پافشاری علی اکبر ولایتی در روسیه بر مواضع ایران جبهه ایران و روسیه مستحکم‌تر می‌شود؟

همدلی| گروه سیاسی: علی اکبر ولایتی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و فرستاده ویژه رئیس جمهوری با هدف تقدیم پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیام کتبی رئیس جمهوری روزچهارشنبه وارد مسکو شد وصبح روز پنجشنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مسکو دیدار و گفت و گو کرد.
بسیاری کنجکاو هستند که بدانند، پیام مقام معظم رهبری در دستان علی ولایتی شامل چه مضامینی و نامه حسن روحانی حاوی چه راهکارهای همکاری با پوتین برای ماه های آتی بوده. از همین رو بسیاری، محور تحلیل و گمانه زنی‌ها درباره سرنوشت خاورمیانه بر اساس دیدارها و سخنان ولایتی‌را زیر نظر قرار می‌دهند. در کل با توجه به شرایط فعلی اینگونه ارزیابی می شود که بحث های بسیاری بر مبنای پیگیری منافع ملی در سوریه است. همانطور که ولایتی اعلام کرده ایران در سوریه می ماند مگر اینکه سوریه و عراق از ایران بخواهند.
سوریه به عنوان منطقه سوق الجیشی، سرزمین پیوند منافع ملی-منطقه‌ای روسیه و ایران بوده. از همین رو ‌این دو کشور صاحب منافع در خاورمیانه سالها تلاش کرده اند که در جهت منافع خود در سوریه اقداماتی انجام بدهند و به واسطه حفظ همین منافع تهران با صرف هزینه و سرمایه فراوان قصد دارد تا کمربند امنیتی و اقتصادی به دور ایران را محکم ببندد و در مقابل کشورهایی مثل آمریکا و اسرائیل که مدعی منافعی در این منطقه هستند،‌ بایستند. اکنون که سوریه به یک وضعیت نسبتا با ثبات رسیده، ایران خود را محق می داند که محصول سال ها هزینه و سرمایه گذاری و صبر و استقامت مردم ایران را از این منطقه برداشت کند. اما به دلیل وضعیت بحرانی داخلی دیگر کشورها در پی آن هستند که از این فرصت نهایت استفاده را بکنند.
از سوی دیگر ایران به دنبال رد و دور زدن تحریم هایی است که از سوی آمریکا در ماه های آینده تحمیل خواهد شد.بنا براین وضعیت برای خارج شدن و روبرو شدن با بحران ها ، یکی از تدابیرشان یا به عبارت دیگر بهترین تدبیر پیش رو، جلب همکاری روسیه در برابر تحریم های آتی است تا بتواند در برابر آن ایستادگی کند.


با توجه به این شرایط اضطراری گمان می رود پیام هایی که از تهران به مسکو رفته، بر اساس استحکام رابطه با روسیه، تنش زدایی از منطقه و پافشاری بر مواضع فعلی در سوریه در مقابل اسرائیل و بی اثر کردن تحریم های مجدد بین المللی از سوی آمریکا باشد.
ولایتی نتیجه نشست و مذاکرات خود در مسکو را اینگونه بیان کرد که ارسال پیام مهم و راهبردی مقام معظم رهبری و همچنین پیام رئیس جمهوری و گفت‌وگوهای طولانی با پوتین نقطه عطفی در روابط ایران و روسیه است.
او گفت: تصمیمات این نشست باید به خوبی پیگیری شود و قرار شد که از طرف مقامات دو کشور پیگیری موثر صورت گیرد و دراین خصوص گزارش های مربوطه به مسئولان رده بالا شامل مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری و پوتین داده شود وهر جا مشکلی وجود داشت با دستور مقامات بلندپایه مشکلات برطرف شود.
ولایتی ادامه داد: دیدار امروز در آستانه ملاقات پوتین و ترامپ بسیار تعیین کننده است، از یک سو ناتو با محوریت آمریکا تشکیل جلسه داده است و در یک بند علیه ایران مطالبی مطرح شده است و از طرف دیگر قرارهای ایران و روسیه مطرح است که در نظر دارند در برابر فشارهای آمریکا در منطقه و برخی کشورهای غربی و منطقه متحد باشند.
ولایتی در ادامه مصاحبه با بیان اینکه در سایه اتحاد خط مقاومت با محوریت ایران و نیز روسیه به عنوان قدرت بزرگ سیاسی و نظامی در جامعه جهانی، جبهه مقاومت در منطقه برنده خواهد بود، گفت: امیدواریم همکاری ایران و روسیه الگویی برای همکاری های بین ایران، چین، هند و برخی کشورهای مهم شرق آسیا شود و به صورت علنی نگاه راهبردی که به توسعه روابط با کشورهای شرقی است، تحقق یابد.
ایران در منطقه حضور مستشاری دارد
به گزارش اسپوتنیک، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی جمعه ۲۲ تیر در سخنانی در اندیشنده «والدی» در مرکز مسکو بابیان این‌که ایران با تهدیدات آمریکا و اسرائیل سوریه را ترک نمی‌کند، گفت: « سوریه و عراق به‌تنهایی قادر به مقابله با تروریست‌ها نیستند و از ما درخواست کمک کردند، ما نیز به مدت چهار سال به آن‌ها کمک کردیم.»
اگر این دو کشور اعلام کنند که به حضور ایران نیازی ندارند از آنها خارج می شویم، اگر کمک ایران و روسیه نبود امروز رییس گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه و همچنین ابوبکر البغدادی در عراق حاکم بودند.
او ادامه داد: رژیم صهیونیستی بی پرده به تروریست‌ها پول و اسلحه می دهد و مجروحان آنان را مداوا می‌کنند و دونالد ترامپ نیز در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به روشنی به هیلاری کلینتون گفت که شما از تروریست ها حمایت می کنید.
ولایتی افزود: «کسانی که می‌گویند روسیه خواستار خروج ایران از سوریه است خواستار ضربه زدن به اتحاد مسکو و تهران هستند. اگر ایران و روسیه اکنون از سوریه خارج شوند تروریست‌ها بار دیگر بر آنجا حاکم خواهند شد.»
ولایتی با بیان اینکه متاسفانه کمک های آمریکا به تروریست ها همچنان ادامه دارد، گفت: 10 میلیون نفر از جمعیت 26 میلیون نفری سوریه در پی سیاست‌های آمریکا از این کشور آواره شدند و آنها (آمریکایی‌ها) همین بلا را بر سر عراقی ها آوردند چرا که دولت های سوریه و عراق نمی‌توانستند به تنهایی در مقابل آنها مقاومت کنند.
این سخنان در حالی اظهار شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه ۲۰ تیر همزمان با علی‌اکبر ولایتی وارد مسکو شد.
نتانیاهو روز چهارشنبه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که اسرائیل نمی‌خواهد حکومت بشار اسد در سوریه را سرنگون کند اما مسکو باید ایران را به ترک سوریه متقاعد سازد.
اما به گزارش ایرنا، ولایتی درباره سفر نتانیاهو به مسکو و تکرار ادعاهای واهی ونخ نمای او علیه ایران آن را بی تاثیردانست و گفت: در روابط دو کشور منافع دو طرف تامین می شود، بنابراین ادعاهای بی ارتباط و بی معنی و مداخله جویانه ای که نتانیاهو بیان می‌کند، روابط ایران و روسیه را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
لازم به ذکر است که پیش از آن، در ماه مه نیز اعلام شد که نتانیاهو و پوتین به این توافق دست یافته‌اند که سپاه قدس و حزب‌الله لبنان و سایر شبه‌نظامیان طرفدار ایران می‌بایست از شعاع ۷۰ الی ۸۰ کیلومتری مرز اسرائیل فاصله بگیرند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ۷ خرداد خواهان آن شد که تنها نیروهای دولتی سوریه در مرز جنوبی سوریه، در نزدیکی اردن و اسرائیل حضور داشته باشند. اسرائیل بعد تاکید کرد که ایران به هیچ وجه نباید در خاک سوریه بماند.ولایتی در این‌باره گفت: «ادعاهای اسرائیل درباره عقب‌نشینی نیروهای ایرانی از مرزهای جنوبی را نادیده بگیرید. حضور ایران در سوریه هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد. ایران حضورش در سوریه را با مسکو و دمشق هماهنگ می‌کند و نیازی ندارد که خواسته‌های اسرائیل را رعایت کند.»
او با بیان این‌که ایران به سوریه کمک می‌کند «تا با تجاوزات آمریکا مقابله کند»، افزود: «اگر آمریکا خاورمیانه را ترک نکند، ما آن‌ها را مجبور به ترک [منطقه] می‌کنیم، درخواست آمریکا برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه با هدف گسسته کردن متحدان این کشور است.»
حکومت بشار اسد در سوریه با حمایت‌های روسیه و ایران موفق شده است که در یک سال اخیر جنگ سوریه را به نفع خود تغییر دهد. رژیم سوریه (پنج‌شنبه) بخش تحت کنترل شورشیان در درعا واقع در جنوب غرب این کشور را به تصرف خود در آورد.
با توجه به نتایج نشست و سخنان ولایتی می توان از نظر تهران این دیدار را آینده درخشان با روسیه دانست.
علی‌اکبر ولایتی، با تاکید بر ادامه مذاکرات با روسیه مطرح کرد که دور بعدی گفت‌وگوهای صلح سوریه به درخواست پوتین در تهران برگزار می‌شود. رئیس جمهور روسیه هم در این اجلاس شرکت می‌کند. ولایتی به “راشاتودی” گفت: «پوتین گفته که به زودی به تهران می آید تا در نشست سوریه شرکت کند.» گفتنی است دور قبلی نشست‌های‌ سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه با هدف بررسی راه‌های ایجاد صلح در سوریه، در شهر سوچی برگزار شده بود. ولادیمیر پوتین یک بار در سال ۱۳۸۶ و بار دوم در سال ۱۳۹۴ به تهران آمده. سفر اول برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر و سفر دوم برای شرکت در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز بوده است.
ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و از «کمک‌های بسیار» روسیه و چین درباره برجام قدردانی کرد و گفت: «ما آینده درخشانی برای روابط با روسیه می‌بینیم.» و «روسیه آماده است تا ۵۰ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند.»
تحریم های آتی و روابط و فشارهای بین‌الملل
به‌گفته ولایت، اگر منافع اقتصادی ایران برآورده نشود دلیلی برای باقی ماندن آن در برجام نخواهد بود. اما اتحادیه اروپا به همراه روسیه و چین در تلاشند تا همچنان به برجام را حفظ کنند٬ اما در عین حال تاکید کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا کار را دشوار کرده است.
زیرا ماه پیش وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا هشدار داد در صورتی که چین، روسیه و اروپا به خرید نفت از ایران ادامه بدهند، مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شد.وزیر خزانه‌داری آمریکا در پاسخ یه سوال یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان که پرسیده بود آیا چین قبول کرده است تا واردات نفت از ایران را قطع کند و اگر این کار را نکند آیا واشینگتن قصد دارد چین را تحریم کند؟ گفت: «آمریکا قصد دارد برای مقابله با خرید نفت ایران «هر کشوری٬ از جمله چین» را تحریم کند».
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام خروج آمریکا از برجام فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرده که از ۱۳ مرداد، از جمله بخش‌های خودروسازی و تجارت طلای ایران تحریم می‌شوند و سپس از ۱۵ آبان، بخش انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران، آمریکا همچنین تلاش می‌کند تا دیگر کشورها را در این تحریم‌ها با خود همراه سازد. این کشور بیش از هر چیز خواهان به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.
ولایتی با اشاره به تهدید آمریکا درباره جلوگیری از صادرات نفت ایران دوباره تاکید کرد که در اینصورت کشورهای دیگر هم قادر به صدور نفت نخواهند بود. او گفت: «ما حتی تحت تحریم نیز به صادرات نفت خود ادامه می‌دهیم. اگر ایران نتواند نفت خود را از خلیج فارس صادر کند، هیچ کسی دیگر هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد»قبل از اظهارات ولایتی، برخی از فرمانداران سپاه پاسداران، از جمله سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران تهدید کرده بودند که اگر آمریکا از صادرات نفت ایران جلوگیری کند، ایران اجازه خروج نفت از تنگه هرمز به دیگر نقاط دنیا را نمی‌دهد.اما این فشارهای بین المللی و تهدیدها از سوی آمریکا باعث شده در یک ماه اخیر چند کشور از جمله هند که بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران پس از چین است، ژاپن و کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا واردات نفت خود از ایران را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند.
روسیه نیز از این فشارها بی‌تاثیر نبوده است. اوایل خردادماه لوک‌اویل، دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های ناشی از بازگشت تحریم‌های آمریکا، فعلا قصد ندارد پروژه‌های مربوط به ایران را دنبال کند.
دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه «پروژه‌های مربوط به ایران را متوقف کرد»
به گزارش رویترز یک مقام رسمی لوک‌اویل در جریان یک کنفرانس تلفنی گفته «با در نظر گرفتن رخدادهای اخیر، احتمالا خیلی زود است که بشود گفت برنامه ما در قبال ایران چیست. در این مقطع، عملا، همه‌چیز را متوقف کرده‌ایم».
رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که آقای ولایتی بعد از مذاکراتش با مقامات روسیه، احتمالا به چین نیز خواهد رفت.