هاآرتص تشریح کرد

روسیه در حال حاضر به دنبال تکمیل برنامه تشنج‌زدایی در سوریه است. نتانیاهو شاید در جلسه چهارشنبه گذشته با پوتین درباره آن صحبت و تاکید کرده باشد‌ اما آنچه پس از این اتفاق می‌افتد، به استفاده پوتین از نفوذ تقریبا جادویی‌اش بر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا بستگی دارد.
به گزارش جامعه ایرانی به نقل از هاآرتص، طی هفته گذشته اخبار ایالات‌متحده و گزارش جهانی اسراییل را به عنوان هشتمین قدرت جهان معرفی کردند. بنیامین نتانیاهو هم در نشست حزب لیکود بر این مساله تاکید کرد.
به هر حال اسراییل همچنان یکی از بازیگران میدان بین‌المللی محسوب می‌شود. توسعه راهبردی این رژیم به روابط میان قدرت‌های جهانی بستگی دارد؛ جنگ تجاری دولت ترامپ علیه چین، و روابط ایالات‌متحده با روسیه که در نشست دوشنبه آینده ترامپ- پوتین در هلسینکی به آزمایش گذاشته خواهد شد.
از دیدگاه نتانیاهو، مساله مهم همیشه جنگ علیه ایران بوده است. این مبارزه طی سال گذشته از تلاش برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران تا درگیری مستقیم با نیروهای ایرانی در سوریه با هدف کاهش حضور و نفوذ آنها ادامه یافت.


اما حتی در مورد ایران و سوریه هم اسراییل باید فرآیندهای وسیع‌تر را مد نظر قرار دهد. روسیه در حال حاضر به دنبال تکمیل برنامه تشنج‌زدایی در سوریه است. نتانیاهو شاید طرح آن را در جلسه روز چهارشنبه با پوتین مدنظر قرار داده باشد‌ اما آنچه پس از این اتفاق می‌افتد، به استفاده پوتین از نفوذ تقریبا جادویی‌اش بر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا بستگی دارد.
به نظر می‌رسد پوتین به دنبال یک توافق گسترده است که علاوه بر سوریه، شامل یادداشت‌های تفاهم جدیدی در حوزه اروپای شرقی می‌شود. یکی از انتظارات روس‌ها این است که غرب تحریم‌هایی که پس از مداخله روسیه در درگیری‌های سال ۲۰۱۴ در اوکراین اتفاق افتاد را لغو کند.
برنامه روسیه در سوریه مشخص است: بشار اسد کنترل کامل اکثریت بخش‌های کشور، شامل بلندی‌های جولان را به دست می‌گیرد و اسراییل متعهد خواهد شد که مداخله‌ای در این زمینه نداشته باشد. در عوض، مسکو وعده مسدود کردن مجاورت نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان شیعه در مرز بلندی‌های جولان را داده است. نتانیاهو معتقد است که روس‌ها روی حرف خود می‌مانند. وی در نشست خبری چهارشنبه گذشته در مسکو به گونه‌ای صحبت کرد که انگار این فرآیند همین حالا آغاز شده است.
این در حالی است که حتی در فضای جهانی که ماندن روی حرف‌هایی که زده می‌شود چندان معمول نیست، مسکو یک سرآمد است و پوتین و سخنگوهایش سال‌ها‌ست که بدون لکنت دروغ می‌گویند.
اسراییل نمی‌تواند به راحتی روی اصرار روسیه بر حفظ توافقات حساب کند. اجرایی شدن آنها به خصوص در منطقه دمشق- که با خواسته اسراییل برای خروج ایرانی‌ها همراه است- بسیار پیچیده خواهد بود.
این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اخیرا گزارش ۱۲ صفحه‌ای از سیاست‌های دولت علیه ایران ارائه کرده که از نظر مقامات دفاعی اسراییل مثبت ارزیابی شده است. تغییر راهبرد آمریکا نیز در تفاهم‌های واشنگتن در مورد سوریه عیان است.
اما زمانی که در مورد احتمال منجر شدن تلاش آمریکا و اسراییل به تغییر رژیم در ایران از مقامات دفاعی اسراییل سوال شد، آنها در ارائه پیش‌بینی در این زمینه محتاط بودند.