سفر نتانیاهو تاثیری در ماموریت استراتژیک ندارد

گروه سیاسی- علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به همراه تعدادی از مقامات وزارت امورخارجه به مسکو سفر کرد تا پیام مقام معظم رهبری و رییس‌‌‌جمهور کشورمان را به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه برساند. مقامات کشورمان این سفر را تلاشی برای بیان مواضع جمهوری اسلامی نسبت به خروج یکجانبه آمریکا از برجام عنوان کرده‌اند. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این سفر درباره آن گفته بود که پس از خطای راهبردی دونالد ترامپ و خروج از معاهده چندجانبه بین‌‌‌‌المللی برجام، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت با اعزام تعدادی از فرستادگان ویژه که حامل پیام مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران هستند دیدگاه‌‌‌‌‌ها و مواضع کشورمان را در قبال این رفتار خودخواهانه و خلاف موازین بین‌‌‌‌المللی آمریکا برای سایر کشورها تشریح کند. او درباره روابط ایران و روسیه هم اعلام کرده بود که سفر علی‌اکبر ولایتی به مسکو بسیار مهم است چراکه روسیه به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت در دوران مذاکرات برجام در کنار دیگر کشورها تلاش زیادی را در این گفت‌وگوها انجام داده است. علاوه بر این، سفر ولایتی درست پیش از سفر دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا به روسیه انجام می‌شود، با وجود تنش‌های سیاسی بین این دو کشور، اما ترامپ در سفر آتی خود تلاش خواهد کرد تا مواضع روسیه را نسبت به ایران تغییر دهد. اگرچه ایران و روسیه به عنوان دو بازیگر مهم منافع مشترکی را در خاورمیانه دنبال می‌کنند اما مواضع روسیه و ایران در بخش‌های مختلفی از جمله حضور در سوریه متفاوت است. اسراییل که مرزهای مشترک با سوریه دارد دشمن تراز یک ایران به‌شمار می‌آید و حضور ایران را در نزدیکی مرزهای خود نمی‌تواند تحمل کند و به دنبال راه‌حلی برای خروج ایران از این کشور است؛ این مساله‌ای است که مقامات اسراییلی بارها درباره آن تاکید کرده‌اند. با این حال سیاست‌های روسیه با رژیم صهیونیستی در تضاد نیست بنابراین سعی می‌کند کمترین تنش را در موضوع سوریه با مقامات این کشور داشته باشد. علاوه بر این موضع‌گیری‌های اخیر روسیه در قبال ایران به ویژه در موضوع خروج نیروهای نظامی از سوریه، اجلاس اوپک و طرفداری از مواضع آمریکا و عربستان نشان داد که روسیه به راحتی می‌تواند همسایه استراتژیک خود را در منطقه برای پیروی از سیاست‌های آمریکایی و اسراییلی نادیده بگیرد. از این روز سفر ولایتی به این کشور و گفت‌وگو درباره برجام و مواضع ایران در سوریه فرصت مناسبی است تا روسیه در سیاست‌های خود چرخشی نسبت به ایران نداشته باشد.
همزمانی سفر ولایتی با نتانیاهو در مسکو
درست همزمان با سفر ولایتی به مسکو روزنامه اسراییلی جروزالم‌پست گزارش داد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دو تن از مقامات روسیه در دفترش دیدار کرده و به آنها گفته ایران باید از سوریه خارج شود. بر اساس این گزارش نتانیاهو چند ساعت قبل از پرواز به مسکو برای دیدار با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در دفتر کارش با دو تن از مقامات مسکو دیدار داشته و ادعاهایش را علیه تهران تکرار کرده است. بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسراییل، نتانیاهو به الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین و سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه گفته که اسراییل حضور نظامی ایران یا نیروهای مورد حمایتش را در سوریه تحمل نمی‌کند و دمشق باید از توافق جدایی نیروها که در سال ۱۹۷۴ به امضا رسیده است، تبعیت کند. این رسانه اسراییلی مدعی شد: پوتین قطعا از موضع اسراییل در این باره مطلع است و اخیرا تحولاتی در جنوب سوریه رخ داده که قطعا یکی از موضوعات نشست روز گذشته پوتین و نتانیاهو در مسکو بود. با این وجود نیازی به سفر نتانیاهو به کرملین برای انتقال موضع اسراییل به روسیه نبود. این رسانه به محور مذاکرات روسیه و رژیم صهیونیستی در این سفر اشاره کرده و نوشت: دو طرف درباره وضعیت سوریه هم مذاکره کردند. سران دو طرف درباره موضوعات مشترکی از جمله اهمیت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و چگونگی خروج ایران از سوریه، تحریم‌ها علیه روسیه و مساله اوکراین و همچنین ایده طرح صلح خاورمیانه که توسط ترامپ مطرح شده هم مذاکره کردند. در ادامه جروزالم پست به حضور علی‌اکبر ولایتی در مسکو همزمان با نشست مشترک پوتین و نتانیاهو هم اشاره کرده و از دیدار پوتین و ولایتی سخن گفته است.
نتانیاهو دوره‌گردی است که اظهارات بی‌منطقی بیان می‌کند


این در حالی است که علی‌اکبر ولایتی در مورد همزمانی سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با سفر وی به مسکو گفت: ایشان یک آدم دوره‌گردی است که هر روز در یک نقطه از جهان سفر کرده و اظهارات بی‌مبنا و بی‌منطقی را بیان می‌کند و کم‌کم به جایی رسیده که کسی به حرف‌های او اهمیتی نمی‌دهد؛ لذا وجود یا عدم حضور او در روسیه هیچ تاثیری در ماموریت استراتژیک ما در مسکو ندارد.
وی در بدو ورود به مسکو اظهار کرد: رابطه ایران و جمهوری فدراتیو روسیه رابطه‌ای استراتژیک است و طی سال‌های اخیر مجموعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای رو به افزایش و ارتقا بوده و همکاری‌هایی که در منطقه بین مجموعه جبهه مقاومت به محوریت ایران و روسیه در تقابل با تروریسم و بانیان آن صورت گرفت در سوریه و سایر کشورهای منطقه یک الگوی مثال‌زدنی از همکاری‌های مثبت بین ایران و روسیه است که فقط یک رابطه استراتژیک و بلندمدت می‌تواند چنین همکاری‌هایی را توجیه کند.
وی افزود: از سوی دیگر در حوزه بین‌المللی هم کمک‌هایی که روسیه به جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل کرد و همکاری‌هایی که دو طرف در برجام داشته‌اند، از مصادیق دیگر همکاری‌های راهبردی بین دو کشور است.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین بیان کرد: مضافا بر اینکه روابط دوجانبه در حوزه سیاسی، اقتصادی، امنیتی، دفاعی و هسته‌ای حکایت از یک برنامه درازمدت بین دو کشور می‌کند و شرایط کنونی که شرایط بسیار حساسی است که دنیا تحت تاثیر هژمونی یک فرد عاصی به‌عنوان رییس‌جمهور آمریکا نسبت به قوانین بین‌المللی است ضرورت این همکاری‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.
ولایتی خاطرنشان کرد: باید بگویم اینکه بنده افتخار این را دارم حامل پیام رهبری و رییس‌جمهور باشیم همین وضعیت ویژه و حساس کنونی جهان است و اگر گفت‌وگوهای بنده با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه و سایر مقامات این کشور آن‌طور که انتظار می‌رود پیش برود باید گفت این سفر یک نقطه عطفی در روابط استراتژیک دو کشور است.