سقوط دولت‌ها به دست برگزیت

پس از استعفای بوریس جانسون از سمت وزارت خارجه بریتانیا، جرمی ‌هانت به عنوان جانشین او به این مقام منصوب شد‌.‌ هانت در گذشته از جمله موافقان باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود‌.
ترزا می‌ ساعاتی پس از استعفای بوریس جانسون، جرمی‌ هانت را به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور معرفی کرد‌. ‌هانت ۵۱ ساله به مدت پنج سال و شش ماه در مقام وزیر بهداشت در کابینه مشغول فعالیت بوده است‌. او طولانی‌ترین مدت وزارت در این وزارتخانه پس از جنگ جهانی دوم را داشته است‌.
جرمی ‌هانت از سال ۲۰۰۵ حوزه انتخابی ساوت وست سوری را در مجلس عوام بریتانیا نمایندگی می‌کند‌.‌ هانت همانند ترزا می‌ موافق باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود اما پس از برگزاری همه‌پرسی تاریخی که به خروج این کشور از اتحادیه اروپا منجر شد، به اجبار نظر خود را تغییر داد‌.
جرمی‌ هانت در خانواده‌ای مرفه متولد شده و در آکسفورد تحصیل کرده است‌. او پس از اعلام این خبر با انتشار پیامی در توئیتر ضمن خرسندی از انتصابش در این سمت نوشت‌: افتخار بزرگی است که در این زمان دشوار در تاریخ کشورمان به عنوان وزیر خارجه انتخاب شدم‌. وقتش است که از نخست‌وزیرمان برای یک توافق برگزیت خوب حمایت کنیم؛ یا حالا یا هیچ‌وقت‌.


دفتر نخست‌وزیری بریتانیا همچنین اعلام کرد مت هنکاک به عنوان جانشین ‌هانت به وزارت بهداشت منصوب شده و همزمان جرمی رایت نیز سمت پیشین هنکاک یعنی وزیر رسانه و فرهنگ را عهده‌دار شده است‌. رایت دادستان ایالات انگلستان و ولز بود‌. طبق بیانیه دفتر نخست‌وزیری، جفری کاکس به عنوان جانشین رایت منصوب شده است‌. بوریس جانسون یکی از حامیان سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود‌. او دوشنبه گذشته ساعاتی پس از استعفای دیوید دیویس، وزیر برگزیت، از سمت خود استعفا داد‌.
نخست‌وزیر بریتانیا ساعتی پس از استعفای بوریس جانسون در مجلس عوام این کشور اتحادیه اروپا را تهدید کرد که اگر با برنامه پیشنهادی لندن برای برگزیت موافقت نکند، انگلیس بدون هیچ توافق جانبی به یکباره از این اتحادیه خارج می‌شود‌.
ترزا می ‌گفت‌: اتحادیه اروپا باید موضع سازنده‌تری در برابر پیشنهادهای پسابرگزیتی لندن نشان دهد در غیر این صورت این خطر وجود دارد که لندن بدون هیچ توافق جانبی از اتحادیه خارج شود‌. او همچنین افزود‌: دادگاه اتحادیه اروپا پس از برگزیت دیگر در انگلیس حوزه قضایی ندارد و دوره انتقال برگزیت تمدید نخواهد شد‌.
کاهش اعتماد انگلیسی‌ها به عملکرد ترزا می‌
بر اساس یک نظرسنجی که به تازگی صورت گرفته، تنها ۲۹ درصد از رای‌دهندگان تصدی مسوولیت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به دست نخست‌وزیر انگلیس را تایید می‌کنند‌. این آمار پایین‌ترین میزان تایید شرکت‌کنندگان را از زمان نخستین نظرسنجی در این خصوص که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته، نشان می‌دهد‌.
میزان تایید شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی برای تصدی مسوولیت روند مذاکرات برگزیت از سوی دولت انگلیس در نیمه اول سال ۲۰۱۷، ۵۵ درصد بود اما این آمار از آن زمان روندی نزولی را طی کرده است‌.
این نظرسنجی که از سوی شرکت اوآربی اینترنشنال صورت گرفته، حدود ۲۰۰۰ شرکت‌کننده داشته و ۵۶ درصد آنان از عملکرد مناسب ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در خصوص مساله خروج این کشور از اتحادیه اروپا مطمئن نبوده‌ و تنها ۲۶ درصد از این رای‌دهندگان معتقد بوده‌اند که دولت می ‌در مساله برگزیت عملکرد مناسبی خواهد داشت‌. دیگر رای‌دهندگان نیز نظر خاصی را در این خصوص ارائه نکردند‌. جانی هیلد، مدیر اجرایی شرکت اوآربی اینترنشنال در رابطه با این نظرسنجی اظهار کرد‌: می ‌وزیر برگزیت خود (دیوید دیویس) را از دست داده اما به‌طور روزافزون نیز در حال از دست دادن اعتماد رای‌دهندگان است‌.
سی‌ان‌ان‌: ذره‌ای اعتبار و آبرو برای ترزا می‌ باقی نمانده
سی‌ان‌ان در گزارشی به بررسی موضوع استعفای بوریس جانسون و وجود اختلافات داخلی در کابینه ترزا می ‌بر سر برگزیت پرداخت‌. رییس پیشین حزب لیبرال دموکرات‌ها در بریتانیا با اشاره به درست از آب درآمدن پیش‌بینی خود در زمینه استعفای وزیر خارجه این کشور گفت بوریس جانسون مجبور بود کناره‌گیری کند‌.
پدی اشداون استعفای بوریس جانسون را یکی از پیامدهای منطقی نزاع و درگیری داخلی در کابینه ترزا می ‌توصیف کرد و گفت جانسون بلندپروازی‌های شخصی خودش را دارد و اکنون خود را برای به چالش کشیدن نخست‌وزیر و تصاحب جایگاه او و ریاست بر حزب محافظه‌کار آماده خواهد کرد در غیر این صورت هیچ علتی برای استعفای او وجود نداشت‌.
عضو کنونی مجلس اعیان انگلیس گفت: خیلی دردناک، شرم‌آور و مضحک است که نخست‌وزیری داریم که ذره‌ای اعتبار و آبرو برایش باقی نمانده و نمی‌دانم او چگونه می‌خواهد به نمایندگی از کشور با اروپا گفت‌وگو کند‌. جای بسی تاسف است که کشور بیچاره من با مشاجره‌های ابلهانه در درون حزب محافظه‌کار به گروگان گرفته شده است‌.
او ادامه داد‌: ترزا می ‌به یک یا دو علت در جایگاه نخست‌وزیر باقی مانده؛ یکی به علت اینکه جرمی کوربین در حزب کارگر روبه‌روی او قرار دارد و دوم اینکه حزب محافظه‌کار نمی‌تواند بر سر تعیین جایگزین برای او به توافق برسد‌.
اشداون اوضاع را در دولت و فضای سیاسی کشورش از هم‌پاشیده، ناکارآمد، ازهم‌گسیخته و نابسامان توصیف کرد و گفت در چنین شرایطی هر پیشامدی ممکن است در دو سه ماه آینده اتفاق بیفتد و اگر قرار باشد تاریخ این چند ماه را بنویسند صفحه‌های بسیاری را باید به این رویدادها اختصاص دهند‌. در چنین شرایطی که مردم انگلیس با شرکت در همه‌پرسی برگزیت و رای مثبت به آن تصمیمی اشتباه گرفتند به دولتی نیاز داریم که دارای اعتبار باشد تا بتواند با اتحادیه اروپا گفت‌وگو و چانه‌زنی کند‌. این مصیبت بزرگی است که دولت کنونی نمی‌تواند با اعضای خودش به توافق برسد‌.
وی گفت هم‌اکنون بخش بسیار بزرگی از مردم انگلیس - 65 درصد در برابر 35 درصد - بر این باورند که توافق نهایی بر سر برگزیت باید بار دیگر به رای مردم گذاشته شود‌. پیش‌بینی من این است که پیش از عملیاتی شدن برگزیت، یک بار دیگر انگلیس به آرای عمومی مراجعه خواهد کرد و در انتخابات سراسری یا در همه‌پرسی توافق نهایی برگزیت تا پایان سال جاری شاهد برگزاری انتخاباتی دیگر در کشور خواهیم بود‌. این نتیجه احتمالی شرایطی است که در هرج و مرج کامل قرار دارد‌.
نیویورک‌تایمز‌: برگزیت دولت‌ها را در انگلیس ساقط کرده
نیویورک‌تایمز نوشت‌: تنها هنر برگزیت یا خروج لندن از اتحادیه اروپا بی‌آنکه محقق یا منتفی شود، سرنگون کردن پیاپی دولت‌ها در انگلیس بوده است‌.
نیویورک‌تایمز در سرمقاله دوشنبه گذشته خود افزوده است‌: بوریس جانسون وزیر خارجه و دیوید دیویس مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا در مذاکرات برگزیت هر دو ظرف 24 ساعت استعفا دادند و دولت ترزا می ‌نخست‌وزیر این کشور را به لرزه انداختند‌.
در ادامه گزارش آمده است‌: این دو وزیر مستعفی پیشنهاد نخست‌وزیر را برای برگزیت بیش از حد منطبق با خواسته اروپا تشخیص می‌دهند‌. اگر دولت ترزا می بتواند از توفان ایجاد شده در دولت به سلامت بگذرد، خروج دو عضو کابینه می‌تواند به حل و فصل خوب مذاکرات عذاب‌آور طلاق انگلیس از اتحادیه اروپا که به ضرب‌الاجل حساس خود رسیده، کمک کند‌.
بحران هنگامی شروع شد که نخست‌وزیر جمعه گذشته با احضار وزرا تصمیم خروج رسمی لندن از اتحادیه اروپا و طرح خود را در این زمینه معرفی کرد‌. ترزا می ‌در حالی این طرح را مسوولیت‌پذیر و معتبر خوانده که کاملا با ایده قبلی وی برای برگزیت متفاوت بود‌. طرح جدید متضمن خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا نیست‌.
هنوز جزییات طرح معرفی نشده اما گفته می‌شود متضمن آن است که بریتانیا با اتحادیه اروپا یک توافق تجارت آزاد منعقد می‌کند که قوانین و مقرراتش برای اقلام صنعتی و فرآورده‌های کشاورزی تابع کتاب قوانین و مقررات مشترک فی‌مابین است‌. لندن همچنین به صورت جزیی صلاحیت قضایی دیوان دادگستری اروپا را می‌پذیرد‌.
این پیشنهاد نخست‌وزیر چنان شگفت‌آور بود که دیویس مذاکره‌کننده ارشد و از طرفداران «برگزیت سخت» را یکشنبه گذشته به استعفا واداشت و معاون وی هم کناره‌گیری کرد‌. شوک بزرگ‌تر از وزیر خارجه جالب انگلیس جانسون در دوشنبه گذشته بود که گفت نخست‌وزیر با تبلیغ پیشنهاد خود یک کثافت را صیقل می‌دهد‌.
جانسون که قطع کامل ارتباط بریتانیا با اتحادیه اروپا را می‌خواهد، زمان برگزاری رفراندوم برگزیت، مضحک و دروغین مدعی شده بود بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا هفته‌ای بیش از 350 میلیون پوند صرفه‌جویی خواهد کرد‌.
نیویورک‌تایمز ادامه داده است‌: انتظار می‌رود با استعفای دو مقام دولت انگلیس، دومینوی کناره‌گیری در کابینه رخ دهد، سرانجام دولت سقوط کند و انتخابات جدید برگزار شود‌. وقوع همه این رویدادها ممکن است‌. اگر انتخابات برگزار شود، بعید می‌نماید حزب محافظه‌کار که ترزا می ‌عضو آن است بتواند 48 رای لازم برای به دست آوردن اعتماد به دولت را کسب کند‌. وی در رقابت برای رهبری حزب به رای کمتری از این نیاز دارد و جانسون نامزد احتمالی رهبری خواهد بود‌.
قدر مسلم آن است که ترزا می ‌نمی‌تواند همچنان چرخ‌ها را روی برگزیت بچرخاند، زیرا هم درون حزب محافظه‌کار و هم دولت گرفتار یک دسته‌بندی است‌. از سوی دیگر، لندن از ماه مارس سال آینده رسما از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، اما برای اینکه این جدایی یک فاجعه تمام‌عیار برای انگلیس نباشد، دو طرف باید تا ماه اکتبر روی دامنه گسترده‌ای از موضوعات توافق کنند که از جمله آنها شروط این نقل‌وانتقال، مقدمات گمرکی کار و شکل بنیادین روابط تجاری آینده است‌. پس از آن نیز باید توافق را هم پارلمان انگلیس و هم 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تصویب کنند، اما زمان با سرعت در حال سپری شدن است‌.
ترزا می ‌عامدانه یا غیرعامدانه تندروها را فریب داد‌. اکنون اگر فرض کنیم از این توفان جان سالم به در ببرد، اما هرگز نمی‌تواند رضایت خاطر محافظه‌کاران را بگیرد که با پیروی محض از قوانین و مقررات اتحادیه اروپا مخالف هستند‌. اصلا این طور نیست که فرض کنیم با خروج وزرای مخالف از کابینه، کار نخست‌وزیر برای توافق با اتحادیه اروپا راحت خواهد بود‌. حتی بعید می‌نماید بسته پیشنهادی لندن مورد موافقت این اتحادیه واقع بشود و تندروها هرگز کوتاه نخواهند آمد‌.
در جریان بحث‌های برگزیتی، هشدارهای بسیاری از گوشه و کنار داخل انگلیس از جمله صاحبان صنایع شنیده می‌شود که با جدایی از اتحادیه اروپا، خسارت سنگینی وارد می‌شود به ویژه اگر این اقدام ناگهانی، بدون تدبر و کنترل باشد‌.
روزنامه آمریکایی در پایان نتیجه‌گیری کرده است‌: با این حساب، امکان دارد مهلت زمانی مذاکرات برگزیت تمدید شود‌. امید مخالفان برای برگزاری یک همه‌پرسی جدید هم از بین رفته و ترزا می امکان آن را منتفی دانسته است‌. بعید می‌نماید دونالد ترامپ هم که روز پنجشنبه عازم لندن می‌شود به نخست‌وزیر بریتانیا کمک کند تا عقل سلیم بر این غائله حاکم باشد‌ اما چه کسی می‌داند چه خواهد شد؟