حرف شهید را باید در ویترین جدید و جوان‌پسند ارائه کرد

شبکه سوم سیما قرار است بخشی از وصایای شهدا را در قالب برنامه‌ای با عنوان «ستارگان راه» پخش کند؛ برنامه‌ای که پیش از اذان ظهر و اذان مغرب از این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود. ستارگان راه به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج و به همت «سیمای ققنوس» تهیه شده است؛ برنامه‌ای که یک صدای آشنا بخش‌هایی از وصیتنامه یک شهید را قرائت می‌کند. علی اسماعیلی تهیه‌کننده و کارگردان «ستارگان راه» در گفت‌وگو با «جوان» درباره این برنامه بیشتر توضیح می‌دهد.
یکی، دو شبکه تلویزیونی، روزانه نگاهی گذرا به شهدای دوران دفاع مقدس دارند، آیا می‌خواهید نگاه خاص و ویژه‌ای به بحث وصایا داشته باشید، چطور شد که این موضوع را انتخاب کردید؟
درباره شکل‌گیری برنامه باید این توضیح را بدهم که در صداوسیما این خلأ در بخش کنداکتور پخش ملاحظه شد که جای پرداختن به وصایای شهدا در تلویزیون خالی است؛ وصایایی که بسیاری از آن‌ها گویا برای امروز ما نوشته شده‌اند. حضرت آقا نیز در بررسی سبک زندگی اسلامی به خصوص سخنرانی کرمانشاه، چندین سرفصل را ارائه داده بودند. بر اساس این سرفصل‌ها که به بیش از ۵۰ عنوان رسید، ما ۳۶۵ قسمت کار تولید کردیم و تقریباً برای هر سرفصل، هفت قسمت تولید شد.
چه موضوعاتی در وصیتنامه‌ها بیشتر به چشم می‌خورد؟


وصایای شهدا موضوعات گسترده‌ای را در بر می‌گیرد، از وصایای سیاسی گرفته و انتظارات شهدا از مسئولان تا مسائل معنوی، اجتماعی و پرداخت به موضوعاتی مانند حجاب. بر اساس سرفصل‌های انتخاب شده، بیش از ۲۰ هزار وصیتنامه را بررسی کردیم که در نهایت ۳۵۲ وصیتنامه انتخاب شد.
۲۰ هزار وصیتنامه عدد بزرگی است و قاعدتاً چندین هزار وصیتنامه دیگر هم هست که شما در اختیار نداشته‌اید، چطور به این حجم وصیتنامه دست پیدا کردید؟
وصیتنامه‌ها از طریق بنیاد شهید در اختیار ما قرار گرفته بود، یعنی خودشان ۲۰ هزار وصیتنامه را انتخاب کرده و به ما دادند و ما هم بر اساس موضوعات و سرفصل‌ها بخشی از وصیتنامه‌ها را انتخاب کردیم.
از همان ابتدای جنگ تا به حال، برنامه‌های متعدد تلویزیونی به موضوع شهدا پرداخته‌اند، برای اینکه حرف متفاوتی بزنید، برنامه خاصی داشتید؟
متأسفانه بسیاری از کار‌هایی که درباره شهدا انجام شده دچار کلیشه و تکرار شده است. نمی‌خواستیم یک کار تکراری تولید کنیم. نظرمان این بود که باید برنامه به نوعی باشد که همه توجه‌ها را به خود جلب کند. برای همین و با توجه به زیبایی‌های طبیعت کشورمان و جذابیت‌های بصری طبیعت، دوربین‌مان را به دل طبیعت بردیم. چند ماه طول کشید تا لوکیشن‌های برنامه را در مناطق مختلف انتخاب کردیم و تصاویر اختصاصی تهیه شد. از دیگر مزیت‌های برنامه استفاده از نقاشی بود. در همان زمان فیلمبرداری هم وقتی مردم محلی یا حتی توریست‌های خارجی می‌دیدند ما داریم از نقاشی در کنار فیلمبرداری استفاده می‌کنیم، برایشان جذاب بود.
یعنی محوریت تصویری برنامه «ستارگان راه» طبیعت ایران است؟
بله، روی تصاویر بخش‌هایی از وصیتنامه شهدا خوانده می‌شوند؛ حرف‌هایی که برای مردم آشناست. جالب است که ما تا انتهای متن مشخص نمی‌کنیم این بخشی از وصیتنامه یک شهید است و در انتها، نام شهید را می‌آوریم.
گفته شده برنامه دارای چهار فصل است، انتخاب این فصل‌ها بر اساس موضوعات برنامه بوده؟
نه، در اصل بر اساس فصول طبیعت، چهار فصل برنامه تولید شد. مثلاً اگر قرار است برنامه‌ها در زمستان پخش شود، از لوکیشنی زمستانی استفاده شده است. بیشترین تلاش ما این بوده است که حرف شهید را در یک ویترین زیبا و جوان‌پسند ارائه کنیم.
تولید برنامه چقدر زمان برد؟
کار «ستارگان راه» در اواخر سال ۹۲ کلید خورد. چند ماه پیش‌تولید داشتیم و بعد وارد فیلمبرداری شدیم. کار هم در تابستان سال ۹۴ به پایان رسید. یکی از دلایلی که تولید کار به طول انجامید همین بود که می‌خواستیم از تصاویر چهار فصل طبیعت ایران فیلمبرداری کنیم.
گفتار متن برنامه را پرویز پرستویی خوانده است، علت انتخاب وی چه بود؟
خب، صدای پرویز پرستویی از جمله صدا‌های آشنا برای مردم ماست که تقریباً همه با آن خاطره دارند؛ خاطراتی از جنس آژانس شیشه‌ای یا فیلم بادیگارد. اتفاقاً در زمانی که سراغ آقای پرستویی رفتیم درگیر فیلم بادیگار بود. از دیگر دلایل انتخاب صدای وی منحصر به فرد بودن آن است. از سوی دیگر پرویز پرستویی برادر شهید است و شاید بیان وصیتنامه یک شهید از زبان کسی که رابطه‌ای با شهدا نداشته، نمی‌تواند به گیرایی و تاثیرگذاری شنیده شدن آن از زبان برادر شهید منجر شود.
حرف و حدیث‌هایی درباره همکاری پرویز پرستویی با تلویزیون پیش آمده، وقتی پیشنهاد خواندن وصیتنامه‌ها را به وی دادید چه واکنشی داشتند؟
خیلی خوب بود، پذیرفتند و قبول کردند. کار هم به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شد و طی چند هفته آمدند استودیوی ضبط صدا و از صبح تا دیروقت پای کار بودند. یکی از ویژگی‌های پرویز پرستویی خستگی‌ناپذیری وی در کار است.
تولید برنامه «ستارگان راه» با پروژه سینمایی «بادیگارد» تداخل داشت؟
نه، تایمی بود که درگیر بادیگارد نبودند. ما هم تصاویر کار را گرفته بودیم و نریشن کار باقی مانده بود. در آن بازه زمانی آقای پرستویی آمدند و نریشن را خواندند. از نکات برجسته همکاری با ایشان تعهد کاری وی بود که در مصاحبه‌های قبلی‌ام هم به آن اشاره کردم.
موضوع دیگری که در فضای مجازی مطرح شد، بحث دستمزد این بازیگر بود، درباره این موضوع توضیح می‌دهید.
متأسفانه شایعاتی درباره این موضوع در فضای مجازی به راه افتاد. ابتدا باید بگویم که دستمزد پرداختی به ایشان بسیار ناچیز بود. دوم اینکه اصلاً ایشان درباره دستمزد صحبت نکرد و ما بر اساس برآورد مالی پروژه دستمزدی را برای نریشن در نظر گرفته بودیم. بنده هم به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان کار، با ایشان در ارتباط بودم و عیناً دیدم دستمزدی را که دریافت کردند برای امور خیریه‌ای که دنبال می‌کنند، مانند کار مدرسه‌سازی صرف کردند.
به نظر می‌رسد می‌شود پرداختن به وصایای شهدا را بیش از ۳۶۵ قسمت ادامه داد، به دنبال تولید فصل‌های بعدی از «ستارگان راه» هستید؟
خیلی دوست دارم که این اتفاق رخ دهد. خودمان هم درگیرش هستیم، اما به این فکر می‌کنیم که باید حرف شهید را در یک قالب جدیدتر ارائه کنیم که با این برنامه متفاوت باشد.