نظام سیاسی ترکیه از دیروز به صورت رسمی و با ادای سوگند اردوغان تغییر کرد نظام جدید حکومتی با رئیس قدیمی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از دیروز دوره جدید پنج ساله ریاست بر این کشور را در حالی آغاز کرد که این بار از اختیارات تازه ای برخوردار شده است. دو سال پس از کودتای نافرجام در ترکیه که تنها ثمره‌اش تنگ تر شدن فضای سیاسی و امنیتی و فشار بر فعالان سیاسی و روزنامه نگاران در این کشور بود، اردوغان حالا با پیروزی در انتخابات زودرس قدرت را باردیگر در سیستمی جدید در دست خواهد گرفت که منتقدان آن را نشانه بارز یک نظام مستبد و خودکامه می‌دانند.
به گزارش یورو نیوز، این سیاستمدار ۶۴ ساله که از سال ۲۰۰۳ ابتدا به عنوان نخست وزیر و سپس در کسوت رئیس جمهوری قدرت را در دست دارد بیست و چهارم ژوئن در پایان دور نخست انتخابات ریاست جمهوری با کسب بیش از ۵۲ درصد آراء برتری قاطع خود را به رخ رقیبان کشید. او روز گذشته برای آغاز عصری جدید از دوران زمامداری خود بر ترکیه که این بار با اختیارات تازه ای همراه خواهد بود، سوگند یاد کرد. نظام حکومتی جدید در ترکیه که همان رهبر قدیمی را بالای سر خود دارد پس از برخورداری از تغییراتی که سال گذشته در پی برگزاری همه پرسی قانون اساسی از آن بهره مند شد حالا کاملا صیقلی و یکدست شده و شرایط را برای یکه تازی رئیس جمهوری فراهم کرده است. احزاب مخالف و رقبای سیاسی اردوغان ضمن ابراز نگرانی از وضعیتی که کشورشان در نظام جدید حکومتی طی سال‌های پیش رو با آن مواجه خواهد بود، شرایط تبعیض آمیز حاکم در کارزار انتخاباتی را دلیل اصلی شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی عنوان کرده اند.
دست اردوغان حالا بیشتر از هر زمان دیگری باز است
دست رئیس جمهوری برای ایجاد تغییرات و یکدست سازی فضای سیاسی در ترکیه در حال بیشتر از هر موقع دیگر باز شده است که کودتای نظامی نافرجام پانزدهم ژوئیه سال ۲۰۱۶ بهانه‌ای کافی برای اعمال فشار در این کشور فراهم آورد. از آ زمان تاکنون بیش از ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش، پلیس و کارمندان اداری از کار برکنار شده‌اند. آخرین موج پاکسازی‌ها که خبر آن دو روز قبل منتشر شد دامن بیش از هجده هزار نفر را گرفت که اغلب آنان را سربازان و نیروهای پلیس تشکیل می دهند.


رئیس جمهوری؛ مرد اول دستگاه اجرایی
به گفته یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه خاورمیانه شهر آنکارا، اردوغان از این پس برای کنترل همه چیز از حمایت قانونی و به خصوص امتیازات کافی پیش بینی شده در قانون اساسی جدید بهره مند است. مهمترین تغییر در شکل جدید حکومت ترکیه حذف پست نخست وزیری است. رئیس کشور بدین ترتیب از شر هرگونه فرد مزاحم خلاص خواهد شد و قدرت مطلقه در دستگاه اجرایی و اختیار تمام برای تصویب و به اجرا گذاشتن احکام و فرامین را در دست خواهد داشت. انتصاب شش تن از سیزده عضو شورای قضات و دادستان‌ها که ماموریت عزل و نصب پرسنل دستگاه قضایی به آنها محول شده از جمله دیگر اختیارات جدید رئیس جمهوری ترکیه است. از آنجا که حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در انتخابات پارلمانی نتوانست اکثریت مطلق آراء را بدست آورد، احتمال می رود برخی اعضای حرکت ملی که حزب اردوغان برای کسب اکثریت در پارلمان به حمایت آنها نیاز دارد از جمله اعضای کابینه جدید ترکیه باشند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: اشتباهات مهندسی در سد گتوند عامل شوری آب خوزستان است «ابتکار» دلایل متهم شدن جریان اصلاح‌طلب به محافظه‌کاری را بررسی می‌کند کندی اصلاحات در ایستگاه محافظه‌کاری؟ اجرای پروژه «سی» به دلیل همراهی با وضعیت معیشتی مردم لغو شد حمایت به روش همایون یا کلهر؟ جلال خوش چهره انتخاب سخت رد پای انتقال آب کارون به کشورهای همسایه در رسانه‌های عربی همچنان به چشم می‌خورد «ابتکار» از ترافیک استیضاح‌ وزرا در مجلس گزارش می‌دهد موج‌سواری با رمز مطالبات مردمی «ابتکار» از ابعاد فسادزای سیاست‌های ارزی دولت از زمستان 96 تا به امروز گزارش می‌دهد نظام سیاسی ترکیه از دیروز به صورت رسمی و با ادای سوگند اردوغان تغییر کرد نظام جدید حکومتی با رئیس قدیمی «ریدلی اسکات» از فیلم «تمام پول‌های جهان» می‌گوید ماجراهای پشت پرده نفت و یک باج‌گیری عظیم با استعفای وزرای خارجه و بریگزیت دو دستگی در دولت بریتانیا عمیق‌تر شد زلزله بریگزیت و پایه‌های لرزان دولت «ترزا می» محسن غرویان: تصمیم‌گیری درباره حجاب توریست‌ها را بر عهده خودشان بگذاریم سخنگوی شورای نگهبان: ایرادات شکلی دو لایحه از لوایح چهارگانه FATF را به مجلس ارسال کردیم محسن رهامی: مشکلات اقتصادی به دلیل عدم توانایی مدیران در حل معضلات است