تضمين سرمايه‌گذاري خصوصي‌ها در حمل‌و نقل ريلي


گروه راه و مسکن: عمليات اجرايي براي ساخت بيش از سه هزار و ۴۱۰ کيلومتر طرح ريلي در سراسر کشور آغاز شده است. اين خبر را خيرا... خادمي، مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور اعلام کرده و گفته است که مقدمات ساخت پنج هزار کيلومتر خط آهن در دست مطالعه است و پارسال شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور موفق شد ۵۱۶ کيلومتر خط آن را ريل گذاري کند. خادمي‌در ادامه خاطرنشان کرد: ساخت خط آهن شيراز- بوشهر يکي از اين طرح‌هاي ريلي است و ساخت آن با ۲ هزار و ۳۶۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري در دستور کار قرار دارد. وي يادآوري کرد: در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ۱۴ هزار و ۶۵۶ مترمربع ايستگاه و ابنيه ريلي در کشور ساخته شد اما پارسال وزارت راه و شهرسازي توانست ۲۴ هزار و ۵۲۰ مترمربع ايستگاه راه آهن و ابنيه بسازد. معاون وزير راه و شهرسازي بيان کرد: در مجموع پارسال ۲۷ ايستگاه جديد راه آهن در دست ساخت قرار گرفت که بيش از ۲۱۸ هزارمترمربع آن به ايستگاه و بيش از هفت ميليون مترمربع آن به محوطه اين ايستگاه‌ها مربوط مي‌شود.
صحبت‌هاي خادمي‌درباره آغاز عمليات اجرايي براي ساخت بيش از سه هزار کيلومتر طرح ريلي در سراسر کشور در حالي مطرح شده که سعيد محمدزاده، مديرعامل شرکت راه‌آهن از تضمين سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حمل‌و نقل ريلي در کشور خبر داده است. محمدزاده در گفتگو با صما با بيان اينکه پيام وزارت خارجه جمهوري اسلامي‌ايران درخصوص قرارداد و مشارکت کاملاً صريح و روشن است گفت: طبعتا کشورهاي مخاطب ما نيز اين پيام‌ها را دريافت کرده و تاکنون در مجموع اقداماتي که مشغول انجام آن‌ها هستيم اختلالي را مشاهده نمي‌کنيم. مديرعامل شرکت راه‌آهن با بيان اين مطلب گفت: براي اولين بار با استفاده از ظرفيت ماده ۶۷ قانون دائمي، موفق شديم سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در بازار سرمايه ايران را ضمانت کنيم و به دنبال اين هستيم که با سرعت و قدرت، تمامي‌قراردادها را به ثمر برسانيم. وي با بيان اينکه بايد از تمام ظرفيت‌هاي راه‌آهن استفاده کنيم، عنوان کرد: نياز است بارهاي بلند برد توسط راه‌آهن حمل‌ونقل شود. محمدزاده گفت: اگر اين مورد محقق شود از جهت نگاه ملي همه منتفع خواهند شد. به‌هرحال نبايد فراموش کنيم از پيامدهاي مهم استفاده از راه‌آهن به‌خصوص در مسافت‌هاي طولاني بهينه‌سازي مصرف سوخت و رسيدن به محيط‌زيست سبز است.
3 پيشنهاد براي ارتقاي حمل بار در راه آهن
به گفته مديرعامل شرکت راه‌آهن، ضرر و زيان ناشي از عدم ناديده گرفتن ظرفيت راه‌آهن دامن کل جامعه را مي‌گيرد؛ و باعث ايجاد چالش‌هاي متعدد در بخش سوخت‌هاي فسيلي، آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و حمل‌ونقل ايمن مي‌شود. محمدزاده در ادامه افزود: بر اين اساس با صاحبان عمده بارها در نهادها دولتي و غيردولتي جلسات متعددي برگزار کرديم؛ و به دنبال توافق‌هاي چندجانبه در خصوص حمل‌ونقل بار هستيم. وي گفت: يکي از موارد مهم در حمل‌ونقل بارها توجه به مقوله حمل بار از در مبدأ به در مقصد است که در اين خصوص به دنبال حمل‌ونقل ترکيبي هستيم؛ و اقداماتي در اين خصوص شکل‌گرفته است. مديرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به مشوق‌هاي لازم در استفاده از سيستم حمل و نقل ريلي گفت: در اين خصوص به دنبال مفهوم پارک‌هاي لجستيک، مشوق در تعرفه‌ها و زمان هستيم. وي ادامه داد: ما در اين خصوص مکانيسيم‌هايي را پيگيري مي‌کنيم تا پايبند زمان باشيم؛ و اگر به زمان‌ها عمل نکرديم شاهد جريمه شويم.


افزايش بهره وري شعار سال 97
محمدزاده درخصوص وضعيت احداث ريل نيز اظهار کرد: در سال ۹۶، ۱۳۰۰ کيلومتر خط‌ آهن جديد احداث شد که ۵۰۰ کيلومتر آن را شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور و ۸۰۰ کيلومتر آن را راه‌آهن در قالب خطوط دوم و سوم احداث کرد. وي ادامه داد: اين نشان از توان کشور در توسعه صنعت ريلي دارد، ما در سال ۹۷ مبنا را بر بهره‌وري شبکه ريلي گذاشته‌ايم. مديرعامل راه‌آهن افزود: استفاده از بازار سرمايه و مدل‌هاي تأمين مالي در بخش داخل و خارج کشور در دستور کار است. محمدزاده بيان کرد: به کمک سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در تأمين ناوگان قدم برداشته‌ايم. وي بابيان اينکه در بحث بهره‌وري فعاليت‌هاي مستمري را در دستور کارداريم، گفت: تعرفه حمل بار براي واگن‌هاي داراي بار در سال ۹۷ کاهش يافت و براي واگن‌هاي خالي تااندازه‌اي افزايش يافت که اين موضوع هفته گذشته در هيئت‌مديره راه‌آهن مطرح شد.
مديرعامل راه‌آهن ادامه داد: در سال ۹۵، ۴۰ ميليون تن بار و در سال ۹۶، ۴۷ ميليون تن بار از طريق راه‌آهن جابه‌جا شد. محمد زاده گفت: از ۲۲ ميليارد تن کيلومتر حمل بار در سال ۹۲، در سال ۹۶ به ۳/ ۳۰ ميليارد تن کيلومتر رسيديم. وي افزود: در سه سال آينده نياز داريم به رقم ۱۲۰ ميليون تن بار در سال در بخش ريلي برسيم که در وضعيت فعلي امکان جذب بيش از ۱۰۰ ميليون بار وجود دارد. مديرعامل راه‌آهن در نهايت گفت: در حوزه ريلي تلاش مي‌کنيم بتوانيم به فهم و جايگاه کشور در ريل برسيم.
روش تامين منابع مالي لازم براي توسعه صنعت ريلي
در همين حال عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به کسري بودجه صنعت ريلي کشور، گفت: مي‌توان پروژه تعريف کرد و در بازار سرمايه از طريق فروش سهام پروژه، انتشار اوراق و استفاده از سرمايه‌هاي خرد و... منابع مالي براي اجرا آن را تامين کرد. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، مجيد کيان‌پور با اشاره به کسري بودجه صنعت ريلي کشور و راهکارهاي مناسب براي جبران اين کسري، گفت: مجلس با تصويب قوانيني مانند بودجه سنواتي و برنامه ششم توسعه اقدامات خوبي در جهت حمايت از صنعت ريلي انجام داده‌است؛ اما براي اجرايي شدن به تلاش بيشتر مسئولان نياز دارد؛ اگر موانعي در مسير اجرا شدن وجود دارد مسئولان امر بايد با کمک نمايندگان درصدد رفع موانع برآيند. اين نماينده مجلس افزود: کشورهايي مانند چين متقاضي اجراي پروژه‌هاي ريلي در ايران هستند؛ کشور ما براي تامين منابع مالي فقط به نفت و بودجه سالانه کشور اتکا دارد اين در حالي است که روش‌هاي مختلفي براي تامين منابع مالي وجود دارد و مي‌توان از طريق بازار بورس منابع لازم براي گسترش صنعت ريلي را تامين کرد. کيان‌پور بيان کرد: مي‌توان پروژه را تعريف کرد و در بازار سرمايه از طريق فروش سهام پروژه، انتشار اوراق، استفاده از سرمايه‌هاي خرد و... منابع مالي براي اجرا آن را تامين نمود؛ روش اجراي پروژه در کشور بايد تغيير اساسي داشته باشد. وي با بيان اينکه شرکت‌ها بايد به صورت کنسرسيومي‌روش‌هاي جديد تامين مالي را از طريق فايناس داخلي و خارجي را فراهم کنند، خاطرنشان کرد: شرکت‌ها مي‌توانند از سرمايه‌هاي بازار بورس استفاده کنند و شبکه‌هاي حمل و نقل ريلي شمال به جنوب، شرق به غرب و مسيرهاي منتهي به بنادر آزاد را توسعه دهند. عضو کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه ايران واسط شرق به غرب و شمال به جنوب در دنيا است، اظهار کرد: ايران مي‌تواند از شمال کشور به اروپا متصل شود و اين ارتباط مي‌تواند باعث اشتغالزايي شود و در بخش توسعه زيرساخت‌هاي ريلي براي ما دست آوردهاي زيادي به همراه داشته باشد