بانک‌های فرانسه برای دانشجویان ایرانی حساب باز نمی‌کنند

بیشتر بانک‌های فرانسوی از باز کردن حساب برای دانشجویان ایرانی به دلیل نگرانی از مجازات‌های آمریکا خودداری می‌کنند‌.
موسسات بانکی فرانسه که پیش از این شاهد مجازات‌های آمریکا علیه بانک بی‌ان‌پی بودند، حتی پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ نیز از حمایت مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران خودداری کردند‌.
به گزارش روزنامه فیگارو چاپ پاریس، ۱۸۰۰ دانشجوی ایرانی که در فرانسه مشغول تحصیل هستند، به اندازه‌ای در این زمینه دچار مشکل شده‌اند که وزیر علوم فرانسه خواستار اتخاذ تدابیری در این زمینه از سوی رییس‌جمهور این کشور شده‌ است‌.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز با تایید این خبر گفته از فردریک ویدال، همتای فرانسوی خود خواسته برای رفع این مشکل اقدام کند‌. غلامی که به تازگی همراه شماری از روسای دانشگاه‌های ایران به فرانسه سفر کرده، ابراز امیدواری کرده دولت فرانسه و به خصوص ماکرون که نگاه مثبتی به روابط با ایران دارد بتوانند در حل این مشکل که یک مساله انسانی است، به ما کمک کنند‌.


یک دیپلمات ایرانی به این روزنامه گفته شماری از دانشجویان ایرانی برای خلاص شدن از این مشکل مجبور شده‌اند به آمریکا بروند‌. به گفته وی که به هویت او اشاره‌ای نشده، نکته مورد توجه این است که در آمریکا که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آن است از مشکلی که دانشجویان ایرانی در فرانسه با آن روبه‌رو هستند خبری نیست‌.
دلفین او، نماینده حزب حاکم «جمهوری به پیش» در پارلمان فرانسه نیز گفته دانشگاه‌های آمریکا این ظرفیت را دارند که برای دانشجویان خود (از جمله دانشجویان ایرانی) در بانک‌ها حساب باز کنند‌. به گفته وی، اما در فرانسه، فدراسیون بانک‌ها این موضوع را به عهده بخش خصوصی گذاشته که با توجه به هزینه‌ها و منافع آن، ریسک‌پذیری جذب مشتری از میان دانشجویان ایرانی بسیار بالا خواهد بود‌. این گزارش می‌افزاید برخی از دانشجویان ایرانی نیز برای غلبه بر این مشکل، به ترفندهای خاص خود که توضیحی درباره آنها داده نشده، متوسل می‌شوند و شماری دیگر نیز با انصراف از تحصیل در فرانسه، به ایران بازمی‌گردند‌.
وزیر علوم ایران نسبت به این موضوع ابراز تاسف کرده و مشکلات موجود در زمینه بازکردن حساب بانکی برای دانشجویان ایرانی را موجب سرخوردگی آنها دانسته ‌است‌. نگرانی موسسات خصوصی از مجازات‌های آمریکا به دلیل فعالیت تجاری با ایران، پس از اعلام خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، شدت یافته ‌است‌.