توقف رشد طلاق، افزایش رشد ازدواج

دانش پور- خبر توقف رشد طلاق در کشور از سال گذشته در رسانه ها مطرح شد و به نظر می رسد این روند همچنان ادامه دارد به نحوی که روز گذشته نیز رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد: رشد فزاینده طلاق متوقف شده و بر اساس آمار رشد ٦ درصدی طلاق به یک درصد رسیده است.
احمد تویسرکانی در نشستی  خبری به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضاییه  اظهار کرد: اکنون یکی از مسائل امیدوارکننده که در گذشته باعث نگرانی بود، روند کاهشی وقایع ازدواج  است که خوشبختانه در دوماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ٦ درصدی واقعه ازدواج را شاهد هستیم. این درحالی است که در گذشته شاهد رشد منفی بودیم. وی بدون آن که آماری در این خصوص ارائه کند، از توقف رشد فزاینده طلاق نیز خبر داد و گفت: بر اساس آمار، رشد 5 تا 6 درصدی طلاق طی دو ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل ، به یک درصد رسیده است. پیگیری های ما در خصوص آمار ازدواج و طلاق طی دو ماه اخیر امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل از طریق سازمان ثبت احوال به نتیجه نرسید و فقط سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت، آمار مربوط به ازدواج و طلاق در سه ماه ابتدایی امسال به زودی اعلام می شود.البته درباره این موضوع چندی قبل مشاور وزیر رفاه اعلام کرد: یکی از دلایل افزایش نسبت طلاق به ازدواج، کاهش ازدواج است.  روزبه کردونی با اشاره به آن که ثبت 174 هزار و 597 طلاق در سال ۹۶ نسبت به 181 هزار و  49 طلاق در سال ۹۵، کاهش 6.3  درصدی را نشان می‌دهد، اظهار کرد: مطالعات کمیته رصد مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور صورت گرفته است نشان می‌دهد، برای اولین بار در دو دهه گذشته، رشد فزاینده و مستمر تعداد طلاق در کشور متوقف شده است. وی گفت: میانگین رشد نسبت طلاق به ازدواج در 10 سال گذشته حدود ۹ درصد بوده است که این میزان در سال ۹۶ از این میانگین بالا‌تراست، اما نمی‌توان ادعا کرد، رشد نسبت طلاق به ازدواج در سال ۹۶ در تاریخ ثبت احوال ایران بی‌سابقه بوده است چرا که در سال‌های ۹۳و ۸۸ نیز میزان رشد نسبت طلاق به ازدواج از میانگین کشور بالا‌تر بوده است. برای نمونه در سال ۸۸ رشد 7.12درصدی نسبت طلاق نسبت به ازدواج تجربه شده است.  کردونی بیان کرد: یکی از دلایل افزایش نسبت طلاق به ازدواج، کاهش ازدواج است. وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بین سال‌های 90 تا 96 در حالی که تعداد طلاق در کشور ۲۲ درصد افزایش داشت، تعداد ازدواج در کشور ۳۰ درصد کاهش یافت. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص از فراهم نبودن زیرساخت های ازدواج جوانان انتقاد و اظهار کرد:  مشکلات اقتصادی و بیکاری مهم ترین عامل بی رغبتی جوانان به ازدواج است. سلمان خدادادی با بیان این که طی یک سال گذشته در برخی استان ها با توقف رشد طلاق روبه رو بوده ایم که جای خوشحالی دارد، افزود: با اقدامات مناسبی که در کشور انجام شد، در 12 استان کشور با توقف رشد طلاق مواجه هستیم. از جمله در استان یزد به دلیل فرهنگ سازی، انجام مشاوره و توجه به مشکلات اقتصادی با توقف رشد طلاق روبه رو بوده ایم که می طلبد با رفع مشکلات اقتصادی و مشکلات سد راه ازدواج جوانان و زندگی زوجین برای  توقف آمار طلاق و افزایش ازدواج در کل کشور گام برداریم.
 
   خبر مرتبط


دفتر الکترونیک طلاق رونمایی شد
دفتر الکترونیک طلاق با حضور معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دیروزرونمایی شد. به گزارش ایرنا، احمد تویسرکانی گفت: با افتتاح این سیستم دفاتر ثبت طلاق که تا پیش از این به روش سنتی و کاغذی انجام می شد، به صورت الکترونیک به ثبت واقعه طلاق خواهند پرداخت. وی مهم ترین ویژگی الکترونیکی ثبت طلاق را ثبت علل و عوامل طلاق بیان کرد و افزود: از این سیستم می توان علت وقوع طلاق را بررسی کرد و تحلیل آماری از وضعیت موجود را ارائه داد که اقدام موثری برای ارائه خدمات دقیق تر و مناسبت تر به مردم است.
تویسرکانی همچنین به مزایای ثبت واقعه طلاق به صورت الکترونیک هم اشاره و تصریح کرد: این مزایا افزایش امنیت نگهداری اطلاعات و محرمانگی، تنظیم سند طلاق، جلوگیری از به وجود آمدن تناقض در تنظیم سند، افزایش سرعت دسترسی به همه اسناد طلاق تنظیم شده در دفترخانه های کل کشور و لزوم حضور و تایید هویت شهود در دفاتر طلاق است.