گام سیاسیون برای تشکیل «مجمع اقتصادی احزاب»

آرمان- یاسمین طالقانی: این روزها دولت از هر سو تحت فشار است. از یک سو تحریم‌های آمریکا که مشکلات اقتصادی را برای کشور رقم زده است و از سوی دیگر درک نکردن شرایط از سوی دلواپسان و هجمه‌های همه روزه آنان به دولت که شاه بیت این هجمه‌ها هم استعفای روحانی یا تغییر وزرای کابینه است، اما کمتر مشاهده شده است که مدعیان دانایی سیاست و اقتصاد در کشور دست یاری برای کمک به دولت دراز کنند و تنها آموخته‌اند برای خودنمایی به دولت و رئیس‌جمهور فشار آورده و آنها را ناکارآمد بخوانند که البته این مشی بیش از همه در طیف اصولگرا نمایان است. اما در نهایت باید پذیرفت هر شرایط در کشور هست و هر چه پیش آید برای همه جریان‌هاست و دیگر اصلاح‌طلب و اصولگرا معنایی نخواهد داشت. در میان هر دو طیف اقتصاددانان باتجربه‌ای حضور دارند که بعضا وزیر اقتصاد و یا مسئول ارشدی در این حوزه بودند که امروز می‌توانند با برگزاری نشست‌هایی به ارائه راهکارهایی به دولت بپردازند. سود تشکیل مجمع اقتصادی احزاب سیاسی برای جریان‌های سیاسی است، چراکه آرامش جامعه سبب شنیده شدن صدای آنها و اجرای برنامه‌هایشان خواهد بود. بهترین زمان برای تشکیل مجمع اقتصادی احزاب می‌تواند 7تیر و در همایش خانه احزاب باشد. در ادامه بخشی از موضع‌گیری‌های احزاب و شخصیت‌های سیاسی درباره مشکلات اقتصادی اخیر کشور آمده است.
اصولگرایان؛ کنایه به‌جای راهکار
نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه که سوابق طولانی از حضور در ارکان مختلف اجرایی و قانونگذاری کشور دارد به‌جای ارائه راهکار و کمک به دولت برای رفع چالش‌های اقتصادی به دفتر خاطراتش مراجعه کرده و می‌گوید: «در زمان شهید رجایی مساله کمبود قند و چای مطرح شد، جنگ بود و ارز کافی هم نداشتیم، ‌شهید رجایی از مردم کمک خواست تا در مصرف قند و چای صرفه‌جویی کنند، مردم هم به حرف او گوش کردند چون رجایی را قبول داشتند و می‌دانستند به جای حقوق 20‌هزار تومانی نخست‌وزیری که بازرگان آن را گرفته بود، 4600 تومان حقوق می‌گرفت یعنی به اندازه وزرا». اسدا... بادامچیان ادامه داد: «شهید رجایی به نوربخش و نعمت‌زاده گفته بود چون پدران شما پولدارند، حق حقوق گرفتن ندارید» و البته در ادامه چنین بار مسئولیت کمک به دولت را از دوش بر می‌دارد: «کسی می‌تواند کار را به پیش ببرد که کارآمد، قوی و مقتدر باشد. هر چه به دولت ضعیف کمک کنیم چون ناکارآمد است نمی‌تواند به پیش برود. من هیچ‌امیدی ندارم که اگر همه جمع شوند کاری انجام شود؛ چون با کسی که نمی‌تواند کار را حل کند، نمی‌شود کار کرد.» البته تنها بادامچیان نیست که خود را بی‌نیاز از پیشنهاد سازنده برای رفع مشکلات دولت می‌داند بلکه نبی حبیبی دبیرکل این حزب هم موضعی مشابه دارد و می‌گوید: «دولت باید به درد مردم برسد و با جنگ روانی دشمن مقابله کند. نمی‌شود دائما گفت قیمت‌ها حباب است چراکه مردم شاهد هستند که واقعیت کف بازار چیز دیگری است.» البته احزاب با سابقه دیگر اصولگرایان هم همین مشی را دنبال می‌کنند مانند محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که می‌گوید: «اگر قرار باشد یک قرارگاهی را تاسیس کنیم اقتصادی است و نه لزوما نظامی که سیاستش هم مشخص است که اقتصاد مقاومتی است و نیاز این قرارگاه هم مشخص است که همان وحدت مقام‌های کشور و نیروهای سیاسی و اقتصادی است که به ایران اسلامی چشم دوخته‌اند.» تصور می‌شد باهنر به اندازه‌ای دارای تشخیص موقعیت است که بداند لفط قرارگاه برای دوران جنگ یا شرایط نظامی به کار می‌رود و استفاده از آن در شرایط فعلی تنها سبب نگرانی مردم خواهد شد، اما برای ایجاد جو روانی و تبلیغ علیه دولت استفاده از این واژه خوب است!
اصلاح‌طلبان؛ نقد درکنار راهکار


احزاب اصلاح‌طلب اما در پی تضعیف دولت نیست، چرا که این دولت با رأی و تبلیغ خودشان بر سر کار آمده است و مهم‌تر از آن، تلاش برای رضایت مردم و تامین منافع ملی اصل پایدار جبهه اصلاحات است. اگر به اظهارات اعضای جریان اصلاح‌طلب مراجعه شود نشانی از تضعیف دولت در آنها نیست بلکه ارائه راهکارهای منطقی برای عبور از چالش اقتصادی است. به‌عنوان مثال مصطفی کواکبیان می‌گوید: «عده‌ای می‌گویند رئیس‌جمهور عمدا می‌خواهد کشور را بهم بریزد. ما باید از رئیس‌جمهور بخواهیم به‌صورت قانونی در مجلس حاضر شود و توضیحاتی درباره شرایط کشور بدهد تا مشکلات حل شود.» این اعلام همراهی سبب دلگرمی جامعه است و آنها را مطمئن می‌سازد که قوای کشور در کنار همدیگر برنامه‌هایی را برای رفع چالش‌های موجود تدوین و اجرا خواهند کرد. البته اصلاح‌طلبان گلایه‌هایی هم دارند اما مشخص است که طرح آن نه برای تضعیف دولت بلکه برای هوشیار کردن پاستورنشینان است مانند فاطمه حسینی نماینده اصلاح‌طلب مجلس که می‌گوید‌: «دولت و شخص رئیس‌جمهور می‌تواند با ترمیم کابینه پیام مهمی مبنی بر تغییر به جامعه مخابره کند.» این جمله در حالی از سوی حسینی بیان شد که پیش از او رئیس دفتر رئیس‌جمهور از تغییرات در کابینه خبر داده بود. عبدالرضا هاشم‌زایی دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم معتقد است: «دولت و شخص رئیس‌جمهور می‌تواند با ترمیم کابینه پیام مهمی مبنی بر تغییر به جامعه مخابره کند».