خواستيم مستند بسازيم

آرمان: مــــرحوم کاووس سیدامـــامی از فعالان محیط‌زیست بود که در بهمن‌ماه 96 بازداشت شد و دادستان در مورد پرونده وی اعلام کرده بود: پس از بازداشت کاووس سیدامامی و ارائه اسناد و اطلاعات موجود به وی در فرآیند تحقیقات، از بازجویی خود برای پاسخ به سوالات، فرصتی درخواست کرده بود که مورد پذیرش قرار گرفت، اما پس از مراجعه متهم به محل نگهداری خود در بازداشتگاه، با تدارک مقدمات، در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی کرد. روز گذشته مرحوم کاووس سیدامامی باز هم خبرساز شد. درابتدا محمود صادقی نوشت:‌ «طبق اظهار فرزند و وکیل خانواده کاووس سیدامامی همزمان با بازی ایران-پرتغال تعداد زیادی مامور امنیتی به خانه آن مرحوم رفته‌اند؛ آنها چند جعبه بزرگ داخل خانه برده‌اند و با اظهار اینکه از دادستان تهران مجوز دارند برای ساخت فیلمی با عنوان هبوط از محل فیلمبرداری کرده‌اند!»
توضیح وکیل خانواده سیدامامی
وکیل‌مدافع خانواده کاووس سیدامامی در خصوص اخباری منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر حضور افرادی در منزل موکلش گفت که این افراد اعلام کردند که برای تهیه فیلم وارد شده‌اند و به وی اجازه ورود به منزل موکلش را نداده‌اند. آرش کیخسروی درخصوص اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر این‌که همزمان با مسابقه فوتبال دوشنبه شب تیم ملی کشورمان و پرتغال، نیروهایی در منزل موکلش حضور یافته‌اند، اظهار کرد: درپی مراجعه به منزل کاووس سیدامامی مشاهده کردم که افرادی آن‌جا رفته بودند و به من اجازه ورود ندادند که خانم ممبینی را ببینم و هر چقدر هم اصرار کردم من به‌عنوان وکیل این حق را دارم که با موکلم دیدار داشته باشم نپذیرفتند و گفتند که می‌توانید بروید و از ما شکایت کنید. وی افزود: آنها مجوزی با امضای یک مقام قضایی به‌همراه داشتند و اعلام کردند که این نامه را برای تهیه فیلمی تحت عنوان «هبوط» دریافت کرده‌اند.
ورود با حکم قضایی بود


جعفری دولت‌آبادی با اشاره به توییت صادقی که در آن گفته شده حین فوتبال عده‌ای وارد منزل سیدامامی شدند، گفت: ورود به منزل افراد با مجوز قضایی صورت می‌گیرد این مورد هم مجوز داشته است و هدف از آن جمع‌آوری برخی مستندات بوده است. وی در مورد پرونده فعالان محیط‌زیستی به‌ویژه درباره درافشان وکیل سیدامامی که اخیرا ادعاهایی را مطرح کردند، اظهار کرد: امیدوارم به‌زودی این پرونده به دادگاه ارسال شود.
شناسایی عوامل آشوب‌های بازار
دادستان تهران درباره بازداشت هنگامه شهیدی هم گفت: ایشان دارای پرونده اتهامی و مدت‌ها متواری بوده است و به دستور قاضی دستگیر شده است. دولت آبادی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اتهام ایشان امنیتی بوده است، افزود: مورد پرونده ایشان امنیتی نیست. ایشان چند ماهی متواری بود و همان‌طور که در شبکه‌های مجازی می‌دیدم هر روز اهانت‌های آشکاری به دستگاه قضایی و مسئولانش می‌کرد به جای اینکه خود را معرفی کند توییت‌های بسیار مجرمانه‌ای منتشر می‌کرد. در جزیره کیش درحالی که مدعی بود تا تغییر مسئولان دستگاه قضایی خود را معرفی نخواهد کرد، بازداشت شد و این نشانه اقتدار پلیس ماست که به همه متهمان می‌گوید دست از اقدام مجرمانه بردارند. ایشان پرونده سنگین در دستگاه قضایی دارد، امیدواریم که زودتر به دادگاه ارسال شود. دادستان تهران همچنین گفت که بازداشتی‌های تجمعات اخیر بازار تهران، بازاری نیستند. وی در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با اعتراضات تا این لحظه بازداشتی داشتید، گفت: قبلا هم گفته‌ایم که مسئولان نظام در برخورد با آشوب‌ها و ناامنی‌ها به هیچ‌عنوان کوتاه نمی‌آیند. برنامه جدی آمریکایی‌ها در مورد ایران دامن زدن به ناامنی‌هاست. تلاش کردند با تهدید بازاری‌ها در مغازه‌ها را ببندند و در برخی نقاط شهر آشوب ایجاد کنند و به برخی مغازه‌ها آسیب برسانند. وی با بیان اینکه عوامل این آشوب‌ها دیشب شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از این افراد دستگیر و بازداشت شدند. محرکان اصلی حادثه با برنامه‌ریزی در نقاط مختلف تهران به تهدید بازاری‌ها اقدام کردند که اگر بازار را نبندید فلان کار را انجام می‌دهیم و این افراد توسط پلیس و دستگاه امنیتی شناسایی شدند و روز سه‌شنبه تحویل دادستانی می‌شوند. دادستان تهران افزود: من به این افراد و خانواده‌های آنها اطلاع می‌دهم که تا این افراد محاکمه نشوند آزاد نخواهند شد. کسانی که اخلال نظام اسلامی را نشانه رفته‌اند از جنس بازاری‌ها نبودند و بازاری‌ها خواهید دید که سمت خود را جدا خواهند کرد. مردم اجازه نخواهند داد عده‌ای به خود حق بدهند که وضع بازار را متلاطم کنند و برای مردم ناامنی اقتصادی ایجاد کنند. پیام من به آشوبگران در حوزه امنیت و اقتصاد این است که دستگاه قضایی با هرگونه ناامنی و آشوب و اغتشاش در حوزه اقتصادی مبارزه خواهند کرد و متهمانش مانند آشوب‌های دی‌ماه و اسفندماه تا انجام محاکمه آزاد نخواهند شد. ریاست قوه فرمودند که اتهام اخلال در نظام اقتصادی و اتهام در حوزه امنیت مجازات سنگینی دارد. جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت علیرضا زیباحالت‌منفرد که به جعبه سیاه بابک زنجانی معروف است، گفت: ایشان در بازداشتگاه است و البته من اخیرا به بازپرس ایشان تاکید کردم در تحقیق تسریع شود چون برخی از تحقیقات ایشان منوط به انجام کار کارشناسی را تسریع کردیم و در حال انجام است.