«همدلی» از حرکت بازاریان تهران و درخواست آنها برای بهبود کسب و کار کشور گزارش می‌دهد

اعتراض مدنی بازار به شاخص‌های بی ریخت اقتصادی
پلیس در مقابله با اعتراض بازار از حوصله خارج نشد
همدلی| گروه اقتصاد- در حالی که روز گذشته بازارهای غیر رسمی بهای دلار را تا 10 هزار تومان تخمین می‌زدند، بازاریان تهران در اعتراض به وضعیت آشفته قیمت کالا، افزایش قیمت ارز -که به شکل بی‌سابقه‌‌ای این روزها افسارش گسیخته شده- و در نهایت در اعتراض به سوت وکور بودن بازارها به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم و عدم خرید کالا توسط آنها، هم مغازه‌های خود را بستند و دیگر هم‌صنفی‌های خود را نیز ترغیب به بستن مغازه‌هایشان کردند. براساس مشاهدات خبرنگار ما، اعتراض بازاریان آرام و از جنس اعتصاب بوده است، با این همه دولت تصمیم گرفت تا نیروی پلیس را برای متفرق کردن مردم به میدان بفرستد. در میانه این اعتصاب ولی‌الله سیف از تشکیل «بازار ثانویه ارز» طی یک هفته آینده خبر داد. این طرح یک ماه بعد از سیاست ارزی 4200 تومانی اعلام شد. 20فروردین و درمیانه موج اول صعود قیمت دلار بود که اسحاق جهانگیری پشت تریبون آمد و از سیاست جدید ارزی دولت رونمایی کرد. بر اساس این سیاست، ارز مورد نیاز برای واردات و صادرات از طریق شبکه بانکی کشور و با قیمت پایه 4200تومان عرضه می‌شود.
آن‌طور که فارس گزارش داده در ابتدا این بازار پارچه فروشان و بازاریان راسته بازار بزرگ، چارسوق و سرای قیصریه بودند که اعتصاب را آغاز کردند، بعد از آن سایر بازارهای دیگر مثل عمده‌فروشان مولوی، بازار طلافروشان، بازار لوازم خانگی در امین حضور، بازاریان خیابان امیر کبیر و... به این اعتراض پیوستند.


با این همه احتمالا منشاء این اعتراض‌ها به تجمعات روزهای گذشته باز می‌گردد، زمانی که بازاریان علاء‌الدین و بازار موبایل چارسو (واقع در خیابان جمهوری تقاطع ولیعصر) در اعتراض به افزایش بی‌سابقه دلار، دست به اعتراض و اقدام به تجمع کردند.
براساس گزارش‌های رسیده، روز گذشته اعتراض به شکلی سریع در بازار تهران گسترش یافت، به نحوی که در چند ساعت بازار طلافروشان، سرای ملی بازار تهران، بازار پاچنار ، بازار عمده‌فروشان مواد غذایی در مولوی، و راسته کفاشان مغازهایشان را تعطیل کردند.
روایت یک بازاری از اتفاقات روز گذشته
در همین رابطه یک فروشنده عمده چرم در بازار بزرگ تهران درباره اتفاقات روزهای گذشته به خبرنگار همدلی گفت: بازاریان از گرانی و متروک شدن بازار ناراضی‌اند. در بازار ما، بسیاری مغازه‌هایشان را بستند و جلوی مغازه‌های خود تجمع کردند.
او در پاسخ به این سوال که آیا پلیس با بازاریان وارد مجادله شده افزود: من به شخصه هیچ‌گونه برخورد قهری ندیدم، هرچند نیروهای پلیس در جاهای حساس حضور داشتند، ولی تا آنجایی که من شاهد بودم پلیس با حوصله رفتار می‌کرد. مردم شعار می‌دادند ببندید ببندید ما همه با هم هستیم... به نظر من این آشفتگی کنونی بیشتر، منشا هیجانی دارد تا واقعی. مردم دچار احساس ترس شده‌اند و این ترس به بازار هم منتقل شده است. خب مردم حق دارند از این وضع ناراضی باشند.
این بازاری میان‌سال در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به بخشنامه‌های جدید دولت مثل سامانه نیما و طرح ارزی برای کنترل وضعیت دل خوش کرد، گفت: آنچه ما به عنوان یک کاسب جزء و کف بازاری در حال نظاره آن هستیم این است که تورم بالارونده و قیمت جهشی دلار، قدرت خرید مردم را به شدت پایین آورده است. بسیاری از کالاها، که تا همین یک ماه پیش جزء کالاهای ضروری و نیاز اصلی مردم به‌شمار می‌آمد، الان در سبد کالایی مردم قرار ندارند. حالا اگر گرانی موبایل را فاکتور بگیریم اگر وضع بر همین منوال پیش برود، احتمالا کفش و لباس هم از دایره اجناس ضروری خارج می‌شود!
او افزود: البته این را هم بگویم که بازار و اقتصاد اکنون ما، بیش از هر چیز به ثبات و آرامش نیاز دارد. در وهله اول خود ما بازاریان و تجار باید حواسمان به این موضوع باشد و در وهله بعد دولت و نیروهای پلیس باید این موضوع را درک کنند که ما (بازاریان) حق اعتراض داریم چرا که اوضاع به شدت وخیم است.
از او درباره فروش یا کسادی بازار کارش (فروش چرم) پرسیدم که اینگونه پاسخ می‌دهد: فروش ما نسبت به پارسال همین موقع به شدت افت کرده و قابل قیاس نیست. الان وضع به گونه‌‌ای شده که نه کسی جنسی می‌خرد نه کسی چیزی می‌فروشد و کارخانه‌دار هم تمایلی به فروش ندارد.
این فروشنده چرم تاکید کرد: بعضی کالاها پولشان نقدی است؛ مثل سکه، طلا، آهن و... ولی سرمایه در برخی بازارها مثل بازار پارچه، چرم و... به شکلی اعتباری و نه کاملا نقدی در چرخش است. الان درباره بازار ما مسئله و معضلی که وجود دارد این است که اعتبار بازار خدشه‌دار شده است. بگذارید دقیق‌تر بگویم سه ماهه اول امسال تنها به اندازه 10روز سال قبل فروش داشته‌ایم. از سویی سیستم چک‌دهی هم سیستمی معیوب است و نقدینگی در بازار نیست. جنس و کالا در بازارها موجود است، ولی چرخش سرمایه‌ای وجود ندارد و بازاریان با انبوهی از چک برگشتی مواجه‌اند. ولی با همه این اوصاف بازار نیاز به آرامش دارد. بازار الان ترس خورده است و این اوضاع را بدتر می‌کند.
این فروشنده چرم گفت: ما باید براین وضعیت هیجانی فائق آییم، البته اگر هدفمان بهبود فضای کسب و کار است. از آن طرف مسئولان هم نباید مشکلات را به گردن مردم بیندازند. شرایط به گونه‌ای شده که کاسبکار یا خریدار به شکلی روزانه با تغییر قیمت اجناس مواجه می‌شوند و به نظر من این معضل نقطه آغاز ایجاد چنین بحرانی است. اتفاق افتاده که یک کاسب بازار 20درصد سرمایه‌‌ای را که در طول 20سال به دست آورده از هفته قبل تاکنون از دست داده است. خب این نشانه بدی است.
ریشه اصلی بروز این وضعیت هیجانی که باعث ترس بازار شده در وهله اول بروز ناراحتی و نارضایتی مردم نیست، بلکه در وهله اول برخورد قهری و دستوری دولت با اقتصاد و بازار و صدور بخشنامه‌هایی است که بیش از پیش وضعیت را پیچیده و مبهم می‌کند.
آیا سیاست ارزی جدید کارگشا است؟
در میانه اعترضات میدانی بازاریان مدیرکل بانک مرکزی ایجاد تشکیل بازار ارز ثانوی را موثر دانسته و در این باره گفته که تشکیل این بازار از شکل‌گیری نرخ‌های نامشخص ارز در بازارهای غیر رسمی و توسط دلالان جلوگیری می‌کند. همچنین وی از ایجاد سامانه‌ای برای معرفی کالاهایی که از ارز 4200 تومانی استفاده می‌کنند خبر داد و هدف از ایجاد این سامانه را جلوگیری از گرانفروشی عنوان کرد.
اقتصادی که حالش خوب است!
مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد که این روزها زمزمه استیضاحش بسیار به گوش می‌رسد، در یادداشت روز گذشته خود در روزنامه با بیان اینکه حال اقتصاد کشور خوب است، تاکید کرد:«تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٣٩۶ به ۶٩۴٠,٨ هزار میلیارد رسیده که نسبت به رقم مشابه سال ١٣٩۵ به میزان ٣.٧ درصد افزایش یافته است. اقتصادی با این ابعاد، سابقه و توان به سادگی به سمت و سویی نمی‌رود که شوک‌های آنی و تحولات کوتاه‌مدت آن را از پا درآورد.تراز تجاری مثبت، رشد تولید، رشد اقتصادی مثبت، نرخ تورم با ثبات نسبی و تداوم صادرات کالا از کشور نشان‌دهنده «حال اقتصاد» کشور است.
این در حالی است که در این آشفته بازار اعتراض و تدوین سیاست‌های جدید دولت، آن طور که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: مردم تلاش می‌کنند سرمایه‌های ریالی خود را به دلار و طلا تبدیل کنند!