نقاش نامدار ایرانی و بسیاری از هنرمندان چشم انتظار ساخت موزه ایران درودی کلید آخرین آرزوی نقاش در دستان شهردار

همدلی| با اعلام موافقت شهردار تهران برای بهره برداری زمین موزه و ابلاغ آن از سوی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، ساخت موزه ایران درودی آغاز می‌شود.
دو سال قبل ۱۱ شهریور ۹۵ کلنگ موزه را همزمان با سالروز تولد این نقاش نام آشنا به زمین زدند. چند سال پیگیری کرده بودند تا شهرداری وقت با احداث موزه ای برای این هنرمند موافقت کند. بالاخره لایحه مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از قطعه زمینی در محدوده منطقه ۶ شهرداری و منطقه یوسف‌آباد با حفظ مالکیت شهرداری تهران برای ساخت موزه آثار نقاشی ایران درودی به شورای شهر رفت؛ با رایزنی و تلاش معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری. سرانجام شورای شهر تهران با بررسی لایحه در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی و صحن اصلی شورا آن را در هفته اول خردادماه ۹۷ تصویب کرد، اما فرمانداری به ماجرا اعتراض کرد. در ابتدای تیرماه ۹۷ ( در هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر) بررسی نامه فرمانداری درباره اعتراض هیات تطبیق به مصوبه «مجوز واگذاری حق بهره برداری از دو قطعه زمین واقع در منطقه ۶ با حفظ مالکیت شهرداری به منظور احداث موزه آثار نقاشی ایراندخت درودی» در دستور قرار گرفت. اعضای شورای شهر تهران اما در واکنش به اعتراض فرمانداری در مورد مصوبه موزه ایراندخت درودی به قانونی بودن این مصوبه تاکید کردند و بالاخره تصمیم بر آن شد تا به شهرداری تهران اجازه داده شود حق بهره برداری از دو قطعه زمین هر یک به مساحت ۳۶۰ متر مربع جمعا ۷۲۰ متر جنب پارک پرستو با حفظ حق مالکیت و صرفا به منظور احداث موزه آثار
نقاشی ایراندخت درودی به صورت حبس مطلق به موسسه غیرانتفاعی ایراندخت درودی واگذار شود.
بعد از اتخاذ تصمیم‌های لازم در شورای‌شهر و شهرداری تهران حالا خیلی‌ها چشم‌انتظار اقدام دیگری از سوی سید محمد علی افشانی شهردار تهران هستند.


احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر در این باره گفت و گویی با مهر انجام داد. او با اشاره به اینکه شورای شهر تهران موانع موجود برای تاسیس موزه ایران درودی را برطرف کرده است، گفت: مقدمات تاسیس موزه ایران درودی از زمان دو شهردار قبلی پیگیری و مدتی متوقف شد. البته در دوره جدید مدیریت، همزمان با شهرداری سیدمحمدعلی افشانی نیز این جریان پیگیری شد و شورای شهر تهران موانع موجود سر راه احداث این موزه را برطرف کرده است.
او درباره حمایت شهرداری از تاسیس موزه ایران درودی گفته: شهرداری و شورای شهر تهران امکانی را فراهم کردند تا شرایط ساخت موزه ایران درودی در کمیسیون لوایح شهرداری بررسی و تصویب شود. همچنین قطعه زمینی در منطقه ۶ تهران، طبق خواسته ایران درودی در اختیار او قرار داده شد تا این موزه ساخته شود.
تکتم نعیمی مدیر برنامه های ایران درودی و عضو هیات‌امنا وهیات مدیره بنیاد ایران درودی هم درباره تاخیر در ساخت این موزه و موانع موجود سر راه ساخت آن، گفت: در سال ۹۴ محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران به دیدار ایران درودی آمد و در همان دیدار دستور واگذاری زمین برای تاسیس موزه را داد. یک سال طول کشید که با اداره حقوقی شهرداری تهران به نتیجه برسیم، اما به دلیل تغییر شهردار و مدیران دیگر، این وضعیت معلق ماند و بهره برداری از موزه به تعویق افتاد ولی پس از آن به همت اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و رای مثبت همه اعضا ساخت موزه ایران درودی به تصویب رسید. درخواست ابلاغ بهره برداری زمین از شورای شهر تهران به دفتر شهردار تهران رفته است و به محض اعلام موافقت شهردار تهران، این درخواست به سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد و سپس این ابلاغیه به اطلاع شهرداری منطقه ۶ و بنیاد ایران درودی خواهد رسید تا اجازه بهره برداری از زمین به ما داده شود. نقشه موزه ایران درودی را جهانگیر درویش، معمار برجسته ورزشگاه تختی، طراحی و به ایران درودی اهدا کرده است. پیمانکار و مهندس کار نیز مشخص شده اند و تنها منتظر اجازه ساخت هستیم.
نعیمی درباره آثار موزه ایران درودی گفت: ایران درودی از ۴۷ سال پیش ۱۹۵ اثر شاخص خود را نگهداری کرده و نفروخته است به این دلیل که بتوانند موزه ای از این آثار در ایران تاسیس کنند. او به همین منظور منزل شخصی خود را در پاریس فروخت تا هزینه های ساخت موزه را پرداخت کند. زمین اختصاص یافته به موزه ایران درودی متعلق به شهرداری تهران خواهد بود ولی هزینه های بهره برداری از موزه بر عهده این هنرمند است.
شاید بتوانیم ایراندخت درودی را نامدارترین نقاش زن ایرانی بدانیم. امروز او چشم انتظار راه اندازی این موزه است. همان طور که نعیمی مدیربرنامه هایش هم در گفت و گوی بالا نقل کرده، خانه اش در پاریس را برای راه اندازی موزه آثارش فروخته است. با توجه به اینکه مالکیت زمین موزه حتی بعد از موافقت شهردار تهران به نام شهرداری باقی خواهد ماند، شاید این توقع زیادی نباشد که ایراندخت درودی بتواند در زمان حیاتش افتتاح موزه آثارش را ببیند؛
آخر راه اندازی موزه آخرین آرزوی ایران خانم است!