جابه‌جایی مهره‌ها کافی نیست

ابراهیم جمیلی*- تغییر تیم اقتصادی دولت شاید راهکاری منطقی در راستای بهبود شرایط کنونی کشور باشد اما این موضوع هیچ محلی از اعراب نخواهد داشت اگر بنا باشد صرفا شامل تغییر در مهره‌های فردی و جناحی باشد. نباید فراموش کرد که اقتصاد ایران در شرایطی سخت و دشوار قرار دارد و این موضوع را نباید با مسایل سیاسی در هم آمیخت. امروز این اقتصاد کشور است که نیاز جدی به واکاوی، جراحی و درمان دارد.
فوتبال شاید مثال کوچک اما خوبی باشد برای درک این موضوع که گاهی با تغییر مدیریت و تغییر تاکتیک می‌توان تیم را دوباره بازتوانی کرد و با قدرت بیشتری برای رسیدن به مقصد قدم برداشت. همین تغییرات گام به گام وکوچک گاهی به بهترین شکل ممکن راهگشایی می‌کنند و امکان گذر از بحران را فراهم می‌آورند. تیم اقتصاد کشور نیز نیاز به تغییر و حرکتی نوین دارد.
روش‌های جدید و مهم‌تر از آن افکار هدفمند در مسیر دستیابی به اقتصاد روشن و جذب اعتماد عمومی موردنیاز است. باید پذیرفت که شرایط فعلی به اندازه کافی اثرگذار و مثبت نبوده و باید به شکل ریشه‌ای حل شود. کشور با وجود همه ظرفیت‌های خود وارد سراشیبی اقتصادی شده است. این موضوع نگرانی را چند برابر می‌کند. متاسفانه در حال حاضر هر روز میزان نگرانی جامعه نسبت به شرایط فعلی افزایش پیدا می‌کند. در نخستین گام باید رفتاری صادقانه را با جامعه پیش گرفت و درباره همه مشکلات اقتصادی با مردم به شفاف‌ترین شکل ممکن صحبت کرد و در ادامه با کمک مردم تدبیر و راهکار تازه‌ای اندیشید.
از همین‌رو است که نیاز به مدیرانی کارآزموده، باتدبیر، ازخودگذشته و باجرات داریم. چنین مدیرانی توانایی آن را دارند تا با تمام توان خود راهکارهای خود را اجرایی کنند. نمی‌توان توقع داشت اقتصاد کشور از بحران فعلی عبور کند اما تفکرات و ستون‌ها به همین شکل باقی بماند. پیش‌بینی می‌شود روزهای سختی در انتظار اقتصاد کشور است و باید با راهکار جدی و عمل‌گرایانه به دنبال بهترین مسیر بود. اما آنچه طی چند روز اخیر در جامعه شاهد بودیم تنها حاصل آسیب‌های اقتصادی نیست و بخشی از آن به دلیل هیجانات اجتماعی و بی‌تدبیری مسوولان است. این موضوع نیز باید با ایجاد حس اعتماد در مردم حل شود.
* رییس خانه اقتصاد