منابع ارزي کشور بيش از مصارف


رييس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه پاداش بازنشستگي فرهنگيان در سال جاري تا انتهاي شهريور ماه پرداخت مي‌شود، گفت: منابع ارزي کشور از مصارف بيشتر است. محمدباقر نوبخت در گفت وگو با خانه ملت معوقات و پاداش بازنشستگان را حدود 3 هزار و 400 ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: در دي ماه سال 1395تمام پاداش بازنشستگي فرهنگيان پرداخت شد در سال 1396 در هفته معلم اين کار صورت گرفت و مقرر شد براي سال جاري نيز پيش از نيمه اول سال يعني تا انتهاي شهريور ماه پاداش اين عزيزان پرداخت شود. رييس سازمان برنامه و بودجه در خصوص تدابير دولت براي ساماندهي وضعيت ارز و گراني‌هاي کشور، افزود: با توجه به اينکه کشور از نظر تراز منابع و مصارف مشکلي نداريم منابع ما از طريق فروش نفت حدود 52 ميليارد دلار است همچنين حدود 45 ميليارد دلار از صادرات غيرنفتي حاصل مي‌شود؛ صادرات غير نفتي که بخش عمده آن از پتروشيمي‌و فولاد و بخش ديگري از خرده صادرات به دست مي‌آيد به 80 درصد و 20 درصد تقسيم مي‌شود. رئيس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: مجموع 45 ميليارد حاصل از صادرات غيرنفتي با 50 ميليارد حاصل از فروش نفت رقمي‌بالغ بر 94 ميلياد دلار مي‌شود که درآمدها و دريافت‌هاي ارزي کشور است در حالي که مصارف کشور که بخش عمده آن واردات است از 48 ميليارد دلار تا 50 ميليارد دلار فراتر نرفته است. نوبخت با بيان اينکه در صورتي که 20 ميلياد دلار واردات خدمات به مصارف کشور اضافه شود حداکثر مصرف کشور از 75 ميليارد دلار بيشتر نمي‌شود گفت: منابع ارزي کشور از مصارف بيشتر است اما مشکلي که در اين زمينه وجود دارد و در چند ماه گذشته شدت گرفته است اشتياق و گرايش براي تبديل موجودي ريال به ارز است. وي بيان کرد: ما مي‌توانيم به کالاها و خدمات ارز دهيم اما نمي‌توانيم ويلا، خانه و سرمايه خارج کشور را تامين کنيم به هر دليلي مانند وجود نقدينگي، بسياري تلاش مي‌کنند ريال را به دلار تبديل کنند براي اين تعداد درخواست، دلار نداريم. رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه در سال جاري بيش از 7 ميليون سکه فروخته شده است، ادامه داد: کشور تا حدي مي‌تواند سکه تامين مي‌کند و اگر قرار باشد ريال به سکه تبديل شود امکان پذير نيست. سخنگوي دولت بيان کرد: تا به امروز منابع کشور براي تامين نيازهاي اساسي و ضروري پاسخگو بوده، اما اگر همه به دنبال خريد سکه، طلا و ... باشند و فشار زيادي بر اين حوزه تحميل کنند نه ما بلکه هيچ کشوري قادر به تأمين اين مقدار سکه، طلا و ... نخواهد بود؛ انتظار مي‌رود با توجه به اينکه ارزش ارز روز به روز بي‌جهت افزايش مي‌يابد و پول ملي کشور تضعيف مي‌شود اگر شخصي ارزي دارد هر چند مختصر آن را نيز عرضه کند.
وي با بيان اينکه ملت‌هايي که در طول تاريخ توانسته‌اند نسبت به منابع، پول ملي خود اقدامات موثر و مثبتي انجام دهند متحد شده‌اند، خاطر نشان کرد: از مردم انتظار مي‌رود کنار دولت باشند و به کشور کمک کنند البته براي کالاهاي مورد نياز مردم ارز موجود است تا مردم با توجه به افزايش قيمت ارز در بازارهاي غيررسمي‌و غيرقانوني گرفتار نشوند.
نوبخت با بيان اينکه دولت اعلام آمادگي کرده که همه کالاهاي مورد نياز جامعه را با ارز 4200 توماني تأمين کند، ادامه داد: دولت حاضر شد به بخشي 3 هزار ميليارد تومان يارانه دهد تا ارز 3800 توماني براي اين حوزه تأمين شود؛ دولت تا 25 خرداد ماه بالغ بر 9 ميليارد و 700 ميليون دلار ارز پرداخت کرده که اين مقدار نسبت به سال گذشته بيشتر است و اين مربوط به ثبت سفارش و تخصيص نيست. سخنگوي دولت اظهار کرد: دولت ارز را با قيمت 4200 تومان براي واردات تأمين مي‌کند تا مردم زير فشار گراني نباشند؛ آيا اين انصاف است عده‌اي با وجود اينکه کالاها را با ارز 4200 توماني وارد کرده‌اند مبناي محاسبه قيمت کالاها را ارز بازار غيررسمي‌يعني مبلغي بيش از 4200 قرار دهند؛ اگرچه تعداد اين افراد محدود است اما از دستگاه‌هاي نظارتي انتظار داريم قاطعانه از مردم حمايت کنند و در کنار مردم باشند. نوبخت با بيان اينکه ارزي که براي تأمين مايحتاج مردم نياز است توسط دولت با قيمت متعارف و مناسب در هر شرايطي تأمين مي‌شود، گفت: دولت براي نظم بخشي به حوزه ارزي کشور کالاها را به 3 گروه تقسيم کرده است؛ کالاهاي گروه اول کالاهايي هستند که از ارز نفتي استفاده مي‌کنند، کالاهاي گروه دوم از 80 درصد صادرات غيرنفتي که عمدتاً پتروشيمي‌و مربوط به فولاد است استفاده مي‌کنند و گروه سوم نيز از 20 درصد خرده صادرات بهره مي‌برند. سخنگوي دولت ادامه داد: براي نظم‌دهي بيشتر به اين حوزه جدولي تهيه شده که يک هزار و 339 قلم کالا درآن وجود دارد که به دليل وجود نوع مشابه از آن کالا يا قدرت کشور در توليد و تأمين کالاها، ممنوع است