دولت در اصلاحات پیشقدم شود

اکبر ترکان با تحلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کشور:
دولت در اصلاحات پیشقدم شود
آرمان: هیچ لایه پنهانی از وضعیت دولت نمانده است و تقریبا همه رای‌دهندگان به حسن روحانی از شرایط سخت دولت خبر دارند. حالا دیگر حتی کسانی که به روحانی رای ندادند هم می‌دانند که چه گروه‌هایی با تمام توان سعی می‌کنند که دولت را زمینگیر کنند. در چنین شرایطی اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در توصیف و توضیح این فضای دشوار در گفت‌وگویی به سه نگاه اشاره کرده است. راست این است که ترکان حرف جدیدی نگفته است و تقریبا همه می‌دانند که ماجرا از چه قرار است. ترکان گفته است که ۳ پنجره به روی دولت باز است، یک پنجره استعفا را مطرح می‌کند، پنجره‌ای دیگر عدم کفایت است که به مطبوعات هم کشیده شده و پنجره‌ دیگری که دولت فعالانه اصلاحات لازم را در کابینه عملی کرده و با انرژی با چالش‌ها مقابله کند و اگر دولت راه سوم را در پیش نگیرد، مخالفان دولت راه اول و دوم را عملی خواهند کرد. مساله این است که حسن روحانی سعی کرد با انتخاب کابینه‌ای مرضی‌الطرفین، تنش‌های سیاسی را به حداقل برساند تا بتواند برنامه‌های خود را ادامه دهد. اما به این مساله توجه نشد که مخالفان دولت از کار نمی‌ایستند و با نگاهی به موفقیت‌های دولت یازدهم تمام سعی خود را برای ناکارآمد کردن دولت به‌کار می‌بندند. در این شرایط سخت و در مواجهه با افراطی‌های تندرو که تقریبا در همه بخش‌های سیاسی و اقتصادی توان و قدرت اعمال نفوذ دارند، کاهلی، سستی و فقدان جسارت در کابینه‌ای سالمند هم به‌کار خواهد آمد و کار برای روحانی سخت‌تر خواهد شد.
منتقدین فراموشکار


مشاور رئیس‌جمهور اظهار کرد: از زمانی که ترامپ آمد علاوه بر مخالفان داخلی برجام، به مخالفان برجام در فضای بین‌الملل هم افزوده شد، همه این مسائل در کنار هم رسید به جایی که آمریکا شفاهی و رسما اعلام کرد از برجام خارج شده است. این موضوع موجب شوکی به سیاست بین‌الملل کشور و موفقیتی بود که در قالب برجام داشتیم. وی افزود: افرادی که تا قبل از خروج آمریکا از برجام هم مخالف آن بودند، پس از آن هم به دولت تاختند که ترامپ از برجام خارج شده است. گویا آنها فراموش کردند، آمریکا بدعهدی کرده است نه ایران. به جای حمله به آمریکا به روحانی حمله کردند و تمام فشارهای سیاسی را به روحانی وارد کردند.
نیاز دولت به وزرای شجاع
اکبر ترکان در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر این که نقدهای زیادی به کابینه فعلی دولت وارد است، اضافه کرد: بعضی وزرای کابینه جسارت و شجاعت کافی برای ورود به مسائل جدی را ندارند. برخی وزرا بیشتر مراقب خودشان هستند تا مراقب انقلاب، درواقع آنها بیشتر سعی دارند به خودشان صدمه‌ای وارد نشود و به همین دلیل شجاعانه به مسائل ورود نمی‌کنند و تصمیم‌گیری‌هایی سست و با تعلل دارند. وی افزود: دولت یازدهم در عین حال که کم‌تصمیم به نظر می‌آمد اما کنترل تورم، رفع موانع کسب و کار و راه‌اندازی تولید را عملی کرد. وی افزود: اگر بخواهم به نقطه ضعف دولت یازدهم اشاره کنم باید به طرح سلامت اشاره کنم، طرح سلامت می‌توانست کار افتخارآفرینی باشد که پرهزینه اجرا شد و موجب بدهکاری‌های بسیار دولت شد. ترکان با اشاره به اینکه بعضی وزرا برای جاده‌های آسفالت و خط‌کشی شده که مسیر مشخصی دارند افرادی شایسته هستند، خاطرنشان کرد: امروز در مسیر کشور سنگریزه و مانع وجود دارد و این موانع شکست را هم درپی دارد به همین دلیل بعضی افراد که مربوط به آن اتوبان هستند کارآمدی ندارند. امیدواریم تغییری در کابینه رخ بدهد و وزرای کارآمد جایگزین شوند، چراکه لازم است مردانی برای حضور در این عرصه آماده باشند. بنابراین من هم با تغییرات در دولت موافقم. وی با اشاره به افرادی که درپی استعفای روحانی هستند،گفت: در این موضوع ۳پنجره به روی دولت باز است، یک پنجره موضوع استعفا را مطرح می‌کند که برخی به دنبال آن هستند، پنجره‌ای دیگر عدم کفایت است که به مطبوعات کشیده شده و عده‌ای از مخالفان سنتی روحانی به دنبال عدم کفایت هستند، اما پنجره‌ دیگری هم هست که دولت داوطلبانه و فعالانه نسبت به اصلاحات لازم در کابینه عمل کند و با انرژی جدید به مقابله با چالش‌ها بپردازد و اگر دولت راه سوم را در پیش نگیرد، مخالفان دولت راه اول و دوم را عملی خواهند کرد.