جمهوریخواه خلق در دل حامیانش جا کند. اینجه تا قبل از اینکه در سال ۲۰۰۲ برای نخستین بار به عنوان نماینده حزبش وارد پارلمان ترکیه شود، به ‌عنوان معلم فیزیک و مدیر در دبیرستان‌های این کشور فعالیت و برای ورود به پارلمان تلاش می‌کرد.
اینجه اگرچه در مقطعی نتوانست به عنوان نماینده(CHP) از استان یالوا به پارلمان راه پیدا کند اما بعد از سال ۲۰۰۲ که توانست وارد پارلمان شود (به عبارتی زمانی که حزب عدالت و توسعه زمام قدرت را در ترکیه در دست گرفت) همواره در صف اول انتقادات از حزب حاکم قرار داشته است.